Stallbygge?

Ola71

Trådstartare
Hej!
Om ni skall bygga nytt stall eller renovera ert gammal stall så skall ni kolla med er elektriker om han har gått utbildningen "Elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet". På denna kurs går man igenom dom speciella krav som finns i stallar.
Prata med elektrikern innan ni börjar bygga så att det blir rätt med potential utjämningen i golvet.
 
Sv: Stallbygge?

Vad är det som är speciellt med kursen? Vad tar dom upp mer specifikt? Och vad är det som är speciellt med el i stall/lantbruk jämfört med hus förutom IPklassningen
 
Sv: Stallbygge?

Elinstallationsreglerna har ett helt kapitel om Elinstallationer i lantbruk, hästverksamheter mm. (Kap. 705).
Det detta man går igenom på denna kurs som är en endagars kurs.
Gå in på www.euu.se under fliken Elsäkerhet sedan elinstallationer i lantbruk 2011:1 där kan man läsa om denna utbildning.
 
Sv: Stallbygge?

På kursen tas det upp vad elektrikern skall tänka på när han installerar i ett stall tex. Att det i stallar ofta finns möss, att materialen som används skall vara godkänd av tillverkaren att använda i stallmiljö med tanke på fukt, gaser, vad som gäller vid installation av värmefläktar, element mm.
 
Sv: Stallbygge?

Fast det känns som att anlitar man en seriös elektriker så kan han nog tänka längre än näsan räcker och lista ut fukt, möss och dyl utan en sådan kurs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 222
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 052
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp