Stallbygge

I

IsaGranis

Hej! Efter mycket om och men känner jag nu att det är dags för att bygga stall. Stallet kommer vara ganska litet eftersom bara två hästar kommer bo i det :) I stallet vill jag även att det ska finnas spolspilta, foderförvaringsrum och en sadelkammare.

Vad tycker ni om denna ritning?
35b80sn.jpg
 
Sv: Stallbygge

Jag tycker att det känns som väldigt mycket outnyttjad plats.

Med tanke på hur stort stallet är, och bara två boxar så, nja, jag skulle nog hellre ha det lite mindre då, plattan är ju en av de dyraste delarna:p

Med tanke på att du ju har en spolplats så finns ju gott om utrymme för att sköta om hästarna där.

Det är bara min personliga åsikt, men visst är det en fördel att ha utrymme!:laugh:

Ditt stall är ju på 90 kvm, jag har ett på 114, där inryms då sex boxar (ska dock byggas om till fem för att få större boxar) foder- och sadelkammare samt stallgång. Vi har då lagt spolplatsen i mitten av stallgången, dock används den ytterst sällan.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge

Ingen som tycker något?

Varför så mycket stallgång? Blir ju bara mer att sopa och mer yta att råka ställa prylar på :)

Jag hade istället satsat på större boxar, större yta för höförvaring (antar att hö kommer förvaras i annan byggnad? Vill man ha hö i stallet så tror jag ändå att man vill kunna ta in ett gäng balar i stöten, så man slipper hämta nytt varje dag) och större sadelkammare!

Egentligen hade jag tänkt helt out of the box och istället för två boxar byggt en stor gruppbox med två utgångar direkt till hagen.

Bygger du i befintlig byggnad, eller ska du bygga nytt från grunden?
 
Sv: Stallbygge

Stallgången kanske räcker med att vara 2,5 m? Vad tror ni? Spolspiltan är jag fortfarande osäker på om den behövs. Det hade varit skönt att ha en sådan då det bara är att ställa in hästen där och spola av den efter ett svettigt ridpass. Såklart så kommer hö/spån förvaringsrummet vara större än på bilden, jag vet inte vilka mått jag behöver där inne :)
 
Sv: Stallbygge

Aha okej! Bra idé. Vi ska bygga nytt från grunden :)
 
Sv: Stallbygge

Jag hade haft boxarna in mot hörnet där spolspiltan är, och ha spolspiltan vid ingången, dumt och klampa runt med lera i hela stallet.
 
Sv: Stallbygge

Fast en gruppbox förutsätter då att man alltid har två hästar som funkar bra ihop och att inte den ena behöver boxvila någon gång.....

I såna fall skulle jag välja att bygga den stor, MEN med möjlighet att dela den.

Att ha utgång enbart till hagen från boxen, nja, men kanske en mindre dörr in till boxen från stallet för att kunna komma åt att t ex mocka utan att behöva gå igenom hagen.
 
Sv: Stallbygge

Fast en gruppbox förutsätter då att man alltid har två hästar som funkar bra ihop och att inte den ena behöver boxvila någon gång.....

I såna fall skulle jag välja att bygga den stor, MEN med möjlighet att dela den.

Att ha utgång enbart till hagen från boxen, nja, men kanske en mindre dörr in till boxen från stallet för att kunna komma åt att t ex mocka utan att behöva gå igenom hagen.

Ja att ha den delbar är ju fiffigt! Annars så måste man enligt regler ha ett extra utrymme som kan fungera som sjukbox.

Jo, definitivt dörrar även från boxen/boxarna och in till skötselplats etc! Vi har det så här hemma, är mysigt och praktiskt.

TS - jag menade inte att stallgången skulle vara smalare, utan att den inte behöver finnas överhuvudtaget om man som ngn skrev t ex har boxarna på kortsidan istället och har det framför boxarna som skötselplats och kanske del av annat utrymme.

När det gäller spolspilta så skulle jag hellre gjort en utvändig sådan, men det beror ju förstås på vad man har för behov av den!
 
Sv: Stallbygge

Den här ritningen kanske är bättre. Större sadelkammare och foderförvaring. Mindre stallgång vilket minskar på kostnaderna :)

358anp1.png
 
Sv: Stallbygge

Om det blir utan spolspilta hade jag tänkt såhär:

2gy0wub.png
 
Sv: Stallbygge

Om det ändå byggs helt nytt hade jag helt klart satsat på större boxar, ialla fall 3x4 m såvida du inte har ponnyer. Rymlig gång är också bra, spolspilta behöver inte vara så stor som 3x3 m.
 
Sv: Stallbygge

Och varför inte en spolspilta innanför en utav dörrarna? Då får du med allt du hade tänkt dig, men på en mindre yta/till en lägre kostnad.

Jag hade gjort som på denna ritning! Men förstorat boxarna med minst en halvmeter bakåt, Och lagt till dörrar direkt ut i hagen, med tak över som ett "engelskt stall". Då kan man öppna upp och hästarna kan gå in och skydda sig från värme och flygfän på sommaren...
 
Sv: Stallbygge

Dörr utifrån in till hö och spånförvaring! Slippa köra/bära genom stallet.
Jag hade gjort en spolspilta, är såååå glad att jag gjorde en! 2,7 x 3,3 m är min och den är precis lagom!

Även jag rekomenderar större boxar, 12 m2.
Jag byggde dörrar ut från boxarna direkt i hagen och i sommar har dörrarna varit öppna och de har nyttjat sina boxar alla dagar det varit fint väder, dvs gått in och sovit några timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallbygge

Japp, 2,7 bred. Från början skulle den varit 3 m djup men när jag lagt blocken och ställt in en häst så blev det för kort. Jag ville kunna duscha även huvudet utan att blöta ner hela stallet. Så det blev en sten till :d

Jag har även lagt en och enhalv sten i ena hörnet på den öppna sidan för att "gömma" en diskho och lite krokar i hörnet så de inte ska kunna skada sig.

Vinklade (45gr) lysrör, en på varje sida, ger utmärkt belysning utan skuggor på ben och så.
Mina kan även stå uppbundna med huvudet innåt ifall jag behöver fixa nåt sår på ett bakben och ha fritt bakom mig om de blir arga.
 
Sv: Stallbygge

Ja den tycker jag absolut verkar vettigare:laugh: Allt samlat och inga "döytor":p

Hur ritar du förresten, är det något speciellt program?

Ja jag tycker också att denna ritning ser ganska bra ut. Jag ritar i Paint! :)
 
Sv: Stallbygge

Om det ändå byggs helt nytt hade jag helt klart satsat på större boxar, ialla fall 3x4 m såvida du inte har ponnyer. Rymlig gång är också bra, spolspilta behöver inte vara så stor som 3x3 m.

Funderar nu på att ha 3x4 m i boxarna. Bättre med större och rymligare box :) Vad kan man ha för mått på en spolspilta?
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 092
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 498
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp