W
Wilma
Efterssom jag har en unghäst läser jag en hel del böcker och artiklar ang. vård, hantering, inridning.
Vissa funderingar dyker upp ibland.
Jag är helt med på att sätta skydd på unghästens ben i början för att de kan röra sig i obalans för att undvika trampskador.
Men en sak undrar jag över!
I en specifik bok står det
" De dagar hästen har aktiverats är det lämpligt att lägga stallbandage på benen över natten. Det bidrar till att öka blodgenomströmningen och därigenom minskas risken för skador"
"Stallbandage är en mycket viktig skadeförebyggande åtgärd"
Tidigare har vi haft en unghäst(framgångsrik sådan) i stallet som stod lindad alltid i hagen o boxen.
Är lite kluven efterssom vi sällan lindar våra hästar. Kan de bli försvagade av stallbandagen?
Hur gör ni med era unghästar/hästar? Vad är eran åsikt?
Vissa funderingar dyker upp ibland.
Jag är helt med på att sätta skydd på unghästens ben i början för att de kan röra sig i obalans för att undvika trampskador.
Men en sak undrar jag över!
I en specifik bok står det
" De dagar hästen har aktiverats är det lämpligt att lägga stallbandage på benen över natten. Det bidrar till att öka blodgenomströmningen och därigenom minskas risken för skador"
"Stallbandage är en mycket viktig skadeförebyggande åtgärd"
Tidigare har vi haft en unghäst(framgångsrik sådan) i stallet som stod lindad alltid i hagen o boxen.
Är lite kluven efterssom vi sällan lindar våra hästar. Kan de bli försvagade av stallbandagen?
Hur gör ni med era unghästar/hästar? Vad är eran åsikt?