...om du nu är seriös, då har du även räknat på det ekonomiska? Det springer fort iväg i pengar och man måste ju nästan ha hela anläggningen färdig innan man kan räkna med att få stallet fullt. Ju färre hyresgäster du har - desto mer pengar in som kan hjälpa till med lånen. Även om man kör det som ett företag - vilket du nog måste om du ska ha 15-18 inackorderingar (förutom dina egna, vet inte om du tänkt ha fler hästar än idag), så måste ju lånen betalas från början. Det är inte alltid banker är så generösa med amorteringsfrihet till företag och räntan behöver du ju alltid betala, den är låg idag - men du måste nog räkna på att företaget ska klara en 8%-ig ränta för att vara någotsånär på den säkra sidan.
Ska ni dessutom bygga själv så tar det tid - lång tid. Vi har byggt 4 boxar + sadelkammare och spolspilta i en färdig byggnad i år och det tog mkt längre tid än vad jag trodde... och tar det tid att bygga, tar det lång tid som du måste ligga ute med pengar innan du får hyresgäster (även om man inte lånar hela beloppet på en gång). Tänk sen oxå på att det är ganska meckigt att ha hyresgäster. Folk som inte betalar sin hyra i tid, missköter sina hästar och inte följer reglerna i stallet - se bara många av trådarna under hästverksam tex... Det finns naturligtvis inte bara dåligt folk därute, men jag är iaf glad över att jag har en liten gård utan inackorderingar!
Hur ska anläggningen skötas när den väl är "up and running". Även om alla får mocka och fodra själv el enl schema, så finns det måååånga sysslor som faller på stallägaren (då krävs tid för detta) el på personal (då ska man avlöna dem). Eller du tänkte ha kollektivstall, så att allt sånt sköts gemensamt?
Sen måste du ju verkligen vara säker på att du har hittat Kärleken med stort K om du planerar ett såhär såpass stort projekt när ni inte ens har varit tillsammans i ett halvår...
Men det är ju naturligtvis trevligt om ni kan ro det i land!
Hur gick det med BE-kortet förresten?
(inte negativ - bara realist...)