Stallhyra?

H

Hildaz

Fått ett erbjudande här på ett stall - jag får betala 2500 kr i månaden, då ingår allt (in och utsläpp, fodring, mockning, strö, foder ( mustangpellets,betfor,havre,b-vitamin,) och hö. Utan foder och strö är kostnaden 1000 kr, vilket alternativ hade ni valt? Kanske blir billigare att köpa eget foder? Tex. hö kan jag få gratis. Och vi har 2 sågverk här i kommunen varav min faster jobbar på 1 (Dvs billigt spån)

:confused:

Sv: Stallhyra?

1000kr för in/ut mockning och boxplats, Lyckost! :love:

jag skulle nog köpa foder och strö själv, speciellt om du kan få det billigt. Kom bara ihåg att räkna med att det tar tid att fixa sådant själv, dessutom kostar ju transport av fodret. Sätt dig ner och räkna på exakt vad det skulle kosta dig att köpa foder och strö på egen hand och jämför sedan med med de 1500 du skulle få betala om du köper foder och strö av dem.

Dubbelkolla så att inte 1000kr/mån är kallhyra för då ingår ju inte ut/in och mockning....

De bästa är att de finns ridhus i skrittavstånd, paddock och spolspilta. Det känns ärligt lite som ett skämt - men det är det inte!!!! Eftersom min morfar är bonde så har han sina kontakter, och därav vet jag att jag kan få billigt foder! Och hö´t får jag i stort sett gratis - de som jag skördar själv, och om jag plockar in det! Och han bor bara 2 mil härifrån :) Så det är inte så långt!

Oj! 2500 kr för helinhyrning är ju ett kanonpris (oavsett område)!!

Det skulle jag ha slagit till på direkt!!

Det är så enormt skönt att slippa ordna foder och spån själv. Det tar väldigt mkt tid i anspråk, tid som du istället kan lägga på ridningen!
Då behöver du heller inte bekymmra dig om det blir ett bra eller dåligt hö-år, eller om du kan få tag på tillräckligt mkt från samma skörd, eller att havren håller på att ta slut just den veckan som du har så otroligt mkt att göra, etc. etc.....

Heller behöver du inte bekymmra dig över förvaringen av höet. Tar du själv in direkt från fältet så är det stora bekymmer att lagra det rätt så att det inte möglar. Det är ett jäkla skit att hålla på med. Det är därför så mga har gått över på hösilage de senaste åren.

Och att köpa spån från fabriken brukar innebära att du även får packa det själv. Slit som man tröttnar på ganska så snabbt.

Nej, har du råd att betala 2500 kr så tycker jag att du ska unna dig det. Det är inte så mga kronor ändå som du kommer att spara på att handla foder själv.
Tiden du får över är väl värd de pengarna!!

Jag har själv ordnat allt själv de senaste åren för att spara pengar. Idag har jag en utsliten kropp och själ som bara längtar efter att hyra in igen och slippa alla bekymmer!
Men de första åren gick lätt... :D

Tack för svaren! Jag ska tänka på vad ni båda skrivit. Blir glad för mer svar så jag har något att tänka över.

Tja... Grovfoder för våra hästar som går ute dygnet runt och har fri tillgång kostar frå 0:- i månaden (sommar) till 600:- i månaden (kallaste vintern). Vi ger hösilage.

Kraftfoder kostar verkligen inte mycket. Vi köper mineraler kanske 1-2 ggr om året och sen är det ev havre och/eller betfor som kan ha ingåt i hyran hos dig. Det kostar kanske 100:- varannan månad max. Sen är det tjänsterna då. Hos oss "kostar" fodringar, in- och utsläpp vardagar 400:-/mån.

Jag tror att om du har tid att sköta din hästs mockning själv så är det bättre att ta den längre hyran. Men då ingår kanske inte fodringarna? Det kan ju vara viktigt för dig att ha någon som fodrar åt dig.

Jag hade absolut tagit helhetskonceptet på 2.500 kr/månad. Men detta eftersom jag heltidsjobbar och lite mer än så... Skulle vara guld värt att bara kunna ägna mig åt hästen. Ibland känns det som om tid med hästen är det minsta jag har. Hämta foder, hämta spån, mocka osv tar så oerhört mycket tid från det som verkligen är kul. Dvs pyssla om hästen och hinna rida i lugn och ro. Men skulle jag pluggat eller jobbat deltid och hade mer tid än pengar så är ju det andra alternativet att föredra ;-)

Hoppas att du ska trivas i nya stallet hur du nu än gör.

Oj, det är verkligen billigt.

Då vi funderar på att ta inakorderingar har vi fått rådet att aldrig gå under 1000:- i kallhyra.

Jag hade valt 2,500 kr.
Allt ingår är ju härlig lyx.

Om du betalar kallhyra...
-ingår väl kanske inte mockning, fodring, in och utsläpp?
Kolla upp det först.

/Jezz

Kraftfoder kostar verkligen inte mycket. Vi köper mineraler kanske 1-2 ggr om året och sen är det ev havre och/eller betfor som kan ha ingåt i hyran hos dig. Det kostar kanske 100:- varannan månad max

Fast det beror ju dels på hur mkt de äter samt var man köper/till vilket pris.

Hos mig går det åt 5kg havre per dag åt två hästar. Och havren köps hos foderbutiken för 90 kr/30 kg. Så havren brukar då gå på ca 400 kr/månad. Mineralerna kostar ca 250 kr (slickkrubba) och räcker i ett par veckor. Utöver det ges även betfor och Kraft.

Så visst kan kraftfoder springa iväg i kostnad! Det är ju inte alltid som det finns ngn bonde i närheten som kan sälja billig havre. Men jag hade varit överlycklig om jag bara hade behövt betala 50 kr i månade för kraftfoder! Lyckost!

Fått ett erbjudande här på ett stall - jag får betala 2500 kr i månaden, då ingår allt (in och utsläpp, fodring, mockning, strö, foder ( mustangpellets,betfor,havre,b-vitamin,) och hö. Utan foder och strö är kostnaden 1000 kr, vilket alternativ hade ni valt? Kanske blir billigare att köpa eget foder? Tex. hö kan jag få gratis. Och vi har 2 sågverk här i kommunen varav min faster jobbar på 1 (Dvs billigt spån)

:confused:

I mitt nuvarande liv som småbarnsmamma och heltidsjobb hade jag helt klart valt hela konceptet och sluppit sååå många bekymmer på köpet. Men om jag hade haft mycket extra tid och inte direkt något annat att göra hade jag glatt sparat de extra kronorna och fixxat foder o strö själv. Så det beror på vilket skede i livet man är i tycker jag!

Jag känner det att de extra kronorna jag tjänar på kan jag anväda mig till annat - tex spara till resa eller "bara ha" om det kanske behövs en vetrinär eller dylikt. funderar på att ta de lägre priset - och om jag märker av hur mycket krångel de blir av att fixa dittan och dattan så är det ju bara att ändra :)

Jag skulle tagit utan foder. Varför ska stallägare alltid erbjuda en massa rappakalja i sin hyra ??? B-vitamin, en viss sorts pellets osv osv. Varför erbjuds aldrig analyserat grovfoder och sedan får man komponera i hop själv.

*bara ett sidospår*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·
Hästmänniskan Jag ska klistra in ett inlägg från en ridskola. Undrar vad ni tycker är 3.500 kr/månaden dyrt för en ryttarsatsning? Detta är vad som...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 107
Senast: Sirap
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar