Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

Sv: Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

Har de nyss fått hö ute så ställer vi dem i gången.
Annars får de äta en stund medans vi tar fram saker.

Borstar i boxen eller kratsar hovar gör jag bara på kvällen när de släpps in för natten, för då vill mitt matvrak ha mat.
Annars får de vara ifred i boxen.

Frizonen har han i hagen.
I boxen sadlar jag och han får äta om det är tid för det. När vi kommer in får han äta resten om han inte hunnit äta upp. Borsta o gosa o kratsa i boxen. Han ska inte bestämma var jag gör saker med honom.

Nej, finns det plats på gången ställer jag upp där direkt.
Jag har helst hästen på gången inför ridning, det är smidigast. Ska jag bara borsta går det lika bra att vara i boxen. Min häst är van vid att bli hanterad överallt och även när han äter, det är inga problem.

tar in i boxen först för lite krubbskrammel. hö, ev kissa, ev dricka. Fixar mat undr tiden, men sen kan han stå och äta hö eller bara vila medans jag mockar, borstar o gör iordning honom- binder aldrig upp honom i boxen, varför gör man det? inget påhopp, bara nyfiken fråga.
Står sällan på gången, men försöker oftast ha honom lös även då.

Efter ridning gör många iordning hästen, innan betfor- jag brukar släppa in direkt o ge betfor som belöning!! Men det beror ju på att han inte alls blir störd av att jag är inne i boxen och tar av sadeln m.m

Tar alltid in häst i boxen innan jag selar/sadlar. Kan stå i boxen och sela om det är dåligt med plats i resten av stallet. Sätter alltid fast hästarna. Låter de inte äta hö.

På tävling så selar jag alltid hästen i boxen och strax innan hästen ska ut och värma/lopp så klickar man på vagnen på stallgången.

Rider jag på em. så får min häst alltid gå in och kissa i boxen först. Rider jag på morgonen anser jag att hon inte hunnit bli speciellt kissnödig på den korta studn hon varit ute o ätit hö medan jag mockat boxen.

Brukar inte göra i ordning henne i boxen, byter dock täcke där och ibland borstar jag henne där bara.

Min valack vill gärna gå in i sin box varje gång efter ridning för att kissa....
Stoet dricker gärna vatten när hon kommer in (spelar ingen roll om hon har ute eller inte, hon tycker väl att det är godare i hinken inne...:D)

Stoet kan man göra iordning i boxen, men valacken vill vara ifred. Boxen är hans hem och där vill han vara ifred och hålla på med sina små bestyr...:laugh:

Mvh Domino_s

det är lite olika, men oftast så får min pålle gå in i boxen kanske 5-10 min innan jag ställer upp honom i gången gör iordning honom. :) efter ridning/aktivitet så får han gå in i boxen o kissa innan jag fixar med honom alt att jag fixar med honom snabbt o han får gå ut i hagen. sötisen är alltid kissnödig efteråt :p

Asså det beror på vad du menar med att ställa in i boxen , skulle det vara då för att man inte har en stallgång?
Själv så ställer jag han i stallgången , Ibland kan det hända i boxen , Och då låter jag inte låta han stå och äta hö eller foder.
Jag knyter upp han och när jag är klar och ska gå och hämta tränset då så låter jag han ta några tuggor av höt,
Jag brukar alltid när jag tar in han också ställa han i boxen och ge han lite hö:) eller kraft.

Så det är mitt svar på din fråga!

Jag gör det inte. Men ska börja med det, då min häst alltid alltid kissar så fort hon kommer in i boxen, oavsett om jag ridit eller ej. Hästen kissar aldrig när jag rider och tanken har slagit mig ibland när det går mindre bra: Hon kanske är kissenödig!:o

Och en följdfråga: Hanterar ni era hästar i boxen? Låter ni dem käka hö medans ni gör iordning dem?

Jag har tänkt som så att boxen är min häst "frizon", nyfiken på hur ni andra tänker!

Beror på..Jag är oftast i stallet innan utsläpp eller efter intag så hon brukar vara i boxen. Är det jag som har tex intaget så får hon gå in och äta maten först innan ridning.
Brukar inte sköta henne i boxen. Hon vaktar sin mat väldigt noga och ja -vill helst inte bli pysslad med (aka STÖRD) i boxen. Kan byta täcke i boxen tex, men brukar undvika för mycket grejande då hon inte gillar det. Ibland kan man ju bli tvungen att mocka med henne i boxen men det försöker jag också göra så lite som möjligt då hon av nån anledning hatar grepen :confused:
Om någon annan passar henne när jag är bortrest säger jag alltid åt dem att inte hålla på med henne i boxen utan ta ut henne på gången istället.

KL

Intressant att läsa era svar! Nu tillhör jag er som släpper in hästen för en tuss hö och en liten kiss innan ridning. Borstning och sadling fortsätter jag att göra på gången :)

Igår tog det inte mer än 30 sekunder innan hon kissade, så nog känns det bättre alltid, att veta att den biten är klar!

Jag släpper alltid in hästen i boxen även fast jag bara ska borsta eller något annat. Att rida en häst som är kissnödig är inte bra och passet kommer säkert inte bli särskilt roligt. Tänk dig själv, vara jättekissnödig och man ställer en massa krav på dig under ca 1 timme.

Börja att ställa in hästen i boxen innan ridtur eller likande. Jag ger inte hästen någon mat då jag vill att hästen ska koncentrera sig på att göra sina behov. Brukar låta hästen stå i boxen ca 5 min och kan under tiden ta fram saker t.ex ryktlåda. När de 5 min har gått tar jag på grimman igen och ställer upp hästen i stallgången. Om du ska göra i ordning hästen inför ridturen i boxen ska då alltid sätta fast den om den inte drar sig loss.:cool:

Även om jag alltid släpper in dem i boxen o de får äta en stund så har de lärt sig att kissa i hagen när jag ropar på dem.

-Kommer.... ska bara kissa först.:grin:
Den andra har tagit efter den smartes initiativ:bow:

Jag har berömt detta betéende.

Jag hanterar alltid mina hästar i boxen. När hon stod i andra stallet så varierade jag med stallgång vs box, men där hon står nu är det lite svårt att borsta i gången. Man får lixom inte redigt plats :angel:

Jag låter dem alltid stå lösa i boxen om det inte är så att de är ouppfostrade, då binder jag upp dem.
Finns det mat får de äta, så länge de lyssnar på mig.

För mig tillhör det grunden att kunna hantera hästen överallt, hur som helst.
Att hästen skulle behöva boxen som frizon tycker jag bara är löjligt ärligt talat :p
Den får vara ifred hela natten i boxen och hela dagen i hagen.
Skulle hästen tycka det är extremt obehagligt att bli borstad eller sadlad så ser jag till att göra det trevligt istället för att byta plats.
För hästen spelar det knappast någon roll om den får vara med om det obehagliga i boxen lr i gången.

Alltid in i boxen innan träning. Tar in pållen i boxen och därefter drar jag in vagn och plockar fram sele och kläder till mig själv (travare snackar vi nu), och under den tiden brukar han alltid kissa och sen plocka lite höstrån. Jag tycker det är rätt viktigt att erbjuda hästen det, många undviker att kissa i hagen, särskilt när det är hårt ute. Under mina ganska många år på olika ridskolor fick jag aldrig lära mig det egentligen, men när jag började inom travet fick jag snabbt lära mig att det var en oskriven regel, hästen SKA in i boxen innan man ställer den på gången.

jag släpper alltid in hästen i boxen en sväng när jag tar in den från hagen, så får hon chansen att kissa. brukar låta hästen stå i boxen medans jag tar fram borstar o utrustning, sen får hon komma ut på stallgången..

Så brukar jag med göra.
Står helst i stallgången när jag gör i ordning hästen, men låter den komma in och göra sina behov om den vill, och på vintern när vattnet fryser i hagen vill de ofta dricka när de kommer in i stallet.

jag tänker på samma sätt.
En häst ska kunna hanteras överallt, ska inte behöva vara uppbunden o ska inte smita ut bara för att boxdörren är öppen. Det är ren grundlydnad för mig.
Mockar ofta med hästarna i boxen o det går alldeles utmärkt. Mina grabbar är så sociala o rara o tycker bara det är trevligt när jag är hos dem.

Jag ställer inte in hästen, kissar gör han i hagen lika väl som i boxen. Vi har bara en stallgångsplats (engelska boxar) så han får stå uppbunden utanför och oftast käka lite hö, beroende på hur nära lunchtid det är.

Jag ställer upp min häst i gången direkt. Kissar och bajsar gör han faktiskt när han ser mig komma, om han behöver det :D Annars gör han det under ridturen :)

Precis sådär gör mitt sto, så vi tar alltid en snabbis inom boxen innan vi ska ut å jobba eller åka någonstans:)

Jag ser nog inte boxen som någon frizon. Borstar oftast inte i boxen då belysningen är bättre i uppbindingsboxen, plus att man slipper en massa halm som skymmer benen... Det händer dock att jag göra det. Jag sitter dessutom gärna själv i boxen och myser ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
948
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar