Stallbygge, betong eller trä?

MaRomer

Trådstartare
Vilket är billigast att bygga? Mest underrhållsfritt?

Stallet ska hålla plusgrader hela vintern. Dvs bör vara isolerat. Om man bygger med lecablock. Ska det då läggas panel på insidan och isolerat. Eller räcker det med blocken?

Hur gjorde ni när ni byggde? Det jag i framtiden vill bygga kommer innehålla 4 boxar och sadelkammare osv. Dvs inget jättestall. Kostnads mässigt att bygga med loft och utan?
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Det brukar tendera till o bli rå luft i stall med betongväggar. Dessutom är lecablock rätt porösa så av den anledningen skulle jag definitivt lagt en panel på ifall att en häst sparkar rejält.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Det är den kalla luften jag är lite orolig för! Vill inte ha ett svinkallt stall. Kommer stå Max 4 hästar i det, så är ju inte jättemånga som kan värma upp det.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Jag står i ett stall som är murat med lecablock, där jag tror det bara är putsat på insidan och den nedre delen är med panel. Det är totalt fem boxar, det håller sig på plus typ hela tiden, ibland behövs det lite hjälp (händer att ledningarna fryser). Måste bara säga att jag älskar stallet på sommaren! Det är så svalt och skönt.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

När det gäller lecablock och andra typer av betongblock beror det väldigt mycket på vilken typ man väljer, vilket K-värde blocken har. De billigaste har sämst som regel.
Har lecablock block i en vägg brukar man klä eller putsa den både för att det ska se snyggt ut och för att den ska hålla. Det innebär att den behöver något typ av yta på både in- och utsida. Så billigast brukar nog vara att bygga i trä men hållbarast om man murar upp, oavsett vad man murar med alt om man använder betongelement.

Om det blir en mer kostnad för loft eller inte beror mycket på vad man använder för takstolar. Det brukar vara en av de största kostnaderna och ibland kan det vara klokt att anpassa bygget efter vilka takstolar man kan få tag i till bra pris. Det är ju dessa som kan ställa till det om det blir mycket o s v.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

jag har ett stall byggt i leka, tegel och betong block :p, älskar det! är svalt och skönt när det är varmt ute och alltid lite mildare inne när det är kallt ute. är hästarna inne så värmer dom dock upp stallet fort så sommartid så har jag ngn dörr och alla fönster öppna.
att det blir svinkallt på vintern stämmer definitivt inte i mitt stall, det kan min shettis intyga då hon svettas under natten pga att hon har för tjock vinterpäls. visst kan vattnet i hinkarna frysa men jag har vattenledningarna dragna igenom sadelkammaren som är uppvärmd.

nu har vi dock inte öppet upp till nock utan har ett loft ovanför, och det gör ju stor skillnad på hur luften och värmen rör sig. men vi har aldrig kvavt eller rått i stallet, sommartid så älskar jag vårt kalla stall. varma kvava trä stall på sommaren är hemskt obehagligt att jobba i.

(vi har ingen panel för tillfället men då ena hästen sparkar i sönder putsen så ska det in panel i den boxen :p)
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Det beror ju helt på hur du bygger.

Bara för att det är byggt i betong så behöver det ju inte vara oisolerat precis.

Betong är ju väldigt billigt i förhållande till förväntad livslängd.

Lösvirke blir ju billigt under förutsättning att du gör jobbet själv - lejer du folk så blir lösvirke inte ett lika självklart val utan då kan tex prefabricerade betongmoduler vara ett bättre alternativ.

SÅ, med handen på hjärtat - hur mycket av jobbet gör du själv och hur mycket lejer du bort ? Det är ju det samt hur lång tid som bygget får ta som kanske är mest gränssättande för val av byggmaterial och metod.

Tänk på att ROT-avdrag är absolut inte aktuellt om det är nybygge eller en ekonomibyggnad, så arbetskostnaden är viktig att ta med i kalkylen.

En annan sak är ju att många försäkringsbolag ger ganska bra rabatter på försäkringspremien om du bygger med brandsäkra material som tex betongväggar och bjälklag av limträ.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Kan ingenting om leca-block, men har byggt stall i isolerad betong. De kom i färdiga block så uppsatt stall, utom tak då, på en halvdag!

Var gjort för sex hästar. Höll värmen otroligt bra. Aldrig minusgrader i stallet, trots långvarig och hård vinter, - 26 som mest ute. Hade ingen beklädnad, panel.

Har idag stall byggt i trä, antagligen med sämre k-värde än ovannämnda stall.

Skulle jag bygga nytt idag, gud förbjude, så skulle jag absolut ta betongen.

Men som flera har sagt, det beror ju på vad det får kosta.

Mina båda stall kostade ungefär lika mycket, dock är det ett par år emellan byggnationerna.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Vad det får kosta beror ju på vad som är billigast i längden! Ett stall i betong brinner ju uppenbarligen inte lika lätt som ett o trä. Nåhgot loft vet vi inte om vi ska ha i nuläget.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Betongen känns ju som inget underhåll, men det är klart börjar man klä med panel och annat så är det ju same same som trästall.

Skall Ni bygga själva eller köpa monterat och klart?

Jag kan tänka mig att när det gäller den isolerade betongen så är materialkostnaden för färdiga block mycket högre än materialet i ett trästall, arbetskostnaden då det omvända.

När det gäller brand är det väl också takkonstruktionen som är viktig, att den öppnar sig, släpper ut rökgaserna etc.

Lycka till med Ditt stallbygge, jag är inte avundsjuk ;) som sagt, hade jag gjort det en gång till hade jag tagit isolerad betong, men även där är det viktigt att kolla isoleringsdelen, mitt var extremt välisolerat, villastandard, men bra var det.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Vi kommer inte resa stallet själva. Utan kommer hyra in för att få stomme, ytterväggar och tak på plats. Är endast inredningen vi till viss del kommer göra själva.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Tycker inte om betong, alla betongstall jag varit i har haft problem med fukt under vintern, det är svårt att få tillräcklig ventilation och det känns råkallt.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Det beror på hur betongkonstruktionen är gjord - även en träbyggnad kan bli väldigt "rå" om den är dåligt isolerad, helt diffusionsöppen eller dåligt ventilerad.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Stort plus är ju att risken för brand minskar. Det är ett av huvudskålen till varför jag vill bygga i betong om jag nu skulle bygga nytt stall. De jag varit inne på vintern har inte alls varit hemska utan bra luft och helt ok temp.

Vid nybygge blir många stall fuktiga, de i trä. Beror nog på taket. Man har väl isolerat med plastmateriat innanför taket? Nånting knasigt är det iaf. Däremot verkar betong bli mindre fuktigt.

Bästa är nog antingen betongstall eller bygga ett i trä på gammaldags vis.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Har man otillräcklig ventilation så blir det fuktigt, en häst släpper ifrån sig många kubikmeter med vattenånga när den står inne under natten.

Många gånger så inbillar sig folk att hästarna deras fryser så att dom vill ha varmt inne under vintern, för att hålla kvar värmen så drar dom då ner ventilationen och då blir det fuktigt.

Då är det bättre att sätta värmekabel på vattenledningarna, låta ventilationen vara igång trots att det blir minusgrader i stallet och då slippa fukten.

Plast är liksom inget magiskt som skapar fukt ur tomma intet utan det är brist på ventilation som är boven i dramat.
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Har man otillräcklig ventilation så blir det fuktigt, en häst släpper ifrån sig många kubikmeter med vattenånga när den står inne under natten.

Många gånger så inbillar sig folk att hästarna deras fryser så att dom vill ha varmt inne under vintern, för att hålla kvar värmen så drar dom då ner ventilationen och då blir det fuktigt.

Då är det bättre att sätta värmekabel på vattenledningarna, låta ventilationen vara igång trots att det blir minusgrader i stallet och då slippa fukten.

Plast är liksom inget magiskt som skapar fukt ur tomma intet utan det är brist på ventilation som är boven i dramat.

Tänk om alla fattade det
 
Sv: Stallbygge, betong eller trä?

Fast i detta stall stod inga hästar inne ändå droppar det från taket. Nära skogen så det kan ju ha bridagit. Träbygge.

Mitt stall är gammalt. Föredetta grisgård/ko och får Två lyckor upp till taket. På nätterna är stalldörrarna stängda. Men ett av fönstrerna har nät så inte ohyra kommer in så det blir bra ventilation. Hade dock velat ha högre i tak men svårt att göra nått åt det.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 247
Senast: MaRomer
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 769
Senast: Buck
·
Anläggning Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp