Stallbygge

Sv: Stallbygge

tycker fortfarande det inte ar en praktisk losning men det ar inte mitt stall.. jag skulle gora foderkammare mkt mindre, samt bygga en 3e box. dar du kan ha ho och span.. samt gora sadelkammare halften sa stor som den ar nu.. varfor diskho i sadelkammare.. onodigt.. behover du vatten har du ju spolspiltan.. man behover inte sa mkt utrymme som man tror.. gor man det har man for mkt saker lol..
jag har 4 hastar i 3-3x3 m boxar och en 3x4.5 meter, 2,75m stallgang och sen 3x3 sadelkammare dar jag har 4 garderober, en for varje hast.. plus en hylla for tacken i pasar. foderkammare ar 1.5mx3 meter och satte hyllor pa vaggar for hinkar och supplement. tva tunnor for foder och fortfarande massor av plats.. verktyg har jag pa en kortvaggen i stallgangen och dar ar aven skottkarra uppstalld. Ho ligger pa loftet, slanger ner behovet varje dag. Span kommer i balar och ar pa pallar ute under presenning.. likasa halmpelletsen.. behover inte ha inne i stallet alls.. mitt forsta stall bestod av 2-3x3 boxar och sen 6x6 yta framfor dem dar jag hade foder i ett horn och sadelkammare utrymme i andra hornet.. hade rum for uppstallning framfor boxar ocksa.. de hade forresten dorr pa baksidan ut till hagen. fungerade jattebra.. ingen spolspilta dock.. det var svamp och hink somgallde..
 
Sv: Stallbygge

buke.png


Vart en minibild,men hoppas du kan se något,men så skulle jag ha gjort!
 
Sv: Stallbygge

Efter att ha haft i ett tvåhästars stall och fått en häst som inte kunde vara ensam, hade jag ett stort krav vid vår stallbyggnation; att det skulle rymma tre hästar.
Att man sedan inte gör tre boxar är ju en sak, men att man kan göra det om det behövs.
Bara ett tips.....
 
Sv: Stallbygge

Precis,man vet aldrig vad som händer. Jag ritade ju in en tredje box på min ritning,men man behöver ju inte sätta på fronten på den,utan den kan ju stå öppen och man har en förvaring eller uppbindningsplats extra.
 
Sv: Stallbygge

Kl

Vi bygger stall nu men jag lyckas inte lägga in ritningen här. Betongbilen kommer imorgon. Det är verkligen inte lätt att bestämma sig för hur man ska ha det. Vi har nog gjort 50 skisser lätt, utan att överdriva. Det vi har prioriterat är att det ska vara tre boxar, varav minst en i fölboxstorlek. Sedan ville jag ha en sadelkammare på minst 6 kvm. Jag försöker förklara min skiss istället för jag lyckas inte lägga in den.

Stallet är 6.8 x 12,3 innermått. Till vänster är det två boxar på 11,5 och 12 kvm. Stallgången är 2,5 m bred och det känns som att jag inte vill ha den en cm smalare. Till höger om stallgången när man kommer in är en mindre box på 8 kvm. Ovanför den en gång på 1,2 m ut till ett utrymme för foder/hästtransport. Efter gången ligger sadelkammaren på 2,5 x 2,5. Det känns som minsta laget men allt handlar om prioritering. Sadelkammaren blir isolerad, resten blir kallstall. Foder/utrymmet för hästtransport är på 3,8 x 6,8 så där kan man i framtiden bygga en fjärde box om det skulle vara aktuellt. Vi bor på lantbruk och har bara behov att ett litet foderutrymme då vi har skullen på ladugården för hö och halm.

Lycka till med ditt bygge! Tips är att inte ha för mycket döutrymme. Plattan är dyr att göra. Satsa på rejäla boxar, och kanske även en tredje box som någon här redan har skrivit.
 
Sv: Stallbygge

Tack alla som har skrivit! Min fundering nu är att där jag kommer ha spån, stallgrejer och hö ska jag eventuellt kunna sätta upp en vägg så jag kan få en tredje box om det skulle behövas. Spolspilta väntar jag nog med ett tag och om jag känner i framtiden att jag skulle behöva en sån så får jag fixa det på nå vis :) Slänger upp en till bild på min senaste ritning.

140jc4o.png
 
Sv: Stallbygge

Jag skulle inte vilja ha grepar och annat så öppet. Däremot en vägg och ha det i boxen nu? Att ha höet och kraftfoder så där öppet och också en stor risk. Det händer ju att hästar kommer lösa och höet kanske inte ställer till nått, men kraftfodret.
 
Sv: Stallbygge

Håller med dig. Gör en box av det nu så skyddas allt från hästarna och det blir mindre skräpigt av höet om det ligger öppet.

Att bygga en spolspilta i efterhand blir väl ganska komplicerat. Har du tänkt att ha en bör den göras nu. Avlopp ska ju grävas ner och då måste du bila upp betongplattan. Jag bygger med ett avlopp och vatten i gången men kommer nog stå ute och spola av benen för det mesta för att slippa få in fukt i stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 092
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 498
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp