När jag hade häst uppstallad och släppte hästen på bete eller liknande d v s hade kvar boxen men inte någon häst. Då har jag fått betala kallhyra för boxen. Alltså vad stallägaren tar för själva boxplatsen utan strö, foder skötsel m m.
Väldigt rimligt.
Och med det sagt:
innan jag köpte egen gård, hade jag hästar inhyrda på en privat trav-anläggning.
Ägaren där var INTE affärsman.
Det var pris för helinackordering, standardiserat med ett pris för storhäst och ett annat för ponny. Ville man ha annat kraftfoder än havre, fick man köpa själv, och om man ville ha annat stråfoder än det hösilage stallägaren köpte, fick man fixa och betala det själv (han köpte av en välrenommerad foderproducent).
Han tog inte betalt under sommarmånaderna för dem som hade hästarna ivägskickade på bete men de hade kvar boxarna ändå när betet var över.
Jag hade en häst bortlämnad en sommar: enligt avtal skulle hästen vara borta en månad (på betäckning). Men jag hämtade hem den efter två veckor.
Stallägaren tyckte att det var orimligt att jag skulle betala hos honom för den perioden (alltså hela fyraveckorsperioden) eftersom jag ju betalat på det ställe där hästen var för betäckning.
Jag ´"tvingade" honom att ta emot en halv månadshyra för den månaden...
men som sagt, han var inte affärsman.
Han var pensionär, och drev stallet/anläggningen mest för att han tyckte att det var trevligt, och gjorde inte mycket vinst.
1600kr/månad för ponny, 2000kr för storhäst år 2009 och då ingick torvströ, bra hösilage så mycket hästarna åt, den mängd havre hästarna behövde, samt mockning, in- och utsläpp et c. Det som inte ingick var täckesbyten.
Vitt dessutom.
Nej, han var inte affärsman.
Så långt jag vet, är priserna desamma fortfarande.