Ställer jag för högt krav???

S

solenbakommolnet

Som så många andra hyr jag in mina hästar hos någon som äger både stall och mark. Detta innebär att man inte alltid kan få som man vill. Nu har jag dock beslutat för att göra något drastiskt:

Jag kommer att be stallägaren om en egen hage till mina hästar annars får de stå inne alt. kommer jag flytta dem. :eek:

Detta beror nu endast på att stallägrens häst går skodd med broddar. Mina hästar går oskodda. Stallägrens häst sparkas och mina hästar får regäla fula broddhål. :(

En av mina hästar har nu gått konvalecent i 4 veckor pga. spark. :cry:

Ska hästarna behöva få benen avsparkade eller ihopsydda innan något görs??? Nej, jag är faktiskt rädd om mina djur. :crazy:

Vad tycker ni? Ställer jag för högt krav?

Tack för era svar.
Asska

Sv: Ställer jag för högt krav???

--------------------------------------------------------------------------------
Det tycker jag absolut inte att du gör.

Jag skulle aldrig släppa ihop hästar som har broddar, då hade det fått bli en häst i var hage.

Hörde om en häst förra vintern som blev sparkad av en broddad häst, det tog så illa att dom fick avliva den som blivit sparkad. Detta trots att det bara var en "lekspark".

//Jenni

Man kan ju tycka att det inte är för höga krav,det är aldrig kul med skador,och dessutom om man vet att en häst sparkar så är det kanske inte det optimalaste att ha den ihop med ngn annan som det inte fungerar med.

Men,tyvärr,så är det upp till stallägaren "att sätta regler"..Så är stallägaren vettig så gör h*n nått åt saken,annars är det nog bäst att du försöker byta stall för dina hästar.
Hoppas att det löser sig..

Det ska du absolut kräva det har man rätt till! själv klart är man rädd om hästarna, antingen att du får en annan hage eller att stall ägaren faktiskt får brodda av.

Bara för att man hyr in sig har man faktiskt rätt att ställa krav man betalar ändå hyra!

Stå på dig!!

Skador uppkommer alltid,och varje fall är lika tragisk framförallt om det slutar med avlivning.
Jag är ganska säker på att i de flesta sparkfall,även med brodd så går det inte så illa,det handlar då oftast om maximal otur,däremot om du får en fläkskada så är det mkt mkt svårt att hästen kommer igen.
Har sett ett par fall,där det slutat med nödslakt,och vet ett annat fall där hästen fläkte sig på frambenen..

Som sagt,i slutändan är det ändå stallägaren som bestämmer,även om man kan fråga och hoppas på en vettig stallägare.

Tack för era svar. Jag kommer ikväll ta tag i detta med stallägaren och hoppas kunna lösa jobbet med hage i helgen.

Kanske kan återkomma med kvällens utlägg :angel: :devil:

amkm skrev:
Skador uppkommer alltid,och varje fall är lika tragisk framförallt om det slutar med avlivning.
Jag är ganska säker på att i de flesta sparkfall,även med brodd så går det inte så illa,det handlar då oftast om maximal otur,däremot om du får en fläkskada så är det mkt mkt svårt att hästen kommer igen.
Har sett ett par fall,där det slutat med nödslakt,och vet ett annat fall där hästen fläkte sig på frambenen..

Tack amkm.... Råkade se ditt inlägg här och väljer att ta det med mig till min tråd under utrustning, ang. blindbrodd bak i hagen..... du har en stor poäng... tack!

Nej du har inte för höga krav!
Jag tycker inte man ska riskera att hästen en dag står där med avsparkat ben.
Det är dessutom otroligt kostsamt å förstår inte stallägaren det så är människan egoist å bryr sig dessutom inte om att hästen lider.

Det finns hästar som inte "kan häst språk", de förstår inte att rangordnnigen är på ett visst sätt utan fortsätter att bråka ändå.
Då tycker jag att den hästen kan stå i en egen hage istället.

Oseriöst och nonchalant av stallägaren att INTE brodda av då hästen vistas i hagen med andra hästar än sina egna...Kan hon inte brodda av sin häst då när den går i hagen ?? Nä, jag tycker inte du ställer höga krav, tvärtom...varför måste något allvarligt hända för att folk skall ändra sätt eller ta bort en skaderisk ?? Något kjag aldrig fattat. EX: stod i ett stall där en utav vinterhagarna hade en gamal rostig traktorkärra ståendes, jag frågade varför vi INTE kunde dra om tråden så kärran hamnade UTANFÖR hagen ? Fick till svar att: Ingen häst hade hittils skadat sig på denna, och den dagen någon gör det så skall den genast tas bort !!..Suck, vanlig mentalitet bland folk..Någon måste göra sig illa innan man kan agera :-(. En del verkar inte kunna förebygga innan något händer...Allt kan man inte skydda hästen emot, men saker man uppenbarligen ser att..det här kan hända något allvarligt..ja, varför inte ta bort denna sak då ??

Det är omständigt att börja brodda av å på sin häst flera gånger pm dagen(om man inte är över amitiös)..
Däremot tycker jag gott man kan stycka av hagen eller göra en till hage. :mad:

hmmm det är väl inte speciellt jobbigt att brodda av och på?

tycker stallägaren redan för länge sedan skulle ha föreslagit egen hage till dina, det skulle jag se som en självklarhet. Kul för dig att undra varje gång du kommer till stallet om dina hästar är söndersparkade eller inte. Sen undrar jag hur ägaren vågar ha sina egna hästar ihop broddade? I mitt stall får inte ens rundskodda hästar gå tillsammans med andra pga skaderisken. Så det är bara en privathäst som är rundskodd, tre är framskodda och resten barfota. Bra tycker jag ur säkerhetssynpunkt, synd om hästen bara=/

Men jag tycker du ska flytta hästarna så fort sopm möjligt om de inte får ny hage, försök att inte ha dem inne. 23 timmar om dygnet ( om du rider en timme) på nio kvadrat är inget liv för en häst.

Det skulle inte vara ngt problem med att den sndra hästen var broddad om den inte sparkade varenda häst.
Jag har haft mina hästar ihop broddade å har aldrig varit med om en broddspark (peppar).
Men det är ohållbart om den andra hästen hela tiden går på å ska bråka.

*pilturs matte* skrev:
hmmm det är väl inte speciellt jobbigt att brodda av och på?

Det beror väl på, i mitt stall är det en och samma mäniska som släpper ut hästaran varje morgon, till vintern blir det runt 30. Majoriteten har skor så låt oss säga 25. Om 20 hästar med vardera 16 brodd rids ger detta 320 brodd, undrar just när sista hästen kommer ut :confused: och hur många dagar det dröjer innan han inte kan ta sig ur sängen pga ryggskott.

Till saken hör också att hästarna mår klart bättre av att slippa halka omkring i hagen. Om någon häst sparkar de andra måste man klart göra något åt det t.ex genom skilda hagar, oavsett om hästen har brodd eller inte är det inte kul om hästarna aldrig kan hålla sams.

Det är snarare en vanesak. Får man rutin på det så går det fort. Tycker man ska lägga sin egen bekvämlighet åt sidan då det blir så enormt stora skador av just broddar.

Senast ändrad:

Men den som släpper ut rider väl knappast alla 20 hästarna va ? Tycker ni som hästägare kan brodda av när ni ridit klart....så finns ju inga broddar på morgonen som behöver tas på.

Det har du ju rätt i, jag har aldrig haft det problemet och vände visst lite på begreppen. Jag har lyckligtvis alltid stått i stall där det är tillåtet med brodd, och inte en enda broddskada så vitt jag kan minnas. Jag ser brodd som något nödvändigt om hästarna inte ska komma till skada, tidvis kan det bli väldigt isigt i hagarna här så mycket det brukar töa och frysa på. Nu håller jag på med islandshästar och även om många delar hage brukar det vara lungt. Hade hästarna bråkat med varandra så hade jag fått tänka om.

Vanesak å vanesak...Broddarna på mina hästars skor sitter ordentligt skruvade, det är mkt sällan jag tappar en brodd, högst 1/vinter å desto svårare är det att få av dem.Jag brukar inte få av dem förrän hovslagaren kommer å byter skor.

Det är egentligen bra, farligt att tappa broddar jämt å låta hästen gå med ojämna vinklar å belastningar.
Hursomhelst så är det inte bra för hästar att gå med skor utan broddar på, på vintern.
Det vet jag oxå när hovslagaren inte hunnit komma när det snöat å skott om till skor med broddhål.

Hästarna slirar runt i hagen, halkar, kan fläka sig(inte en trevlig syn å vet.räkningen ännu mindre trevlig), å få rejäla muskelbristningar.
Bara att prata med vilken hästmassör som helst :smirk:

Skruvar man av brodden varje dag är det inga problem att få loss dem, och eftersom man drar åt varje gång så sitter de oftast kvar. De brodd som är svåra att få loss är de som suttit länge.

TYcker inte du ställer för höga krav. Sparkas de broddade hästarna o du redan har en skadad måste det hända nåt. Helt enkelt

Däremot skulle jag aldrig släppa min häst i hagen skodd utan brodd när det är "vinterväglag" det skulle aldrig falla mej in, jag är inte bekväm av mej men det är hästens säkerhet jag tänker på. Nu är våra hästar mkt bra kompisar men leker som tusan så en del sparkar blir det ju men brodd ska iaf MIN häst ha i hagen PUNKT. Däremot är han även broddad inne, har aldrig (pepparpeppar) vart några problem, är inte heller orolig inne. Så jag ser ingen anledning att ta av dom på kvällen..

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 765
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Träning Hej. Har en häst som när hon kom var snäll mot andra hästar, förhållandesvis ganska låg i rang. Nu har hon gått med en ännu lägre...
Svar
10
· Visningar
992
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama