Dubonnet
Trådstartare
Har fått erbjudande om att hyra ett stall med 7 boxplatser, fina gräshagar och belyst paddock. Har tidigare stått i detta stall och min häst reagerade mycket underligt där! Hon ville inte gå in i stallet och i boxen hon blev tilldelad ville hon bara slänga sig ut igen när man tog in henne. Stängde man om henne så var hon orolig, stod och slog med ena frambenet i dörren och ville inte äta, hon ville bara ut!! Fick byta med en boxgranne och då blev det något bättre. Bra har det inte varit i det stallet någonsin men inte förrän vi flyttade henne till ett annat stall, då hästen blev som en annan, förstod vi hur konstigt hennes beteende varit och hur dåligt hon mått där!! Hon gick inte att rida i vissa delar av paddocken, då blev hon helt blockerad, reste sig och höll på. Hon var mycket flockberoende (trodde vi) och hon gick aldrig att rida utanför stallplan. Hon drack aldrig inomhus och låg definitivt aldrig i sin box! I "nya" stallet är hon helt annorlunda. Vår problemhäst är inte någon problemhäst längre!
Nu till min fråga! Finns det någon som har en teori om vad som är fel i detta stall? Det är ett fint stall och det hade varit toppen att kunna använda det men vi vill ju inte att hästen ska må så dåligt igen! Vi tänkte flytta dit över betet och se vad som händer men om någon har förslag på vad det kan vara så är det kanske något man kan få undersökt och åtgärdat. Svårt att ta tag om man bara tror att stället är "hemsökt"...
Brainstorm, tack!!
Kan nämna att hon inte är ensam om att bli "personlighetsförändrad" i det stallet... Flera hästar har reagerat och inte trivts där.
Nu till min fråga! Finns det någon som har en teori om vad som är fel i detta stall? Det är ett fint stall och det hade varit toppen att kunna använda det men vi vill ju inte att hästen ska må så dåligt igen! Vi tänkte flytta dit över betet och se vad som händer men om någon har förslag på vad det kan vara så är det kanske något man kan få undersökt och åtgärdat. Svårt att ta tag om man bara tror att stället är "hemsökt"...
Brainstorm, tack!!
Kan nämna att hon inte är ensam om att bli "personlighetsförändrad" i det stallet... Flera hästar har reagerat och inte trivts där.