Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

Sv: Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

Det där med frizon i boxen struntar jag faktiskt högaktningsfullt i, och det gör tack och lov min häst också.
Jag skulle bli galen om jag inte kunde stå i boxen med hästen lös och borsta, linda, sadla och tränsa - det tycker jag hör till basic grundlydnad faktiskt.

Min häst har nästan alltid hö i boxen när jag är där så han brukar stå och äta eller titta ut genom dörren (utebox) när jag pysslar och donar.
Tar alltid in direkt i boxen från hagen eftersom jag så gott som alltid sadlar osv i boxen. Tror jag haft honom på gången en gång senaste halvåret förutom för skoningar osv då givetvis.

Min häst är så trygg i sin box (och i sig själv) att han verkar tycka det är trevligt att ha sällskap där inne, och då kan vi liksom rå om varandra helt utan störningar.

Vad gäller kisseriet så slipper min helst kissa i boxen, så förstår han att det är ridning på gång så verkar han hålla sig eftersom det första han gör inför ett ridpass i ridhuset är att kissa (och det första han gör efteråt också för den delen). Han är nog så nära rumsren en häst kan bli utan att kissa och bajsa i bunke. :D

Min verkar inte heller vilja kissa under ridning. Så han brukar alltid ställa sig och kissa antingen när han ser att jag kommer i hagen eller när vi går mot grinden :) Sen ibland kissar han efter ridturen också, då får han alltid stå i boxen. Men han har inga problem med att göra det utomhus så han tar det säkra före det osäkra, han vet ju inte hur lång ridtur det blir ;)

Jag tar inte in min häst i box före ridpass.. han går ute dygnet runt och är han kissnödig så kissar han i hagen. Jag ställer in honom i box efter ridpasset och låter han äta lite kraft och sen går han ut igen. Jag har hästen alltid i stallgången när jag gör iordning honom inför träning.

Min hæst skiter altid på stallgolvet så fort hon kommer in sedan brukar hon kissa på stallgolvet oxå ibland innan ridning, kanske hon gør det før å slippa vara nødig nær hon ska ridas.
Men min mosters hæst.. den ska altid kissa floder så fort den kommer in i boxen, ungefær som att den går och håller sig halva dagen før å kunna kissa allt i boxen nær den kommer in.
Vi tror det ær før å mærka revir den gør så.

Det med frizon i boxen har jag aldrig tænkt på.
Jag brukade mocka och allt møjligt mens min hæst stod inne i boxen.
Jag upplevde att hon trivdes bæst att få vara inne i sin box oavsett om andra var dær inne samtidigt.
Hon har aldrig visat något missnøje med det.
Hon ælskade nær jag mockade før hon har altid gillat skottkærror, hon blir glad så fort hon ser en och føljer noga med på vad som læggs dær i osv.

Nej jag brukar inte ta in min häst i boxen innan ridning. Brukar bara ta in honom från hagen och binda upp i stallgången eller utanför stallet och sadla :)

Oftast är hästen redan inne i boxen när jag kommer.
Men om jag tar in själv, så ställer jag alltid en stund på box. Det ligger alltid lite mat i boxen (ingen i stallet har problem att få in sin häst från hagen:D) och jag tycker att hästen ska kunna kissa innan ridpass, vilket den alltid gör.
Det blir 10-15 minuter i boxen innan jag tar ut på gången och gör iordning pålle.

Ser inte boxen som en frizon, men tycker bättre om att fixa hästen på gången.

*KL

Alltid in i boxen innan och efter motion. De erbjuds kissning och vatten sa fort som mojligt for att fa in rutinerna infor tavling.
Selar alltid pa stallgangen och skoter den mesta grundskotseln nar de enda star ute (tex fotbad etc).
Selar aldrig los i boxen pga hangande tommar och liknande men har inga problem med borstning, hovar, lindning etc.

För mig är det olika.

På vardagarna står han inne och då gör jag oftast ordning honom i gången, i mån av plats. Annars blir det i boxen.

På helgerna släpper jag in honom i boxen först och låter honom stå där medan jag hämtar all utrustning. Dels för han skull så han kan kissa och så och dels för att inte vara i vägen om någon annan kommer med sin häst och ska förbi.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
948
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar