Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Sv: Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

*kl*
Väcker lite liv i denna, för nu var en artikel som tidigare funnits i annat skick i Ridsport på nätet:
http://www.hippson.se/cldoc/18196.htm

Här verkar rationellt arbete prioriteras. Bra att inspireras av!

Föredömligt !

Det behövs mera nytänkande inom hästsektorn, skicka alla på hästskötar och stallchefsutbildningar m.m. på studiebesök till Marias gård.

Vi har nybyggt stall hemma, mockfritt :)
Vi kör in mellanväggarna i mittgången och mockar ut med traktorn, ströar med halm varannan-vartredje dag. (typ den modellen som det var repotage om i ridsport)
Det ger som sagt mer tid till hästarna.

Det borde finnas fler lösdriftstall för unghästar i sverige, det är helidiotiskt att ha dem en och en i box - det medför bara massa merarbete.

Det borde finnas fler lösdriftstall för unghästar i sverige, det är helidiotiskt att ha dem en och en i box - det medför bara massa merarbete.

Vad jag främst efterlyste i tråden är att undvika merarbete genom rationella byggnader och rutiner. Det måste ju finnas hur mycket som helst, för hästnäringen känns som den lever på stenåldern!

Och det må vara lösdrift, men det kan likaväl vara fungerande stallar. Eller smart foderhantering.

Trots allt så kostar också tid pengar, men det har inte värderats så traditionellt sett. Det syns inte minst på branschens löner, men det berör även oss som har häst på fritiden. Det finns ju roligare saker att göra än att slita ihjäl sig.

Du vinner fler fördelar om du har unghästarna tillsammans än om dom står upstallade var för sig i ett stall med boxar ändå.
Gör du som på stuteri MW där unghästarna står som i tyskland 3-4 unghästar i en box, så får du lugna harmoniska trygga individer som blir mer lätthanterliga. Förutsatt att hästarna trivs ihop.

Men jag håller med dig angående att man måste bygga smartare, men det finns studier på att hästar inte riktigt klarar av foderautomater, dom bara står och hänger vid den hela tiden och vill ha mer.
Man kan hänga alla foderhinkar på en vagn och köra runt med i ett stort stall, samma sak med hö/ensilage lägg i skottkärran och kör runt, dra vatten ut till alla hagar så man slipper bära. Det finns en sak som är bra med att fodra maunellt och det är att du ser varje häst och upptäcker om den skulle må dåligt.
Hästjobb kommer alltid att vara ett slitjobb det är ofrånkomligt, precis som det inte är någon dans på rosor att jobba med andra djur även om dom har bättre löner.

*kl*

Foderhinkar ?

En bonde använder inte 789 OLIKA sorters färdigfoder...
Det finns egentligen utrymme för tre olika färdigfoder, om alla har samma grovfoder dvs, så då räcker det med ett - max 3 - sorters kraftfoder som man då kan ha i tex rälshängd vagn.
(det är ju mest bara dräktiga/digivande ston och unghästar som behöver "eget" kraftfoder)

Det där är så typiskt hästfolk att man ska ha foder i hinkar, dom tar tid och är bökiga att hålla på med.... tacka vet jag en rejäl vagn med max tre fodersorter i lösvikt så är det bara att skopa in.

Nu var ju detta inte menat som ett personligt påhopp på just dig MP, så jag hoppas att du inte tog det så...

Du missuppfattade mig tror jag.
Du har en vagn med en hink/häst där varje ägare fyller sin hästs dagsranson.
Sen skopar man bara ur den när man fodrar medans man kör runt vagnen.

För även om det kanske är som du säger så kan nog inte alla hästägare köpa ditt resonemang idag.

Ännu ett skäl till varför man inte vill ha inackorderingar :smirk:.

Ska dom hålla på med att ge mig merarbete på morgnar, kvällar och helger genom att envisas med att ha hinkar med foder så får dom antingen betala ruskigt bra eller så åker dom ut :devil:

Nä, jag menar verkligen att hinkar är ett otyg... dom tar mycket mer tid och energi i anspråk vid fodringen jämfört med att bara "pytsa in" från en stor behållare på hjul eller räls, i synerhet om hink-j**** inte går igenom foderluckor eller motsvarande och man därför måste öppna boxdörren.
2 minuter extra per häst gör att man på 10 hästar har slösat bort 1 timme om dan om man fodrar 3 ggr per dygn.
Med avtalsenlig lön kostar en "lantarbetare" ca 3 kronor per minut :eek:, då gör det en extra kostnad av 180 kronor per dag bara på att fodra med hink !

Hästägare måste bli bättre på att rationalisera bort onödigt arbete - tid är pengar, mycket pengar...

Idag är de två bästa sätten att tjäna pengar på hästägare att antingen sälja massa "magiska" foder som gör att den medelmåttige ryttaren på sin medelmåttiga häst förvandlas till ett Grand Prix ekipage över natten... eller att vara hopptränare, hopptränare har ganska bra förtjänst i förhållande till "arbetsbördan".

Ska hästnäringen fortsätta att utvecklas så är det inte hållbart med att inackorderade inte ska bära sina egna kostnader, då kommer väldigt få vilja satsa tid och pengar på hästanläggningar och "hästeriet" som näring kommer då att stagnera.

Detsamma gäller ju vid avel... inga pengar in till uppfödare = inga nya hästar ut...

För även om det kanske är som du säger så kan nog inte alla hästägare köpa ditt resonemang idag.
Här är ju en stor del av dilemmat. Som Tacitus säger blir det rejält med extra-arbete och ändå anses stallhyror vara för höga. Samtidigt har stallägare och inte minst anställda svårt att få det att gå ihop.

Resultatet bör då blir att man behöver se över dagens arbetssätt och inte minst attityder. Från alla håll. Skall det bli någon utveckling behöver vi ju faktiskt förändra både saker och synsätt och inte fortsätta resonera som vi alltid gjort?

Det är verkligen konstigt att så få i sverige har byggt djupströboxar här i sverige, i tyskland är det vanligt. Maria verkar i princip vara den enda som satsat på dessa, iaf i större skala. Detta sätt att mocka sparar både tid och framför allt kroppen.

Där jag jobbade i tyskland mockades visserligen för hand (det fanns en kille anställd speciellt för att mocka, ströa osv). Men det fanns iaf breda stallgångar så att man kunde köra in med traktorn i stallet. Det mockades i skopan, dvs inget att springa runt med skottkärror. Det mockades två gånger i veckan, ströades övriga dagar. Ströar man bara ordentligt ser der helt ok ut hos de flesta hästar (halm).

Hö och halm (allt i storbal) kunde så lätt fraktas i i stallet. En extra fördel var att vi inte hade några hästar som var rädda för traktorer! Man är ju inte rädd för maskinen som kommer med maten!!

Jag tror att ett av problemen är att det är så inpräntat i våra huvuden att man är en djurplågare om man inte mockar varje dag, istället för att se till hur hästens bädd verkligen ser ut. Hörde för att par år sedan några förfasa sig over att det i flyinges hingststall inte mockades utan bara ströades på söndagarna, hua!

Ännu ett skäl till varför man inte vill ha inackorderingar :smirk:.

Nä, jag menar verkligen att hinkar är ett otyg... dom tar mycket mer tid och energi i anspråk vid fodringen jämfört med att bara "pytsa in" från en stor behållare på hjul eller räls, i synerhet om hink-j**** inte går igenom foderluckor eller motsvarande och man därför måste öppna boxdörren.
..

Delvis KL!

Jag håller som bäst på och rationalierar bort ofoget med hinkarna i stallet hemma. Håller med om att det är ett :devil: jobb som verkligen är totalt onödigt.

Nu vill jag ha alla smarta bukelisters tips om lämplig fodervagn. :bow::bow: Kravet är att vagnen ska kunna gå ignom en dörr med 90 cm bredd (mellan mina stallar) Jag använder tre olika typer av färdigfoder + mineraler samt hö och vill få plats med allt på denna vagn.

/Lina

Nu har jag ritat en bild på min fodervagn och laddat upp den här, det känns som ni inte riktigt förstår vad jag menar, det är inte jobbigare att gå runt med denna modellen än att gå runt med vilken fodervagn som helst.
Och alla konservativa hästägare är nöjda när dom får pytsa bäst dom vill.
Så mkt hinkar tycker jag inte att det blir, det är en hink/ häst.

Bilden måste godkännas först bara sen går den att söka efter med sökordet "fodervagn".

Jag ska kolla på den. Vill ha så många tips som möjligt.

Spontant känner jag så här. Vid fullt stall har jag 10 boxar - 14 hästar totalt (inkl föl som delar boxar). Det ger mig 14 hinkar * tre mål med kraftfoder, dvs 42 hinkar totalt. Alla dessa hinkar skall först fyllas, sen tömmas i krubbor varefter de ska tvättas och ställas på tork.

Jag tycker detta ger mycket onödigt jobb, jämfört med att "pytsa" direkt i krubban. Det blir klart stor skillnad om man har färre hästar, då funkar det nog bra.

/Lina

Nu ska jag försöka förklara tydligt.

Du har EN hink/häst och dag. Har du 15 hästar tar du 15 hinkar och namnar/numrerar, hänger upp alla hinkarna på en vagn och fyller varje hästs dagsranson i varje hink.
Sen så tar du vagnen och en skopa med dig och skopar en skopa ur hink 1 till box 1, 1skopa ur hink2 till box 2 osv.
Sen så bestämmer du att när du fodrar em kraften eller lunchen så tömmer du hinken för att alla ska kunna fylla den på nytt innan kvällen, alt om du inte vill behöva tömma den så tömmer ägaren innan h*n fyller på hinken igen.

Du har alltså en vagn och promenerar runt med 1 skopa/häst snabbt enkelt och smidigt. Jag har jobbat i stall med många hästar där vi hade det systemet och det funkade jättebra. Sen fyller man en skottkärra med hö/ensilage och går runt med så slipper man bära det också, är man van så blir man bra på att avgöra hur mkt 1,2,3 eller 4 kilo är.

varefter de ska tvättas och ställas på tork.

:confused: varje dag? :confused:

Kan säga att vi varken tvättade foderhinkarna eller vattenhinkarna i det stallet jag jobbade, vi sköljde oftast bara ur vattenhinkarna när vi fyllde på nytt på morgonen. Foderhinkarna tvättade vi inte en enda gång.

:confused: varje dag? :confused:

Kan säga att vi varken tvättade foderhinkarna eller vattenhinkarna i det stallet jag jobbade, vi sköljde oftast bara ur vattenhinkarna när vi fyllde på nytt på morgonen. Foderhinkarna tvättade vi inte en enda gång.

Eftersom mina får både betfor och olja blir hinkarna väldigt snuskiga, tycker i vart fall jag. När jag hade mina inackorderingar var det dessutom nästan lynschstämning på kvällen om jag inte hunnit tvätta deras hinkar när jag morgon-, eller lunchfodrade.

och , ja jag skurar ur alla vattenhinkar varje dag.

Ser fortfarande inte hur jag skulle spara tid genom att först skopa upp maten i hinkar och därefter skopa upp det från hinkarna.

Jag kan däremot se vitsen om man ibland har andra (läs folk som inte har full koll på vad hästarna skall ha) som fodrar. Då blir man ju säker på att alla får rätt dagsranson.

/Lina, som ändå är glad att du tar dig tid att svara :bow:

Det var en av de bästa trådarna på mycket länge. Helt följdaktligt måste hästnäringen förnya sina gamla föråldrade skötseltraditioner.

Mycket kunskap finns att hämta inom lantbruket.

Varför inte starta en maskinring för hästföretagare?

Folk sliter ut sig alldeles i onödan.

Fast bara för att alla hästar har samma grovfoder, så har de ju inte automatiskt samma kraftfoderbehov.
Alla har inte tre lika stora hblshästar som är lika lättfödda i ett stall. (ex)

Varför skulle foderhinkar vara bökiga? I vårt stall fungerar det iaf hur smidigt som helst.

Vill bara sparka liv i en bra tråd.

Kanske någon har nåt nytt att tillföra.

Ämnet är iallafall högaktuellt hela tiden:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka