Stallbytar dilemma

Myzan87

Trådstartare
Ja, nu antar jag att det är min tur att göra en "stallbytar"- tråd

Jag, en kompis samt en kompis till henne var och tittade på ett stall idag. Min kompis ska flytta upp till mina krokar igen och behöver på så vis stallplats för sina tre hästar. Jag har varit inne att flytta mina hästar i något år för att standarden i nuvarande stallet har ständigt blivit sämre. Men jag tycker att stallägarna är trevliga och döttrarna har jag bra kontakt med.

Men listan "att göra" börjar bli väldigt lång. Boxväggar som flyttar på sig, plankor som går sönder, spikar som huvudet sticker ut på (vissa kryper även ut när väggarna rör sig), vattenkoppar som läcker vid töväder. Jag har genom åren ordnat mycket, allt från att byta ut gamla farliga lampor, hö, tömning av gödselstacken osv. Men nu när stallet behöver en totalrenovering så orkar jag helt enkelt inte lägga ner någon större energi. Jag har försökt hjälpa dom så gott jag har kunnat med kunskap och kontakter. Dessvärre har jag inte den tid som behövs utan jag måste prioritera sådant som är mitt.

Stallet jag står i idag har jag 8,5km enkel väg om jag inte svänger inom där efter jobbet.
Även om de negativa sidorna är många för tillfället så finns det bra sidor också;
  • Mycket bra kuperade hagar
  • Trevliga stallägare
  • gott om ridkompisar med samma filosofi
  • många ridvägar
  • nära till föräldrarhemmet ifall man behöver hjälp med hästarna
  • in/utsläpp + fodringar
  • 500kr
  • Liten ridvolt vid stallet (dålig belysning). Ridbana finns på granngården samt ridhus finns 3-4km bort

Det nya ligger ca 700m från där jag bor nu. Två negativa aspekter är att det är (förhoppningsvis) en fd alkolist samt att gården är ute till salu. Men det är många hästgårdar häromkring till salu.
  • Stora hagar och få hästar
  • Trevlig stallägare än så länge (om han håller sig nykter)
  • Bra ridvägar, dock en liten försämring jämfört med där vi står idag
  • In/utsläpp + fodringar ingår. Dock händer det att man hjälps åt på kvällarna om man ändå är där
  • 600kr
  • ridbana med gummiflis
  • rundbana kring gården
  • ridhus i bra storlek
  • Stor sadelkammare
  • Vattnet fryser inte
  • Uteboxar
  • Ingen insyn mellan boxarna (perfekt för ena ponnyn som behöver lugn och ro

Jag har dåligt samvete om jag skulle flytta ifrån stallet där vi står i dag. Men döttrarna har slutat/ska sluta skolan och resa. Så de kommer inte vara kvar där för alltid heller. Dessutom har den äldsta dottern tröttnat på det med hästar och har kvar sin gamla ponny för det är mer en kompis.

Vågar man chansa på den nya gården?
 
Sv: Stallbytar dilemma

Nu är jag ganska seg i skallen, men en sak som jag reagerade på direkt var det där med f.d alkoholist. Jag dömer ingen, har nära vänner med alkoholproblem.

Men! Jag har också stått i ett stall med en stallägare som har alkoholproblem, det var inte trevligt. Personen kom ner onykter kvällstid och "slabbade" runt. Man fick svårtydade och otrevliga sms på kvällarna m.m

Efter det säger jag, aldrig mer! Jag vet att det finns personer som aldrig skulle vara otrevliga eller göra en fluga förnär trots att de är sketfulla jämt och ständigt, men det finns också undantagen. Och när det gäller mina djur vågar jag liksom inte chansa..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Stallbytar dilemma

Jag hade inte flyttat med tanke på att gården är till salu.
Förr eller senare blir den ju säkert såld och då kanske ni inte får stå kvar.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Nä, det är egentligen mest den saken jag oroar mej för. Hans närmsta grannar är min sambos släktingar och de säger att det kan gå i perioder med drickandet.

Där är två tjejer som har stått i stallet väldigt länge. En av dom har jag gått i samma skola från lekis upp till 8-9an. Hon är ett år äldre än mej. Så jag antar att stallägaren inte är så hemsk när han dricker om hon har stått ut i flera år men funderar på att höra med henne. Och det är en tjej med skinn på näsan så ingen som mesar.

Hästarna såg fina ut i pälsarna. Inga tecken på skador och de såg inte rädda ut när han kom gåendes. Snarare tvärt om. Dessutom så var hans hund trevlig och väluppfostrad. Inte alls rädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbytar dilemma

Fast samtidigt så finns det gårdar som är till salu i flera år häromkring. Gården har inte ett orimligt högt pris, enligt mej ligger den bra men jag har inte råd att köpa den i dagsläget. Enligt honom var gården för stor för eftersom hans döttrar har flyttat hemmifrån och stallet står i princip tomt när där bara är 4hästar. Totalt är där 21boxar. Och boxarna är mycket bättre än där vi står idag! Det görs inget åt boxarna mer än provisoriskt och i den ena boxen jag har sticker där upp ett vinkeljärn ungefär 5cm från väggen. Så mycket har den flyttat sig enbart av att hästen har kliat sig mot väggen...

Men kanske ändå värt att chansa på att den inte blir såld?
 
Sv: Stallbytar dilemma

Utan att tveka skulle jag föreslå stall 2. Ett stall med en massa skaderisker som dessutom inte åtgärdas skulle jag inte utsätta min häst för. Med tanke på att stall 2 har många boxplatser så skulle en köpare troligtvis tänka sig viss inackorderingsverksamhet vilket gör att ni antagligen skulle få stå kvar. Att ägaren periodvis har alkoholproblem gör att ni kanske ska vara beredda på att hjälpa till under ägarens återfall. Men det är ju inte mycket krav med tanke på den extremt låga stallhyran.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Rent spontant tycker jag nog att stall 2 låter mer fördelaktigt, ffa att det är så nära, guld värt ju! Då kan man ju även börja fundera på om man kanske har möjlighet att gå dit flera ggr om dagen OM stallägaren faktiskt skulle få ett återfall.

Men sen skriver du att det finns mer ridsällskap i stall 1, då kan man ju fundera på om man är en såndär människa som trivs bäst med mycket människor omkring sig, hur mycket sällskap man kommer att ha i stall 2, och om det täcker ens behov? Inte kul om man börjar känna sig ensam ju!

Att gården är till salu skulle dock få mig att tänka till både en och femton gånger. Tänk om det blir svindyrt med nya ägare och ni inte kan stå kvar? Eller att de inte ens kommer att hyra ut platser?

Så skulle jag flytta skulle jag inte göra det om jag inte hade två fullt fungerande B-planer.En i händelse av återalkoholiserad stallägare och en i händelse av gårdsförsäljning.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Haha vad lustigt, stall 2 såg jag på annons idag, ev ska vi ta oss en titt på den ;) Vad jag har hört så har mannen som äger det fortfarande lite problem med spriten till och ifrån...

Hade jag varit du så hade jag absolut bytt stall...
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbytar dilemma

Jag hade pratat med uvarande stallägare och sagt att jag skulle vilja ha vissa saker åtgärdade.

Stall 2 skulle jag inte flytta till utan skulle jag flytta skulle jag flytta till ett annat stall!
Det är för osäkert med försäljningen helt klart


Men seriöst 600 kr för ett stall med RIDHUS??? shit det är skåne man ska bo på hör ju jag:D
 
Sv: Stallbytar dilemma

Nej det är av den största anledningen till att jag vill ha mina hästar i ett nytt stall. Sedan kommer lite bonus som stora boxar, ingen insyn mellan boxarna (min ena ponny blir lugnare när hästarna står en bit ifrån), bra luftkvalitée i och med att det är som uteboxar (bra för min andra ponny), nära hem. Dessutom är dom ute väldigt länge.

Mycket blir lagat provisoriskt och oftast får jag själv laga det.

Att det är nära hem gör att man kan sköta hästarna ifall ägaren skulle få ett återfall.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Jo, det är en stor fördel om ägaren skulle få återfall. Dessutom sparar det mycket bensin för min del. Tidsmässigt är det ungefär samma, ända skillnaden är att man får motion genom att gå/cykla.

Ridsällskapet är inte superviktigt men det är roligt om det är 1-2st till. Har bara stått i stall där vi är några stycken som rider. Vill inte stå med jätte många olika personer för det är risk att det blir en massa kackel. Nu är det mer att var och en sköter sin häst och så länge hästen mår bra så lägger man sig inte i. Vilket passar mej bra.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Vi har pratat och påpekat om fel och brister. Dock händer det inget. Ska det hända något får jag själv ta tag i det. De ser inte att en häst lätt kan få in en hov om alla plankorna inte sitter på plats.. De andra inackorderingar hjälper självklart till att ta tag i saker och ting men egentligen är det inte vårt ansvar att se till att anläggningen är säker. Vi vill bara att våra hästar ska ha det bra. Givetvis kan man diskutera om de har det bra men det är en annan sak.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Jag har inte skapat en tråd eller nämnt detta i någon annan tråd. Jag har tidigare varit inne på att hjälpa dom med att renovera stallet men sedan jag lade ut trådar för tips/idéer, så har det hänt mycket. Bla har jag fått tillbaka ett hus jag hyrde ut som måste renoveras och skötas om och ett heltidsjobb. Så min tid och energi är begränsad.

Men jag har dåligt samvete för att lämna "lilltjejen" i stallet. Har stått där i 6år så det känns som man sviker henne.
 
Sv: Stallbytar dilemma

Okej, det har jag ingen aning om. Sista kommentaren jag läste vid frukost var niiikon92's kommentar. Sedan hade jag inte tillgång till internet förrens nu vid 20tiden. Antar att det fanns en del negativa kommentarer då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 649
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 292
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp