stallbandage

T

tokan

Hur lägger ni ett riktigt bra stallbandage? Vilken typ av lindor använder ni?

Tjocka och stora paddar, sen en tre eller fyra meters fleecelinda över det. :)

använder inte stallbandage..
fattar inte varför man har det på en helt frisk häst heller???
vill inte att min häst ska få super ömtåliga ben..

fast ja erkänner om ja har ansträngt han väldigt mkt kan han få ha det ibland annars står ja hellre över... :smirk:

BackOnTrack paddar och ordentliga lindor. Eller eskadrons stora paddar o långa fleecelindor. Helst equilines stooora paddar.

Jag har inte sagt att min häst är frisk. Hon är halt och är ordinerad stallbandage av veterinären.

Min medryttarhäst har stallbandage under natten, eftersom han har lätt att bli tjock i benen när han står. Man använder det ju oftast av en anledning :smirk:.

Jag använder fleecelindor och paddar. Vet inte vilket märke och längd tyvärr.

Hittade en bild på hur jag lindar stallbandage..men dessa är lindade åt fel håll..jag lindar alltid så att de faller ut från hästkroppen då det är mindre risk för att hästen trasslar in sig i lindorna då..Jag använder sådana paddar som är på bilden och fleece lindor eller ylle lindor..Vill inte använda något elastiskt när hästen ska stå still med dem eftersom det ökar risken för tryckskador.(ogämt tryck).Elastiska lindor är endast till för arbete anser jag..Ylle och fleece ger bra stöd och värmer gott.
stallbandage.jpg

vill inte att min häst ska få super ömtåliga ben..
Kan du hänvisa till en sida där det är dokumenterat att en häst får känsligare ben pga att dom har använt stallbandage :)
Mig veterligen finns det inget som tyder på det.

Ömtåliga ben får den inte så lätt. Men om du har den lindad varje natt väldigt, välidgt länge och sen plötsligt bara slutar med det så kan den ju bli känslig ett tag.

jag har som sagt blivit ordinerad av vet att lägga stllbandage på natten eftersom min häst varit halt, men bör jag lägga bandage på båda frambenen eller räcker det med att lägga bara på det benet hon var halt på?

Du bör lägga på båda frambenen..för att ge det motsatta frambenet stöd..pga att när hästen är halt på ett ben kan dom överbelasta motsatta sidans ben :)

:rofl: Fullständigt tossigt men..jag som har lindat ben i 100 år snart fastnade totalt när jag skulle försöka sätta ord på hur jag gör - knäppigt!! Men ialla fall - jag använder gärna filtpaddar/teddy - i förekommande fall vulkpaddar - och använder fleece eller vanliga stallindor i bomull. Var noga med att få det jämnt o slätt och ingen kant bak på senan, se till att benen är riktigt rena oxå. Annars kan det bli brännor , typiskt oskönt för pållen.
Mig veterligen får inte hästar skörare ben av att man lindar...faller på sin egen orimlighet eller? Men det finns ngn slags gammal devis i stallen att "börjar man linda får man fortsätta.." Själv lindar jag bara de hästar som jag tycker visar ett behov av det, ifall de fyller i över natten efter jobb osv. fast det senare är väl egentligen ett symptom på att det har blivit en överansträngning och att det ska kollas upp med hästdoktorn..? Hmm..jag slarvar nog lite där..man borde överhuvudtaget göra fler böjprov överlag. Jaja. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 331
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka