Stallförsäkring?

B&B

Trådstartare
Om man har pållen uppstallad hos någon och denne har en försäkring för stallet (om man har sådan men det måste man väl?), vad ersätter den försäkringen då? Om hästarna i det är oförsäkrade kan stallförsäkringen då hjälpa till vid olycka som beror på stallägaren? Hoppas någon förstår frågan!

Sv: Stallförsäkring?

Ansvarsdelen i en lantbruksförsäkring kan nog hjälpa till om det är helt klart att det beror på stallägaren men jag kan tänka mig att bolagen är hårda i ett sånt läge.
PL

Sv: Stallförsäkring?

Den enda försäkring man "måste" ha som stallägare är om man har lån på fastigheten och långivaren kräver det.
Andra försäkringar är frivilliga. Det är säket en anledning till att många kräver att uppstallade hästar ska vara försäkrade.

Sist jag kollade med mitt försäkringsbolag så var det bara en speciell typ av brandförsäkring som tog ospeciferade djur. Det innebar att man kunde teckna den för x antal hästar och sedan ett visst belopp.

Det Peter pratar om är tror jag en typ av ansavarsförsäkring för stallägaren och den ersätter bara sådant som stallägaren är skylldig till. Jag har själv en sådan och den ersätter t ex om mina hästar kommer lösa och förstör grannens åker. Eller om hingsten kommer lös och skadar en annan häst. Men den ersätter bara de faktiska kostnaderna för skadorna inte t ex nedsatt användbarhet hos hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar