Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Sv: Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Har bara läst tidigare i tråden. Jätteintressant ämne!!
Nu närmar sig vintern och då undrar jag om någon har något bra tips på vattenförsörjning i hagarna vintertid. just nu har vi eluppvärmda vattenbaljor, TermoBar tror jag dom heter. Funkar bra i sig men man måste ändå dra fram slangen för att fylla på, och sedan rulla i hop och ta in för att den inte ska frysa. Rätt omständigt *suck*!
Funderar på uppvärmda vattenkoppar, men funkar det i praktiken, och blir det inte väldigt dyrt?

Fast bara för att alla hästar har samma grovfoder, så har de ju inte automatiskt samma kraftfoderbehov.
Alla har inte tre lika stora hblshästar som är lika lättfödda i ett stall. (ex)

Varför skulle foderhinkar vara bökiga? I vårt stall fungerar det iaf hur smidigt som helst.

Foderhinkar är bökigt för att oftast måste du gå in i boxen för att fodra, eftersom hinken är vanligtvis för stor att gå genom fodringsluckan om det finns sådan i boxen.
Det blir en massa hinkar att göra rena varje dag, istället för en stor vagn. Det är enklare att hälla upp foder i en fodervagn än att man ska stå och blanda i en massa hinkar.
Så det blir helt enelt en massa merjobb att anväda spannar jämfört med fodervagn.

Bara för att jag har inte har spannar till varje häst innebär det inte att dom inte får individuell foderstat. Det är ju bara att den lättföda får bara lite foder medans den tunna hästen får mer mat:confused:.

/Camilla

Vi hade också med traktorkörning i utbildningen, det var till och med ett eget ämne! Då lärde vi oss köra med släp, harva, plöja, plocka sten, tröska jaa allt man som bonde behöver kunna! :D Däremot lades lite tid på att lära sig göra hästen tävlingsklar - bra prioritering om ni frågar mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka