Stallbandage på unghästar?!

Oj... *föreläsning*
I och med att du dagligen tillför värme och stöd, behöver inte kroppen själv ta hand om benet och blodcirkulationen försämras kraftigt! Villket resulterar i att hästen de dagar den inte varit lindad får väldigt tjocka ben.. Vilket jag antar beror på att klaffarn i venerna är satta ur funktion eftersom de inte behövt arbeta...
Det var den korta versonen :)

Hursom helst så jobbade jag frut i travstall dä vi dagligen bandagerade alla hästar, alla hästar stod oxp ed väldigt tjocka ben de dagar de inte bandagerades- Vilket de ju inte gjorde med bandage!
Vi antog då (felaktigt) att de var tvunga att ha bandage för att inte svullna i- sanningen var att de svullnade pga. att de var vana att ha bandage...
Tog ca: 2 veckor utan bandage så var de flesta återställda, men 4-5 hade vi förstört och de var tvungna att fortsätta med bandagen.. :mad:

Jag förstår inte ditt svar, om det nu är riktat till mig. Min uppfattning är fortfarande att nattbandage kan vara bra i skadeförebyggande syfte.

Nå, vad hände med den hästen som bandagerats dagligen då?

Tack för svaret!

Helt utan stöd i ngn forskning skulle jag kunna tänka mig detta faktiskt. Så är det ju med det mesta, att man "tar bort" kroppens egna funktioner liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka