Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Sv: Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Tyvärr så följer ju utbildningstallarna den övriga trenden i HÄSTVÄRLDEN, bättre med slavar än med maskiner ;).

Jag vet ju att om jag skulle anställa en hästskötare så skulle jag ha som krav att vederbörande kan köra traktor, rida och gulla med hästarna gör jag ju hellre själv... anställer man så är det ju för att man vill få mer tid med hästarna, inte med traktorn :D.

Det behövs mera nytänkande överhuvudtaget inom hästeriet, hästeriet styrs i mångt och mycket av gammla getter och snipiga kärringar som har blivit gamla redan i förtid och som har svårt att ta till sig ideér utifrån.

Hästvärlden är ofta oerhört konservativ, vilket kanske är näringens största svaghet.

Hästvärlden är ofta oerhört konservativ, vilket kanske är näringens största svaghet.
Håller fullständigt med! Sedan förvånas man ständigt över hur ögonbindeln åker på när det gäller miljöfrågor när man kommer till stallet.

Andra typer av djurhållning arbetar hårt för en mer miljövänlig djurhållning (KRAV, Svenskt Sigill och alla vanliga eko-bönder). Ser man på en del häststall så borde de klassas som miljöfarlig verksamhet och gödseln riskmärkas.

Jag är inte trädkramare men upprörs när man glatt stoppar i sin häst odokumenterade importerade tillsatser och GMO-soja. Känns underligt att frakta foder från Holland, Tyskland och Storbrittanien som kanske i sin tur innehåller råvaror från Brasilien och Argentina.

De två sista svaren tycker jag är att generalisera kraftigt, och att dessutom vara väldigt orättvis. Sedan när blev stall miljöfarliga för att de inte har maskiner som drar bensin och diesel för att t.ex. mocka, utan använder handkraft istället?
Att alla skulle ge sina hästar "odokumenterade importerade tillsatser och GMO-soja" påstås ju i och för sig inte, men å andra sidan tycker jag att det är onödigt att ens nämna det eftersom det är en otroligt liten del av vardagsryttarna som använder det. Samma gäller ridskolorna.
Jag kan förstå att ni ifrågasätter "hästindustrins" ouppdaterade sätt att skötas, men att påstå att detta skulle vara dåligt för någon annan än hästskötarna själv är väldigt onödigt.

Hästindustri förresten, hur många stall är det som kan kallas det? Det finns 300 000~ hästar i Sverige varav endast 10 000~ är ridskolehästar. Jag vet inte hur många procent som står för större stuterier o.dyl. men jag kan inte tänka mig att det är många. Kvar har vi den stora majoriteten, dvs småstallen med +-10 hästar i, och de kan man inte kalla varken industrier eller miljöfarliga. Frågan är om ens ridskolorna kan det.

//Phillippa, som pga energibrist kanske har uttryckt sig både klumpigt och grammatiskt inkorrekt nu.... och som skall gå ut och ta en smörgås.

...onödigt att ens nämna det eftersom det är en otroligt liten del av vardagsryttarna som använder det...

Det är kanske ännu värre om förebilder använder eller påstår att använda sig av produkter som förstör vår natur. Ibland när man går in i ett foderförråd kan man tro att man hamnat i en bodybuilders skafferi (nu generaliserar jag igen!).
Hästindustri förresten...

Jag kallar det hästindustri när vi i Sverige lägger över 16 miljarder på våra hästar om man inkluderar kringtjänster. Räkna efter hur mycket pengar som snurrar kring det lilla stallet med 10 hästar! Räknar man med att varje hästägare lägger ner i genomsnitt 7000:-/månad på avskrivningskostnad, stallplats, försäkring, foder, utrustning, transporter. Då omsätter stallet närmare en miljon kronor per år.

Bra inlägg!
Philippa, jag tror faktiskt att just "gmo-sojan" används mera än man anar och än färre vet vad det innebär.

Läser du fakta i Ridsport och t ex Land Lantbruk så ser man att det är rätt stor skillnad på vad som avhandlas. Lite tråkigt då hästverksamheten BEHÖVER bli en näring i ordets rätta bemärkelse.

Jag är också förvånad över traditionstänkandet, vad hände med begreppet "produktutveckling"?

Vet att LRF haft uppe just detta. Hästhanteringen har inte följt med i utvecklingen. Det finns inga andra djur idag i moderna stallar där man mockar var dag, det är inte effektivt och djuren trivs inte heller med det.
De hade gjort en undersökning med hästar och de vilade helst och bäst på bädd inte i en box med bara stö. Även om det var mycket strö i den.
Tror att de planerade för olika projekt och forskning på hur man ska kunna effektivisera hästhållning så att det blir optimalt för både häst och människor.

Menar du permanentbädd?

"Hästindustrin" är ju inte bara ridskolor och uppfödare utan alla som t.ex. har inackorderingar eller som säljer anläggningskort kan räknas in här, och listan kan göras längre.

I slutändan är det mångmiljardbelopp som omsätts i stallen...

En dåligt skött "industri" är till nackdel för alla inblandade i slutändan, inte bara hästskötarna.

Att näringen inte utvecklas innebär en stagnation som på sikt missgynnar alla... hästar, hästskötare, uppfödare, tävlingsryttare, ridskolor, fritidsryttare , hästägare, m.fl.

Och vad gäller mer eller mindre tillåtna tillskott och preparat så är detta ett så stort problem inom hela EU att man fattade beslutet om att införa hästpass för att kunna hantera hästar som mat istället för riskavfall.

Och detta räckte inte utan man beslutade även om att alla som hanterar hästar som kan tänkas bli livsmedel ska registreras som foderföretagare.

I ett "vanligt" inackorderingsstall så kan mycket väl hälften av alla hästägare mata sina hästar med saker som inte är tillåtna, som t.ex. Gurkmeja, Glukosamin, Djävulsklo, diverse privat importerade foderblandningar... listan kan göras hur lång som helst.

Bland tävlingshästar är situationen ännu värre... med folk som blir av med sina medaljer för att dom har tävlat dopade hästar.

Men det största problemen inom "hästindustrin" är ändå att så många framträdande aktörer är oerhört bakåtsträvande och att dom många gånger är oseriösa på en nivå som är att anse som organiserad brottslighet.

Hur många av tävlingstallen är 100% seriösa när det kommer till såna saker som arbetsmiljö, löner, arbetstid, skatt och djurhållningsregler ?

Hästnäringen behöver saneras rejält, den är i behov av modernisering och priserna måste upp för allas bästa... och dessutom är hästnäringen i desperat behov av en branschorganisation värd namnet där alla seriösa (dvs alla något sånär laglydiga :smirk:) hästmänniskor är välkommna.

Och som sagt var så kan det vara lönande att investera i maskiner även om man har "bara" 10 hästar, under 70-talet var det många jordbruk som inte hade mer djur än så... och dom hade åtminstone traktor hemma.

Senast ändrad:

traktorkörning ingick i min hästskötarutbildning iaf, kan ha att göra med att vi studerade tillsammans med jordbrukare också ingen aning. Även traktorkörning med en-två axlat släp. Mkt nyttig kunskap nu i efterhand:bow:

...och dessutom är hästnäringen i desperat behov av en branschorganisation värd namnet där alla seriösa (dvs alla något sånär laglydiga :smirk:) hästmänniskor är välkommna...

Håller med dig om detta med branschorganisation. Det "vanliga" jordbruket är inte alltid sams men har organisationer som agerar aktivt för att företräda sina medlemmar. Hästnäringen domineras av "hästsport- och häst-avelsorganisationer" som har andra mål än att utveckla hästnäringen så att det kan bli en inkomstkälla och arbetsplats för dem som arbetar där.

Traktorkörning ingår inte i hästskötarprovet eller i examen, däremot att knoppa manen på tid och liknande färdigheter som är absolut livsnödvändiga :D

aha ok, jaja tur man fick med det på köpet då och att man lärde sig att göra hästen visningsfin på 20 min:D

:bow: ytterligare ett tänkvärt inlägg!

Bra inlägg!
Philippa, jag tror faktiskt att just "gmo-sojan" används mera än man anar och än färre vet vad det innebär.

Läser du fakta i Ridsport och t ex Land Lantbruk så ser man att det är rätt stor skillnad på vad som avhandlas. Lite tråkigt då hästverksamheten BEHÖVER bli en näring i ordets rätta bemärkelse.

Jag är också förvånad över traditionstänkandet, vad hände med begreppet "produktutveckling"?

Jo men lantbruket är en riktig näring och där används verkligen miljöfarligt foder. varför importerar vi soja tex? Och det riktiga lantbruket använder bekämpningsmedel osv.

Så just när det gäller miljö så tror jag inte alls hästnäringen är värre bara för att det konventionella lantbrukets metoder inte anammats.

?

Hästnäringen behöver saneras rejält, den är i behov av modernisering och priserna måste upp för allas bästa... och dessutom är hästnäringen i desperat behov av en branschorganisation värd namnet där alla seriösa (dvs alla något sånär laglydiga :smirk:) hästmänniskor är välkommna.

Jag tror du tog upp en av de viktigare sakerna här. Priserna måste upp inom hästnäringen!

Har inte läst igenom tråden så noga, men den första tanken är väl hur många lösningar det finns som faktiskt ÄR mer praktiskt, hållbart och säkert.
Lösdrift t ex kanske inte alltid fungerar i större stall (nu tänker jag att alla hästar går tillsammans om man inte har extremt mycket plats för hagar eller bortprioriterar hagstorleken) med tanke på säkerheten både för hästar och människor. Inte alla hästar som blir trevliga att hantera när de är många tillsammans, lättare att hamna emellan två hästar = större skaderisk, vissa hästar kan säkert bli uppstudsigare om de är ranghöga i en stor flock osv. Och ur hästarnas synvinkel bör skaderisken bli mycket större om många hästar går tillsammans eftersom det alltid brukar finnas ett par hästar som inte kommer överens, ranglåga hästar som blir hackade på osv.

Om man ser till "automatiskt utsläpp" så innebär även det en större skaderisk, och även kan hästarna bli svårare att hantera. Vissa hästar (men då har de såklart inte haft bra grundrespekt redan från början) får för sig att kasta sig ut varje gång man öppnar boxdörren. Om de lär sig att springa ut och in mellan hage och box är det lätt att de halkar eller slår på sig, särskilt om det är lerigt eller finns kanter i stallet, det är lätt hänt att de slår sig i dörröppningar och lyckas få sneda höfter/låsningar som måste rättas till osv.

Hellre något av dessa alternativ än att hästarna får stå inne hela dagen pga brist på personal. Men hittills har jag inte kommit fram till någon lösning som skulle vara tillräckligt säker och praktisk för att det skulle kunna passa för större stall där man inte har tid att "uppfostra" alla hästar ordentligt och individanpassat och ofta har hästar värda mycket pengar.

Jo men lantbruket är en riktig näring och där används verkligen miljöfarligt foder. varför importerar vi soja tex? Och det riktiga lantbruket använder bekämpningsmedel osv.
Ja, det är riktigt. MEN antalet lantbrukare som erbjuder helt ekologisk odling ökar stadigt med kvalitetssystem (KRAV, Svenskt Sigill). Det finns både en medvetenhet och framför allt kunskap som ofta saknas inom hästnäringen.

Så just när det gäller miljö så tror jag inte alls hästnäringen är värre bara för att det konventionella lantbrukets metoder inte anammats.
Men man kan fråga sig varför inte hästnäringen med det stora engagemanget och närheten till slutkunden fungerar som en förebild när det gäller ekologiskt hållbara lösningar! Tyvärr verkar intresset vara nära noll att ge sin häst ett ekologiskt odlat foder.

Ja, det är riktigt. MEN antalet lantbrukare som erbjuder helt ekologisk odling ökar stadigt med kvalitetssystem (KRAV, Svenskt Sigill). Det finns både en medvetenhet och framför allt kunskap som ofta saknas inom hästnäringen.

Men man kan fråga sig varför inte hästnäringen med det stora engagemanget och närheten till slutkunden fungerar som en förebild när det gäller ekologiskt hållbara lösningar! Tyvärr verkar intresset vara nära noll att ge sin häst ett ekologiskt odlat foder.

För en lantbrukare finns det pengar att hämta om man odlar ekologiskt. Du kan få högre EU-stöd plus bättre betalt för dina varor. Det är merbetalningen som ger lantbrukaren ett incitament. Och när man läst Land lantbruk och varit på några LRF-möten så vet man att väldigt många lantbrukare misstror ekologisk odling.

För de flesta hästföretagare finns inga mervärden i att odla ekologisk. Det stöd för ekologisk odling av vall som fanns har försvunnit. Så varför odla ekologiskt hö? Få hästägare efterfrågar ju det och vill inte betala extra för det heller.

För de flesta hästföretagare finns inga mervärden i att odla ekologisk. Det stöd för ekologisk odling av vall som fanns har försvunnit. Så varför odla ekologiskt hö? Få hästägare efterfrågar ju det och vill inte betala extra för det heller.

Det är väl egentligen det jag försöker ifrågasätta. Varför verkar miljöintresset saknas helt bland hästägare när man i andra sammanhang tar miljöhänsyn?

Känns som man silar mygg och sväljer kameler när man själv äter ekologiskt kött men fodrar hästen med GMO-soja...

ALLA hästar är farliga om människorna som hanterar hästarna inte vet vad f¨§ dom håller på med, att hantera hästar är ett ädelt hantverk som handlar om att ha känsla för hästen som flockdjur.

Jag hanterar massor med hästar varje dag som får springa in och ut själva vid in/utsläpp... och jag kan leda dessa till sjukhage när dom är skadade och dom kastar sig inte ut ur boxen och springer över mig eftersom jag och hästarna respekterar och känner tillit för varandra.
Därmed inte sagt att dessa hästar inte skulle bete sig annorlunda mot andra människor än mig... hästar gör faktiskt skillnad på folk och folk.

Man måste helt enkelt lära sig "häst" och vissa lär sig jättefort och vissa lär sig inte ens efter att ha umgåtts med hästar i årtionden.

Men det som denna tråden handlade om ursprungligen var - Varför är hästfolk så ovilliga att ta till sig ny teknologi -.

Många häststall är t.o.m. om dom är nybyggda byggda med teknik som är medeltida.
Tittar man på många häststall så har inte ett dugg hänt sedan 1800-talet medan det inom jordbruket har hänt massor.

Hur många stall idag har någon annan utgödsling än "myrtrafik" med skottkärra och hur många häststall har tex rälsgående eller motordrivna fodervagnar med balrivare/upprullare ?

Många häststall har inte ens en traktor att ta till, man ser ibland en hel hop med små taniga flickor som försöker släpa en silagebal över snön ut till hästhagen... det skulle en bonde aldrig ens komma på tanken att göra, bonden skulle sätta sig i traktorn och ta balen med balgrip... eller köra ut med den självlastande balsnittaren i hagen så var det klart sen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka