Men det är ju samma sak med foder, är det inbakat i hyran har ju stallägaren (förhoppningsvis) köpt in så pass mycket foder som ingår för en. Även där blir man ju som hyresgäst fri från ev. plötsliga prisökningar men har svårt att påverka sin kostnad genom att minska mängden eller byta ut foder.
Betalar man separat för sin foderåtgång är det ju en helt annan grej, precis som med va, el, värme, spån, skötsel osv.
Det är ju olika hur stallägare lägger upp sånt. Vissa tar bara betalt för 11 månader under 11 månader och vissa tar betalt för 11 månader på 12 månader.
Jag betalar för 11 månader på 12 månader, foder och tjänster inbakade. Har ingen möjlighet att få kallhyra även om jag så skulle vara borta i ett halvår med hästen. Min stallägare behöver täcka sina kostnader och möjliggöra löneutbetalning varje månad, jag kan inte sitta och hålla på en "kall" box i ett halvår så att hen går miste om intäkter. Tänk om flera i stallet skulle göra så? Det funkar ju inte.
Tycker det är helt okej och förstår resonemanget från början till slut. Hade jag betalat separat för va, el, foder m.m så hade jag tyckt att det vore helt galet att jag ska behöva vara med och finansiera för mina stallkompisars vattenförbrukning medan jag är borta, men så har i alla fall inte jag det. Andra kanske har det så?