Stallbandage på unghästar?!

W

Wilma

Efterssom jag har en unghäst läser jag en hel del böcker och artiklar ang. vård, hantering, inridning.

Vissa funderingar dyker upp ibland.

Jag är helt med på att sätta skydd på unghästens ben i början för att de kan röra sig i obalans för att undvika trampskador.

Men en sak undrar jag över!

I en specifik bok står det

" De dagar hästen har aktiverats är det lämpligt att lägga stallbandage på benen över natten. Det bidrar till att öka blodgenomströmningen och därigenom minskas risken för skador"
"Stallbandage är en mycket viktig skadeförebyggande åtgärd"

Tidigare har vi haft en unghäst(framgångsrik sådan) i stallet som stod lindad alltid i hagen o boxen.

Är lite kluven efterssom vi sällan lindar våra hästar. Kan de bli försvagade av stallbandagen?

Hur gör ni med era unghästar/hästar? Vad är eran åsikt?

Jag har inte lindat min pålles ben med stallbandage när han aktiverats. Men å andra sidan har jag oxå tagit det väldigt lugnt och inte heller kört några "hårdare" pass med honom.

Å andra sidan, skulle jag känna att jag kört ett pass lite hårdare än vanligt så skulle jag kunna tänka mig att linda honom över natten. Men absolut inte ha honom lindad ständigt och jämt. Jag tror ju definitivt att de stärker sig av att röra sig i hagen t.ex. Där rör de sig ju på egen vilja eller vad man ska säga, där är det ingen som driver dem, som vi gör vid ridning t.ex.

Kan ju tillägga att detta inte är ngn "framgångsrik" unghäst om det skulle göra ngn skilllnad. Skillnaden är väl kanske att jag har kunnat ta det lite lugnare då jag inte har ngn stress att få honom att prestera saker i samma utsträckning som med en häst man vill ska bli "framgångsrik".

Min sexåring är lindad nattetid, och har varit det sedan hon var fem år och började tävla lite mer ordentligt. Hon tävlas dock en del och är väl ganska "framgångsrik". Femåringen kommer vi börja linda när hon börjar ansträngas mer.

Benen försvagas inte av lindor, och jag tycker att det är värt det extra besväret om man nu kan hålla hästen fräschare genom att linda. Sedan måste man naturligtvis vara noggrann och använda ordentliga paddar osv, så att man inte stjälper mer än hjälper (tänker på tryckskador osv).

Men det beror ju givetvis på hur mycket hästen ansträngs. En häst som mest går lugna pass kanske inte har samma behov av "extraåtgärder" för att hållas fräsch.

Nej, inte rutinmässigt. Däremot har jag på kylgele efter hårda pass, och lindar i bland över natten med arnika under. Har även lindor om jag "misstänker" att något är på gång, en liten svullnad, puls etc... Jag tror mer på att styrka cirkulationen mha örter. Min gammling, 23 år, som har varit lindad varje natt i x antal år klarar sig helt fint utan stallbandage i den varma årstiden, det är inte mkt han svullnar. Han äter rosmarin och nässla. Han har dock alltid lindor (sommartid senskydd) i hagen.

Linda är inget jag gör i onödan, sååå kul är det inte. Unghästen har dock alltid skydd vid ridning, och så gott som alltid i hagen, använder mjuka senskydd. Just nu så står han med arnikaomslag och lindor på sig i hagen, eftersom han är liite lite överansträngd i vänster fram.

Så jag tycker du skall spara lindorna till dom behövs!

hur 17 skulle stallbandage bidra till att blodgenomströmmningen ökar.
logiskt så borde det bli tvärtom.:confused:
och för de som säger något i stil med att, nä min häst är aldrig svullen i benen efter jag lindat.
men hur skulle hästen kunna bli det. lindorna hindrar ju benen från att svullna om de nu har någon anledning att göra det.

jag lindar som stöd vid ridning, och ibland under natten då jag har back-on-track paddar under.
kan inte hitta någon anledning varför jag skulle linda min unghäst. ( han rids inte ens)
//höstmåne

Du har VERKLIGEN missuppfattat!! :crazy: Om du lindar stallbandage så hårt att det stryper blodflödet, jaa, då lindar du alldeles för hårt!! :eek:

Och jo, lindor ökar faktisk blodgenomströmningen! Genom att området värms upp så vidgar ådrorna sig och blodet flyter lättare både upp och ner. Dvs slagg transporteras ut och det kommer nytt, friskt blod till. Och visst kan benet svullna även om man har stallbandage!! Som jag sa, man ska INTE linda hårt!

Jag tycker inte du ska uttala dig så kategorisk när du tydligen inte är särskilt pålast i ämnet..... :smirk:

Oavsett häst och ålder är det ren idioti att dagligen linda benen på hästen.. T ex varje natt..

Men har man ansträngt hsten är det ju inte fel att lägga på ett bandage över natten, fast det bästa är juatt massera benet...

Har aldrig stallbandage på oavsett ålder på hästen. Varken ute i hagen eller inne i boxen!
Upplever inte fler skador (tvärtom!!!) på mina hästar för det.....

missuppfattat vad?
jag har har inte läst någon fakta. det är bara min uppfattning om det hela.
lindar jag min hästs ben ( jag lindar inte för hårt) tycker jag att han blir varm och lite gallig. han har aldrig gallor annars. och jag tycker dessutom inte att ben ska vara varma. vill man ha en naturlig blodcirkulation så ska hästen röra på benen istället.
/anna

Att säga att det är ren idioti är väl ganska magstarkt när välrenomerade veterinärer rekommenderar stallbandage...

Vilken veterinär då?
Alla veterinärer jag talat med och varit på föreläsningar av inom det ämnet tycker det är idioti...
Och det säger ju sig själv vad som sker...

Och Ren Idioti är faktiskt ett citat taget från en mycket framstående veterinär på MK... :D

Idioti och idioti...
Jag lindar min bak när jag ridit. Då svullnar hon och Anders Gånheim, vet klin Flyinge har sagt att om jag inte gör det så blir det med tiden förhårdnader som måste opereras. Om hon bara skrotar i hagen är hon ok utom nu i slutet av dräktighet då jag stödlindat henne när det behövts.
Eva

Jag lindar min bak när jag ridit
Vet du varför det står läs en gång till längst ner?
Jo, därför att man verkligen ska få med sig det jag vill säga... och jag sa att Det är ren idioti att linda hästen JÄMT t ex VARJE natt..

Det finns alltid undantag och hästar som måste stå med bandage av olika anledningar... men att linda en frisk/normal häst utan att veterinär förskrivit det VARJE natt är idioti eftersom det gör mer skada än nytta i de flesta fall...
Några fall må man få välja mellan pest och kolera.. med varför förstöra en frisk hästs ben? :smirk:

Jag har den uppfattningen att lindor förstör den naturliga elastisiteten i vävnaderna, och gör den slapp.

Jag lindar aldrig några hästar. Däremot så är jag mycket noga med fram/avskrittning. Samt att kyla benen efter ansträngning om det behövs.

Generellt sett så är de hästar jag har att göra med väldigt skadefria.

Citatet "Stallbandage är en mycket viktig skadeförebyggande åtgärd" som trådskaparen anger är hämtat från boken "Unghästar" skrivet av veterinär Charlie Lindberg (ngt osäker på namnet, har inte boken här).

Som med allt annat så finns det ju två sidor av ett mynt och vissa auktoriteter förespråkar stallbandage, andra gör det inte.

Jag började med lindandet när min då femåriga häst visade reaktioner på böjprov. När hon kollades på klinik några månader senare var hon helt ren, trots en del hårda ansträngningar. Det kan naturligtvis finnas många förklaringar till detta, men jag tror att lindandet (m. back-on-track-paddar) kan hjälpa till att hålla henne fräsch. Tittar man på tävlingshästar i större stall så är de oftast lindade, och jag tror inte att det görs för nöjes skull. :)

Sedan tycker jag inte att det finns någon anledning att linda hästar som inte ska prestera speciellt mycket. Av våra sju hästar är det endast en som är lindad än så länge.

Jag tror din användarbild är halt!!! :eek:
å ändå tvingar du den att trava!!! :mad:
:rofl: :rofl:

Jag skriver inte att det är fel att använda sig av bandage efter hårdare jobb, jag skriver att det är IDioti att använda sig av bandage DAGLIGEN på en häst som inte behöver det...

Själv har jag erfarehet av vad som händer med ett ben som bandagerats dagligen...

Kan ni inte lära er att läsa ordentligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka