Fast tre lektioner i veckan ger antagligen en snabbare utveckling än att rida på egen hand fem dagar i veckan.Nja, det låter dyrt då du betalar för hela hästen men får bara 3 dagar i veckan. Hur många är det på lektionerna, är det privatlektioner eller i grupp? Hopplektionen förstår jag är i grupp men dom andra två?
Men det beror ju också på vad det kostar att ha hästen uppstallad där som privathäst och vad det är för typ av häst, är det en välutbildad häst som det är möjligt att utvecklas med eller är det "bara" en trött lektionshäst?
Ska man satsa på ridning och det är det man vill så är inte tre gånger i veckan särskilt mycket ridning egentligen.
Jag tycker också att upplägget låter bra. Hade jag varit 14 och fått möjlighet till detta hade jag varit väldigt glad! I verkligheten så har iallafall jag i mitt hästägande ofta haft perioder där det varit svårt att hinna med att hålla hästen i full kondis och därmed inte kunnat ”träna” fullt ut året runt.
Och har man egen häst med alla kostnader som följer så betalar man ju lika mycket de månader man rider tre dagar i veckan som de man rider 5-6dagar. Skulle man dessutom plussa på ridlektioner 3ggr/v så skulle det sannolikt inte landa på 300kr/gång om inte tränaren möjligtvis finns på samma gård så att det blir noll i reskostnader och hyra av ridhus/ridbana.
Vill man rida mer än de tre dagarna så kan man ju ha en medryttarhäst (eller fler samtidigt). Man lär sig väldigt mycket på att rida olika hästar och det är något man missar om man tidigt skaffar en egen och bara rider den.
Folk som inte haft häst själva eller inte räknat realistiskt på kostnaderna verkar inte begripa att det lätt kostar typ 2-400kr/gång att rida sin egen häst om man fördelar kostnaderna på antal ridtillfällen/månad.