Stallbygge i ladan.

Fraggel_Tess

Trådstartare
Går det ens göra nåt vettigt på innermåtten där långsidan är 8,5 meter och kortsidan 8 meter. Jag har suttit och skissat lite men får inte till något vettigt känns det som. Vill ha tre boxar totalt för två b-ponnier och en stor häst. En liten sadelkammare hade inte varit dumt. Jag får verkligen inte till det på den ytan! Funderar om man skulle bygga nytt men nu är det ju en gjuten och fin platta här redan. Hur hade ni gjort? Förslag på skiss?

Sv: Stallbygge i ladan.

Jag hade nog gjort 2 ponnyboxar á 3 x 2,5 m och en liten foderkammare á 2 x 2,5 på ena kortsidan ( 3 m längs med väggen, 2.5 ut) och på den andra sidan en stor box á 3,5 x 3 i ena hörnet, en sadelkammare på 2,5 x 3 i andra hörnet och en uppbindningsplats däremellan.

Hejsan!
Klart det går! :D

Ritade fyra varianter, ritade dock lite snabbt på paint så det är inte alls skalenligt och mellanväggarna är inte med räknade. 2,5 * 2,5 = 6,25 kvm. 5 kvm är minsta för b ponny. 7 kvm är för d ponny så endel räcker också för det. vet inte om din häst är 1,70 + eller -170 men mått å dyligt går ju att ändra, ritade bara lite olika varianter. :)

13759040.jpg

Hoppas du fick någon idée iaf! =D

// Maria

( Obs! första bilden upp till vänster på sadelkammarens nedre del ska det såklart vara 4,5 * 3. )

Såg svaret från Trine och det verkar bra! Ritade en sån, fast utan mått också lite snabbt! =)
13759693.jpg

Senast ändrad:

Tack Skyman för ritningen. Gjorde en själv men jag kunde inte lägga in den tyvärr...:(

Dina verkade oxå helt vettiga. Tänk så många olika lösningar man kan göra med bara några få mått och ideer.:)

Här kommer ett förslag med två ponnyboxar och två stora boxar en rejäl skötplats (kanske med duschmöjlighet och en sadelkammare med plats för foder.

Ja, det vart så lite så :)

Javisst, det går allt att hitta på mycket! Speciellt om man har övat på att rita ritningar till det där fina stallet man vill bygga själv :angel: ;)

Fraggel_Tess:
Får vi se vad du har kommit fram till då? :D

// Maria

Senast ändrad:

Stallet som jag hyr har 3boxar samt en liten sadelkammare på ca 5kvadrat
Boxarna har följande mått Box 1 3.40* 2.95=10
Box 2 3.25* 2.95= 9,5
Box 3 3.40* 2.75=9,35

stallgången är ca 6,65cm låmg och har för mig 2.70cm bred
sadelkammaren är 2.75*2
Lite bilder får du på köpet!:D
Stallet sett från ingången står ca 2m in i gången, box 1+2 till vänster. Sadelkammaren längst ner till höger innan sadelkammaren en gång på ca 1m i bredd in till foderkammaren. Dörrarna rakt fram leder till rasthage.
stalletnymlatochhstarna002.jpg

Gången till sadelkammare och foderkammare. (foder raktfram.)
100_0609.jpg

Box nr. 3 till höger om man tittar på bild 1 så har du den boxer mittemot box. nr. 1
100_0611.jpg

Box nr. 1 taget från gången till sadel&foderkammaren!
100_0608.jpg

Det tot. måttet på stallet är om jag har räknat rätt 6,65*8.5 ca

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 736
Senast: Andromedae
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama