Stallbyggnad med konstiga problem

Dubonnet

Trådstartare
Har fått erbjudande om att hyra ett stall med 7 boxplatser, fina gräshagar och belyst paddock. Har tidigare stått i detta stall och min häst reagerade mycket underligt där! Hon ville inte gå in i stallet och i boxen hon blev tilldelad ville hon bara slänga sig ut igen när man tog in henne. Stängde man om henne så var hon orolig, stod och slog med ena frambenet i dörren och ville inte äta, hon ville bara ut!! Fick byta med en boxgranne och då blev det något bättre. Bra har det inte varit i det stallet någonsin men inte förrän vi flyttade henne till ett annat stall, då hästen blev som en annan, förstod vi hur konstigt hennes beteende varit och hur dåligt hon mått där!! Hon gick inte att rida i vissa delar av paddocken, då blev hon helt blockerad, reste sig och höll på. Hon var mycket flockberoende (trodde vi) och hon gick aldrig att rida utanför stallplan. Hon drack aldrig inomhus och låg definitivt aldrig i sin box! I "nya" stallet är hon helt annorlunda. Vår problemhäst är inte någon problemhäst längre! <3

Nu till min fråga! Finns det någon som har en teori om vad som är fel i detta stall? Det är ett fint stall och det hade varit toppen att kunna använda det men vi vill ju inte att hästen ska må så dåligt igen! Vi tänkte flytta dit över betet och se vad som händer men om någon har förslag på vad det kan vara så är det kanske något man kan få undersökt och åtgärdat. Svårt att ta tag om man bara tror att stället är "hemsökt"... :angel:

Brainstorm, tack!!

Kan nämna att hon inte är ensam om att bli "personlighetsförändrad" i det stallet... Flera hästar har reagerat och inte trivts där.

Sv: Stallbyggnad med konstiga problem

Vet inte om detta är rätt forum för frågan, annars får moderator flytta den rätt!

Kolla om jordspett eller annat strömförande finns i nära anslutning till stallet, detta är ett väldigt vanligt ouppmärksammat problem. Orsaken är att det ofta kommer och går, därför ser man inte saken i sitt sammanhang. Men kan bl a förvärras när det regnar eller om marken blir väldigt blöt av andra orsaker.

Hur menar du? Klart att det finns strömförande saker nära, hagar och så... Förstår inte...

Marken kan bli strömförande, det kan ge den typen av beteende, tror det kan vara det som Boj syftar på?

Jag har varit med om att en hel box blev strömförande efter lite ogenomtänkt (minst sagt) stängsling - kan säga att den hästen inte direkt heller var lugn och sansad när den fick stötar från betonggolvet... :crazy:

Dels så strömmen/jorden från hagen som skrivet innan. Som exempel när vi flyttade hit och använde redan uppsatt stängsel så kunde man känna strömmen i duschen. Så det kan med dålig/felaktig jord gå ut i vatten ledningarna. En häst är ännu känsligare och har den då dessutom skor och det blir fuktigt blir det ännu värre. Det samma gäller om det går ledningar ut till hagarna som är nedgrävda och det är dåligt med isolering. Då kan känsliga hästar känna av det och vägra gå där. Om det då är en skodd häst och det blir fuktigt i marken blir det ännu värre.

Dels ska det ha funnits forskning på sjuttio- åttiotalet om att vissa hästar också kan vara känsliga för om det t ex skulle ha blivit ett dött djur ingjutet i golvet på boxen. Jag vet att en gång när jag hade min häst på en stor anläggning där det fanns ungefär sjuttio hästar/boxar så fanns det en enda box som ingen häst ville stå i. Den låg då mitt i stallet och inte så att den borde vara värre än någon annan i samma rad. Där trodde man stan hårt på att något t ex en mus eller råtta hamnat i golvet.

Hur menar du? Klart att det finns strömförande saker nära, hagar och så... Förstår inte...

Strömförande saker kan alltså orsaka att golv och inredning i boxen blir strömförande, det behövs inte så mycket som sagt då hästar är känsliga djur och står dessutom ofta på skor av järn vilket förstärker effekten.

Om man jordar en elektrisk potential i en "oändligt bra" jordpunkt så finns inte problemet. Men i praktiken, när man använder jordspett i mark eller jordar i stål i betongkonstruktioner (golv, väggar etc), så dras inte potentialen ner till noll direkt i anslutningspunkten, utan potentialen sjunker gradvis med avståndet från anslutningen. Därför kan det finnas potentialskillnad mellan punkter på olika avstånd från en jordanslutning.

Det låter abstrakt och underligt, men föreställ dig som illustrerande exempel att blixten slår ner i ett träd på en äng. När blixten träffar trädtoppen har den kanske en potential (läs: spänning) på i storleksordningen 10 miljoner volt. Eftersom träders rot omges av jord och inte av något bättre ledande som vatten eller metall, så kommer blixtens potential att sjunka gradvis med avståndet till trädet. En halvmeter ut från trädstammen kanske potentialen i marken är 1 miljon volt, medan den tio meter ut från stammen (både neråt i jorden och utåt längs markytan) är nere på 100 000 volt. Av det förstår man att det finns en skillnad i potential mellan exempelvis 5 meter ut och 7 meter ut, detta kallas för stegspänning. Den som står på ett ben kommer inte att märka denna spänning, men den som står på två ben kan märka - eller skadas - av den om fötterna är på olika avstånd från trädet. Den som har fyra ben kan knappast undvika att få en potentialskillnad mellan några ben, varpå ström kommer att gå genom kroppen.

Det är grunden, väldigt kortfattat, till varför djur och människor kan känna elektricitet i marken.

Tänker också direkt på ström och mark som blir strömförande. Vi hade detta problem i en av våra f g sommarhagar där både hästar och hundar betedde sig mkt märkligt i både stalldörr och grindhål som låg nära stallbyggnaden.

Jag kan inte förklara exakt men vi fick i a f hjälp av en bekant som ändrade något med jordningen till elaggregatet. Vi kände alltså inte av strömmen själva men djuren reagerade starkt.

Tack alla för idéer och tips! Låter väldigt logiskt men hur går jag vidare? Elektriker som kommer och letar strömläckage? Det är ju inte mitt stall och de som äger anser (inser) inte att något är fel, vi har haft diskussionen förr.

Om det finns någon misstanke att det t.ex är ledning till hagen som spökar är det ju hyffsat enkelt att slå av all ström när ni provar stallet i sommar, om hästarna mår bättre har ni hittat svaret, då är det "bara" att börja felsöka;)

I ett av stallen vi stod låg en kabel nedgrävd precis utanför ena stalldörren, dåligt isolerad och inget regnskydd så det droppade direkt från taket ned på denna kabel, det var inte många hästar som kunde gå in den vägen under regniga perioder om strömmen var på, min började hoppa jämfota på 10-15 meters avstånd även om det var torrt i marken..:crazy:

dock satt denna kabel i ett uttag utanför stallet så det var plättlätt att bara dra ur strömmen tillfälligt när man hämtade hästen :)

Om man jordar en elektrisk potential i en "oändligt bra" jordpunkt så finns inte problemet. Men i praktiken, när man använder jordspett i mark eller jordar i stål i betongkonstruktioner (golv, väggar etc), så dras inte potentialen ner till noll direkt i anslutningspunkten, utan potentialen sjunker gradvis med avståndet från anslutningen. Därför kan det finnas potentialskillnad mellan punkter på olika avstånd från en jordanslutning.

Det låter abstrakt och underligt, men föreställ dig som illustrerande exempel att blixten slår ner i ett träd på en äng. När blixten träffar trädtoppen har den kanske en potential (läs: spänning) på i storleksordningen 10 miljoner volt. Eftersom träders rot omges av jord och inte av något bättre ledande som vatten eller metall, så kommer blixtens potential att sjunka gradvis med avståndet till trädet. En halvmeter ut från trädstammen kanske potentialen i marken är 1 miljon volt, medan den tio meter ut från stammen (både neråt i jorden och utåt längs markytan) är nere på 100 000 volt. Av det förstår man att det finns en skillnad i potential mellan exempelvis 5 meter ut och 7 meter ut, detta kallas för stegspänning. Den som står på ett ben kommer inte att märka denna spänning, men den som står på två ben kan märka - eller skadas - av den om fötterna är på olika avstånd från trädet. Den som har fyra ben kan knappast undvika att få en potentialskillnad mellan några ben, varpå ström kommer att gå genom kroppen.

Det är grunden, väldigt kortfattat, till varför djur och människor kan känna elektricitet i marken.

Vilken otroligt bra och pedagogisk förklaring! :idea::bow:

Om det finns någon misstanke att det t.ex är ledning till hagen som spökar är det ju hyffsat enkelt att slå av all ström när ni provar stallet i sommar, om hästarna mår bättre har ni hittat svaret, då är det "bara" att börja felsöka;)

I ett av stallen vi stod låg en kabel nedgrävd precis utanför ena stalldörren, dåligt isolerad och inget regnskydd så det droppade direkt från taket ned på denna kabel, det var inte många hästar som kunde gå in den vägen under regniga perioder om strömmen var på, min började hoppa jämfota på 10-15 meters avstånd även om det var torrt i marken..:crazy:

dock satt denna kabel i ett uttag utanför stallet så det var plättlätt att bara dra ur strömmen tillfälligt när man hämtade hästen :)

Vi har ju stått där förr, som sagt, och strömsladden blir alltid urdragen när hästar ska ut från hagen och när de går in över natten. Det har inte hjälpt. En av deras egna hästar går alltid utanför stallet och "tänker" innan hon bestämmer sig för att gå in. Det tar en stund. Det är metallkarm i stalldörren så något med ström är det kanske ändå men inte har det med staketströmmen att göra. Får nog ringa en elektriker och höra om det går att göra en sökning på så vaga grunder. :)

Vi har ju stått där förr, som sagt, och strömsladden blir alltid urdragen när hästar ska ut från hagen och när de går in över natten. Det har inte hjälpt. En av deras egna hästar går alltid utanför stallet och "tänker" innan hon bestämmer sig för att gå in. Det tar en stund. Det är metallkarm i stalldörren så något med ström är det kanske ändå men inte har det med staketströmmen att göra. Får nog ringa en elektriker och höra om det går att göra en sökning på så vaga grunder. :)

Ni har väl el i stallet. Behöver inte alls vara elen till staketet som läcker. Kan vara el i stallet eller sadelkamare. Potentialutjämning viktigt i stall.

/Lizzie

Kl

Jag berättade för min bonde om den här tråden och han berättade att dom haft samma problem i en dörr. Det visade sig att det fanns en nergrävd ledning där isoleringen blivit förstörd. Inte konstigt att hästarna blev konstiga.

Fråga ägarna om armeringsnätet i betongplattan är jordat. Hästar är otroligt känsliga mot el och när du skriver att din häst aldrig drack inomhus så låte det som den känner av el i golvet och framförallt vattnet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat