Stallhyra på sommaren???

JessicaM

Trådstartare
Hur gör man på sommaren med stallhyran?? De går ju ute dygnet runt men de ska ju ändå ha kvar boxplatsen..

Sv: Stallhyra på sommaren???

På sommaren har jag alltid betalat endast kallhyra. Då har tillgång till boxen ingåt även om man inte nyttjat den.

På sommaren har jag alltid betalat endast kallhyra. Då har tillgång till boxen ingåt även om man inte nyttjat den.

Hur mycket har det skiljts i pengar då?

För de betalar hyra och i det ingår in och utsläpp, täcke på och av samt utfodring (fast foder står de för själva)

Här är det kallhyra på sommaren...vinter 1700kr inkl hö/strö/service. Sommar 700kr inkl vatten.

Där jag står nu är det 700kr/månad året runt. Vinter ingår ut/in/alla fodringar och på sommaren vatten och hagar bara.

Det beror ju på hur kontraktet är utformat och vad man kommer överens om. Jag har haft det olika i olika stall.

Stall 1: Samma hyra året om. Allt ingick (dvs strö, hö, kraftfoder, in+ utsläpp, täckesservice)

Stall 2 (eget): De inhyrda betalade kallhyra, samma summa oavsett årstid

Stall 3: Samma hyra året om. Kollektivstall, även sommartid stod vissa hästar inne nattetid, så schemat gällde även om man själv inte hade sin häst inne

Stall 4: Skötte jag helt själv, kallhyra betalades året om.

Stall 5: Samma kallhyra året om, men jag gjorde upp en deal med ägaren att eftersom jag flyttade mina hästar över sommaren (från maj- september/oktober) så betalade jag halv kallhyra (för att behålla boxplatserna till hösten) mot att de fick mitt tillstånd att hyra ut mina boxar under den perioden mina hästar inte var där

Stall 6 (nuvarande): Halv hyra under betesperioden, eftersom de då inte får något grovfoder (har fri tillgång på silage som ingår i hyran)

Tycker gott att du kan ta ut samma hyra även sommartid, de har ju tillgång till platsen även under sommaren, och jag antar att de utnyttjar stallet till viss del iaf.

Är ju ganska så billig hyra jag har sägs det.
De inhyrda får betala 500:- och 400:- för D-box, då ingår som sagt:

Vinter:
* In och utsläpp
* Täcke på och av
* Utfodring (Foder ingår ej)
* Vattning

Sommaren är de på bete så då ingår bara vattning antar jag.

Tycker ni att jag ska ta samma på sommaren också???

boccia: Har inget direkt kontrakt utan muntligt att hyran är si och så..

Jag tar samma hyra året om. 1800:- mån då ingår allt utom kraffoder och mockning. Vill dom ha hästen ute dygnet runt på sommaren så går det bra men jag tar samma betalt. Jag räknar att jag kanske tjänar lite på sommaren och jag förlorar lite på vintern.

Jag räknar att jag kanske tjänar lite på sommaren och jag förlorar lite på vintern.

Jo jag tänkte lite så jag med, så jag tar samma betalt på sommaren också.

Vad tycker ni om mina hyror då, är den "för låg" eller för hög??

Väldigt billigt. Jämför man mot i Stockholm är det där gratis. Där kan man få betala runt 5.000 kr för samma tjänster.

Samma hyra året runt, 725kr (inkl. moms)

Kollektivstall, så vi hjälps åt med fodring, ut/insläpp, täckersbyten etc.
Under sommaren tar endast de som eventuellt har hästarna inne nattetid pass.

Väldigt billigt måste jag säga. Jag står ändå i ett billigt stall med fullservice, står hästen inne kostar det runt 2300. Bete m. box 825:-, end. bete 625:-. På betet ingår daglig tillsyn samt vatten, mineraler, kalk & saltsten.

Hur mycket har det skiljts i pengar då?

För de betalar hyra och i det ingår in och utsläpp, täcke på och av samt utfodring (fast foder står de för själva)

Min "kallhyra" just nu så ingår in- och utsläpp, alla fodringar (ej foder)och den är samma året om så jag tycker absolut du kan ta samma hyra även sommarmånaderna.

Här får de våra inackorderingar betala kallhyran. Hästarna går då ute dygnet runt, men tillgång till box finns vid sjukdom/skada. Daglig tillsyn och vattning på betet ingår.

Jag betalar bara kallhyran, om jag flyttar hästen till ett annat bete, men står jag kvar så betalar jag fullt ut. Men då ingår bara halm i hyran och de använder vi inte på sommaren:) Så jag tycker man ska betala kallhyran om man vill ha kvar boxen efter sommaren.
Men det är ju inte kul att betala både för stallplast och bete, om man nu flyttar ett ett annat bete. Kanske blev lite rörrigt det här:) men men..

Lika pris året om. Häst ägarna får själva välja hur de vill ha det på sommaren, om hästarna ska vara inne eller ute. Jag har lägger fortfarande ner tid på hästarna och skötseln av gården även om det bli sommar. Därmed tycker jag att det är självklart att de ska betala lika.

:laugh:

Hur gör man på sommaren med stallhyran?? De går ju ute dygnet runt men de ska ju ändå ha kvar boxplatsen..

Man följer det avtal som är upprättat mellan stallägare och inackordering :D.

I stallhyran ska ju räknas med alla kostnader som stallägaren har, sen är det ju upp till stallägaren om vederbörande slår ut sina kostnader på 9 månader eller 12 månader. Slår man ut sina kostnader på 12 månader så blir det ju samma stallhyra varje månad...

Det är med andra ord ingen som helst självklarhet med billigare stallhyra under sommaren - du betalar ju för tusan inte mindre i hyra på en lägenhet för att du är bortrest under sommarsemestern.

Märkligt nog är det mycket hästfolk som förväntar sig billigare hyra under sommaren :confused:, varför förstår jag inte riktigt för då kan det ju många gånger tillkomma kostnader för betet och de flesta stallägare jobbar ju faktiskt gratis så det finns ju inga arbetskostnader att räkna bort.

Sen får man ju ta hänsyn till om man stänger stallet under viss tid, då kan det ju bli fråga om lägre hyra under just den perioden... men så länge dom har tillgång till sin boxplats så bör dom betala för den också.

när hästen går ute dygnet runt betalar jag kallhyra för boxen och betesavgift för betet,har varit så i alla dem stall jag känner till.

I "mitt" stall ligger stallhyran på 1500kr/månad och då ingår strö, foder och viss service. Juni-augusti betalar vi 700kr och då ingår box, strö och bete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 826
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ni som har privathästar som går lektioner, vad får ni i ersättning? Jag börjar känna att ersättningen är lite låg, men vet faktiskt inte...
Svar
10
· Visningar
1 615
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 241
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lönesamtal
  • Privat npf utredning
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur