Stallbygge

orion

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite ideer till mitt stallbygge. Stallet är 10*14 m samt en lösdriftsdel. Ska ha 4 boxar längs ena sidan, och 2 lite större boxar längs andra sidan. Har funderat på arr mura upp boxväggarna i tegel, är det någon som har gjort det och kan berätta hur det blev?:confused:

Vill inte ha galler, endast på en box. Vill gärna ha tips och ideer på hur jag ska göra inredningen så det blir snyggt och praktiskt. Ni som inte har galler och skjutdörrar, hur har ni löst det med dörrarna?

Vill gärna se bilder också från era stall:)

Sv: Stallbygge

Det kan va bra att ha boxfronterna i trä så det blir lätt att riva ifall nån häst lägger sig fast eller dör i boxen. :(

jadu...det låter lite småklurigt med skjutdörrar, om du inte kan tänka dig som en dörrhålsliknande ingång till boxen så du ändå får till skenan i överkant. Det är det enda jag kan komma på!

Annars låter det supertrevligt! Exakt som jag tänkt mig, både vad det gäller utrymmen och utseende! Den här tråden tänker jag följa!:)

Om man inte har skjutdörrar så är det väl bara att tänka dörr = gångjärn.
Sätt upp gångjärn på ena sidan, haka på en stabil trädörr och ett boxlås på andra sidan. Dom flesta stall jag stått i har haft sådana dörrar, och inte skjutdörrar-

Ja det lutar åt att det blir trädörrar och gångjärn, tycker att det stjäl lite plats bara när man ska öppna. Men stallgången blir bred så det ska nog funka ändå. Tänker att jag ska ju kunna ha t.ex en täckeshängare på utsidan utan att dörren ska slå emot den.

Skjutdörrar utan galler blir nog svårt, var inte riktigt så jag menade.

Funderingen är nu tegelväggarna, om det går att få tillräckligt stabilt så inte väggen rasar......

tegel väggar är nog inget att ha, min första storhäst hade sönder 2 tegelväggar i ett nybyggt stall fösta natten. då är nog trä bättre eftersom det är mer flexibelt vid en häst spark. och sen så är det enklare (och billigare) att riva ner om en häst råkar dö i boxen och man behöver dra ut den.

skjut dörrar utan galler blir nog lite klurigt, blir nog stabilare med dörrar.
och sen så vänjer man sig snabbt med att ha svängdörrar istället för skjutdörrar i boxarna. men kanske om ni har murade (tjocka) väggar mellan boxarna och trä ut mot gången, kanske det blir fint :).

(är förresten galen i sketch up :p så jag kommer tillbaka med bilder så fort jag slutat jobbet :bump:)

är det ngt sånt här du tänkt dig?
32436508.jpg

32436509.jpg

Fint ritat!:)
Nej jag har tänkt ungefär "tvärt om", dvs. boxfronterna i tegel och mellanväggarna i trä.
Annars ser lösningen ut nästan som jag tänkt ha mitt stall. Fyra boxar och en spolspilta längs ena väggen, och två boxar, sadelkammare och redskapsförvaring på andra sidan om gången.
Frågan är bara om en tegelvägg håller om en häst lutar sig mot den eller får in en spark i väggen. Är ju inte så kul om det rasar...

Nu såg jag det du skrivit innan också.
Ja det är det jag är rädd för, att väggen ska rasa.
Det får nog bli trä i stället, stommarna i järn(får väl försöka få sonen att svetsa), och så fylla i med plank.
Kan ju bli snyggt det också.

Tänkte bara inflika att i stallet jag hade som tonåring hos min far så hade han gjort skjutdörrar i trä utan galler. Fungerad hur bra som helst. Han fixade med skenan den hängde i själv och snickrade ihop en rejäl dörr till det.
Sen att det råkade stå en rymningsdrottning i den boxen gjorde att jag fick ha två extra lås som jag kanske inte hade behövt med en svängdörr. :p

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 789
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 833
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka