Sv: Stalldesign
Svarar bägge
Har gjort en liten skiss på hur det ser ut i mitt huvud just nu iaf
(Den långa randen i högra kanten kan ni bortse ifrån, den bara blev där
Som ni ser tänker jag mig stallet i sektioner. Det grå är boxarna, med vattenkopp (blå) och krubba (gul) utsatta. Det lila är sadelkammare med vask utsatt (hade dock inte tänkt ha vaskarna i hörnan, bara som en påminnelse till mig att det bör finnas med). Det gröna är foderrum och det turkosa torkrum.
Det finns 4 ingångar till stallet som är avsedda att användas för häst, den 5:e ingången är enbart tänkt för mockning då container kommer stå utanför (nergrävd?)
Det finns 4 spolspiltor utsatta med kran i varje, bredvid var spolspilta finns en skötplats. (dessa ska eg. vara lika breda, gick dock inte att få strecket exakt där jag ville).
Alla boxarna mäter 4*3. Jag vet att det är mer jobb att göra boxarna själv, dock är tanken att boxarna ska vara murade (tegel) och att enbart dörrarna ska vara i trä. Dessutom finns det oerhört mycket kunskap inom familjen samt en stor verkstad att tillgå för tillverkningen. Därför kommer jag välja att göra dem "själv". Galler blir det givetvis mellan boxarna samt i kanterna av boxarna ut mot gången så att hästarna inte kommer åt varandra. I övrigt kommer de nog få vara öppna = mindre arbete och luftigare stall. Inga täckeshängare ska finnas på boxarna så risken att fastna uteblir förhoppningsvis helt.
Sadelkamrarna mäter även de 4*3. Ena långsidan kommer bestå av 5st 80cm breda garderober. På den andra långsidan kommer det finnas plats för 2 sadlar, 1 sele/tömkörningsgjord samt 3 träns per häst (5st), högst upp kommer det finnas ett hyllplan som även löper längs ena kortsidan för förvaring av bla täcken. Ena kortsidan kommer dörren finnas på, den andra kommer vasken stå vid. Mitt i sadelkammaren kommer en putsbock stå.
Foderrummet mäter 8*3m. Här ska kraftfodret förvaras samt det grovfoder som ska ges kväll (samma dag) och morgon (dagen efter), grovfodret kommer vägas upp där det förvaras (annan plats ej i anslutning till stallet) och stå på 2 "vagnar" i väntan på fodring.
Torkrummet mäter 4*3m vilket ska räcka till 20 utetäcken om man tänker till lite vad det gäller torklösningar (idéer?) Här kommer det finnas en avfuktare. Tvättmaskin kommer inte finnas i anslutning till stallet utan en särskild tvättstuga för hästsaker kommer finnas på avskild plats, här kommer finnas torkmöjlighet för det rentvättade så detta kommer ej hängas i torkrummet.
Städskrubb var en bra idé, möjligtvis att man avsätter en del av foderrummet (som ju är ganska stort) till en sådan (även plats för grepar, mm)?
Jag har valt att göra stallet ganska långt 51 meter och "endast" 12 meter (står fel på skissen) brett. Anledningen till detta är rent ekonomiskt. Det är betydligt billigare att bygga på längden än vad det är att bygga på bredden (framförallt pga att breda takstolar kostar mycket mer än de smalare). För att minska buller och oljud så står boxarna i sektioner, avgränsade av ingångar, sadelkammare och skötplatser. Man kanske skulle klä själva stallgången med gummi för att minska ljudet än mer? Någon som har erfarenhet asv detta?
Vad det gäller strö så kommer det med största sannolikhet bli halm då jag dels befinner mig i skåne (halmen är i särklass billigast att införskaffa här), dels har storlantbruk inom familjen vilket gör att jag kan införskaffa halm till självkostnadspris (vad det kostar att pressa). Planer finns på att använda gödslet i uppvärmningen av gården så halmen kommer försvinna snabbt *poff*.
Förvaring av halm och hö (storbal) kommer ske i eget utrymme, avskilt från stallet. Anledningarna är dels att luften blir bättre i stall utan loft, faran vid brand minskar (mindre del brännbart material) och risken för mögel på grovfodret minskar då man kan anpassa förvaringen helt åt att hålla grovfodret fuktfritt. Det kommer behövas ett stort förvaringsutrymme för detta men det är smällar man får ta..
Så.. vad har jag missat?? Skulle min plan fungera smärtfritt i praktiken?