Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

A

ang

I de senare numren av Ridsport har det ju varit artiklar om stallanställningar, lönevillkor - svart vs vitt jobb samt inte minst arbetstimmar. Ersättningars storlek och annat lämnar jag nästan därhän, det har ju redan diskuterats i tidigare trådar.

Det jag dock är lite förundrad över är traditionstänkandet inom hästsektorn. I de allra flest förekommande fall tycker jag mig se att det byggs stall med boxar. Möjligen vattenkoppar som arbetsbesparing. MEN!!! Exempelvis mockning, fodring och knatande in och ut från hage på daglig basis ifrågasätts inte och tycks accepteras rakt av.

Oavsett om du är hobbyryttare med arbete från gården eller arbetar på en gård med hästhållning så måste det väl finnas bättre saker att lägga tiden på?
I fallet med arbetare som utför sysslorna, så är det väl nästan korkat att bygga in ett så stort personalbehov med tanke på löneläget osv?

Jag kan inte ett smack om det, men inte katten är väl djurhållningen inom lantbruket (sett till kor, köttdjur, får etc) så omodern?
Finns inte efterfrågan, medvetenhet eller tankar om detta inom hästhållningen?

Hur tänker ni?

Tillägg: är det en skillnad för vi ser hästarna som en ren hobby och ett "kramdjur" - även om det är en verksamhet som bedrivs? Och blir det då "fult" att ha en mera automatiserad/ maskinell drift? Det börjar ju dyka upp "active stables", men det måste ju finnas fler möjligheter.

Innan jag skriver ett till ? vill jag gärna ha nån reflektion ;) *tack*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallarbete; arbetsbörda, timmar, lön o lite av varje ...

Jag tror att det ökande antalet lösdriftsstall är ett exempel på att i alla fall de som har fler egna hästar eftersträvar arbetsbesparande åtgärder. Övergång till foder på storbal tvingar också fler att tänka till.

Småskalighet och brist på kunskap om hur man utnyttjar tekniska hjälpmedel kan också vara en bidragande faktor. Många "vanliga" jordbruk hanterar gödsel och foder med traktorlastare eller andra hjälpmedel. Där är det självklart att investera i den typen av arbets- och tidsbesparande hjälpmedel. Många gånger ser man hästägare som hellre köper ytterligare en häst eller sadel än använder pengarna till något som ger tid till de hästar man har.

När jag byggde rationaliserade jag bort att leda hästar till från hage, vilket jag tycker är både tidsödande och ofta tramprisk.
Vi öppnade upp och gjorde egna dörrar (delade) till varje box så att hästarna går ut och in från hagen själva. Det enda man gör är att öppna dörren.
Dessutom har vi automatisk lunchutfodring.

Det är viktigt att planera så att man slipper springa långt med mat etc. Det finns massor av tidsbesparingar att göra.
Automatisk utfodring skulle man säkert tjäna in ganska snabbt som företag. Det är ju bara att kika på lantbruket och se hur de gör...

Jag håller med om att det är viktigt att planera och visst har vi våra tricks hemmavid också. Men det jag funderar över är varför det inte aktivt säljs av stallbyggarföretag - eller uppenbarligen heller inte efterfrågas av kunderna?

Vart börjar man? Och är det inte en viktig del i häst-Sverige som en part av företagar-Sverige?

Det är ju tyvärr så att hästfolket är fruktansvärt tradionsbundna och avskyr alla former av nymodigheter såvida det inte är magiska pulver i små vita plastburkar för att få hästen att prestera bättre ;).

Även nybyggda anläggningar är på en teknisk nivå som kan beskrivas som medeltida, de flesta transporter sker antingen handburet eller i bästa fall på en liten kärra.

Det är ju tom så att traktorkörning inte ingår i utbildning till hästskötare, fullständigt crazy helt enkelt.

Det är ju för mig en gåta hur man kan bygga anläggningar för 30-100 hästar utan att tänka på vettiga tekniska lösningar som tex automatisk utgödsling och rälshängda balrivare och fodervagnar.

Faktum är att maskiner är billigare än arbetare... även om man är kändisryttare och kan hålla sig med slavar (läs hästkötare/praktikanter) så ska dom i vart fall ha mat vilket handlar om flertalet 10 000 lappar per år i slutändan.

För mig är HANTERING av hästar alltid en källa till kunskap om hästen och hästens status, om att skapa relationer och att lära känna ett djur, och att djuret lär känna mig.
Hästar rider vi på. Vi upplåter hela vårt liv till dem och vår relation till dem - om de inte är tama är vi ganska så utsatta där uppe.
Kor, grisar och andra djur vill vi ofta inte ha en alltför nära relation till, det är jobbigt nog att skicka dem till slakt utan att de blir våra kompisar. Däri tror jag skillnaden ligger.
Jag har lösdrift och sedvanligt stall. Men de på lösdrift får jag istället AKTIVT träna varje dag för att vi ska ha en bra relation tillsammans - vilket tar lika mycket tid som när jag leder och snackar med de hästar jag tar ut och in från boxen (det nyttjar jag till att etablera relation, se att hästen är frisk och kry och glad...). Så skillnaden i tid för mig är noll. Mockning kan ju ses som helt värdelöst - ända tills du gör det med hästen i boxen - då är det tid för relationsetablering (vem flyttar sig för vem?) och man ser, när hästen flyttar sig, om den går rent eller har ont någonstans.

För mig är hästar djur jag vill umgås med och ha en bra relation till. så hur jag än vrider och vänder på saken, så blir det minst en halvtimme per häst och dag ändå (exklusive ridningen) - och varför då spendera en halv mille på automatisering av mockning?
Om vi bara vill ha hästar för att ha hästar - utan att behöva ha dem tama - är automatisering (som jag har på mina kor) ganska utmärkt. Men dessa är heller inte så tama som mina hästar - av en viss anledning. SÅ det är inte bara att vi är gamla stofiler som inte tror på nymodigheter, vi stallägare, vi vill också ha tama djur som går att hantera och rida.

Vet att LRF haft uppe just detta. Hästhanteringen har inte följt med i utvecklingen. Det finns inga andra djur idag i moderna stallar där man mockar var dag, det är inte effektivt och djuren trivs inte heller med det.
De hade gjort en undersökning med hästar och de vilade helst och bäst på bädd inte i en box med bara stö. Även om det var mycket strö i den.
Tror att de planerade för olika projekt och forskning på hur man ska kunna effektivisera hästhållning så att det blir optimalt för både häst och människor.

Mekanisering och arbetsbesparande lösningar är inte till för att minska tiden med hästarna utan för att minska risken för förslitningsskador och olyckor. Har man sett hästägare kämpa med tynga lyft och felaktiga arbetsställningar som aldrig skulle accepteras på deras ordinarie arbetsplats vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Vet inte om det direkt har med denna diskussionen att göra men min väninna som föder upp halvblod har flyttbara väggar mellan boxarna och ena kortsidan på stallet har stora skjutdörrar. Flytta väggarna, in med lastaren och ut med gödslet. De anlägger alltså bädd med halm. Visst att hon får mocka en del iaf för att det ska vara fräscht i boxarna, men när bäddarna ska ut så är det väldigt smidigt.

Fast det är klart då ska man ha en lastare också...

Mekanisering och arbetsbesparande lösningar är inte till för att minska tiden med hästarna utan för att minska risken för förslitningsskador och olyckor. Har man sett hästägare kämpa med tynga lyft och felaktiga arbetsställningar som aldrig skulle accepteras på deras ordinarie arbetsplats vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Jag håller helt med. En mekaniserad foderhantering tex minskar ju inte tiden med hästen. Tvärtom kan man ju använda den tid man sparar in på att umgås mer med hästen om man vill.

Något som jag tycker är helt ohållbart är att manuellt riva upp rundbalar. Ändå finns det folk som gör det.

För mig är HANTERING av hästar alltid en källa till kunskap om hästen och hästens status, om att skapa relationer och att lära känna ett djur, och att djuret lär känna mig.
Hästar rider vi på. Vi upplåter hela vårt liv till dem och vår relation till dem - om de inte är tama är vi ganska så utsatta där uppe.
Kor, grisar och andra djur vill vi ofta inte ha en alltför nära relation till, det är jobbigt nog att skicka dem till slakt utan att de blir våra kompisar. Däri tror jag skillnaden ligger.
Jag har lösdrift och sedvanligt stall. Men de på lösdrift får jag istället AKTIVT träna varje dag för att vi ska ha en bra relation tillsammans - vilket tar lika mycket tid som när jag leder och snackar med de hästar jag tar ut och in från boxen (det nyttjar jag till att etablera relation, se att hästen är frisk och kry och glad...). Så skillnaden i tid för mig är noll. Mockning kan ju ses som helt värdelöst - ända tills du gör det med hästen i boxen - då är det tid för relationsetablering (vem flyttar sig för vem?) och man ser, när hästen flyttar sig, om den går rent eller har ont någonstans.

För mig är hästar djur jag vill umgås med och ha en bra relation till. så hur jag än vrider och vänder på saken, så blir det minst en halvtimme per häst och dag ändå (exklusive ridningen) - och varför då spendera en halv mille på automatisering av mockning?
Om vi bara vill ha hästar för att ha hästar - utan att behöva ha dem tama - är automatisering (som jag har på mina kor) ganska utmärkt. Men dessa är heller inte så tama som mina hästar - av en viss anledning. SÅ det är inte bara att vi är gamla stofiler som inte tror på nymodigheter, vi stallägare, vi vill också ha tama djur som går att hantera och rida.

Bra svar det där.
Att hantera hästar innebär alltid en risk. Men att hantera en häst som är lite hanterad/ felhanterad har en ännu störr risk. Jag tror inte man kan spara in så mycket på själva hanteringen, utan mera på arbetet som mockning och fodring. Traktorer och fyrhjulingar är ju bra hjälpmedel. Det finns såna där små som bra ryms in i ett stall. Sen måste man ju ha byggnader och utrymmen som är anpassat för detta förstås.

Men som i citatet så är det relationsmässigt skillnad på hästar och tex kor. En häst är din vän, kanske din tävlingskumpan som du når prestationer med. dens liv går inte ut på att bli biff.
Du kan inte ha hundra egna hästar och sköta dem själv, de kräver för mycket tid. Men du kan ha 100 kor, för de sköter sig själva, eftersom man inte har ett nära förhållande till dem, fodring och utgödsling är maskinell, och man kontrollerar deras välmående när de mjölkas elle dylikt.

Jag fattar inte varför man inte har ett vanligt utgödsligs sysstem i boxarna. Man kan ha en lucka i golvet utanför varje box för den dagliga rengöringen. Sen flytta boxväggar och mocka med maskin när det är dag för stor rengörning.
Automatiskt fodersysstem tycker jag borde vara en självklarhet för alla större stallar. Ett chipp i nacken på grimman som reglerar ättider och fodermängd sen hålla koll på datorn över hur mycket hästarna ska äta/äter.. (det finns ju men används inte).
Automatiskt utsläppnings sysstem till tävligshästarna i egen hage i direkt anslutning till boxen borde ju inte heller vara en svårighet. Såna boxar med hage utanför byggs ju, det ända man behöver göra är ju att fixa så dörrarna öppnas en viss tid.
Hade man dessa grejer hade man ju kunnat sköta ett jätte stall nästan själv, och kan koncentera sig på träning av hästarna i stället.

Tror faktist hästarna skulle bli hanterade MER om amn slapp mycket av det tunga arbetet i stallet

*kl*
Tack alla, intressant att läsa :)

Givetvis är tiden med hästen det viktiga - och troligen för majoriteten anledningen till att man skaffat djuret.

Men just tiden på kringsysslor och underhåll (saker som dessutom är slitsamma att utföra) bör ju gå att effektivisera.
Masse - vet du mera om undersökningen?!

Tacitus, jag var så naiv så jag trodde faktiskt att traktorkörning ingick även för hästskötare ... :crazy: Verkar som att det går vääldigt trögt, utbildningsstallar bör väl följa den övriga utvecklingen?!

Det är ju tyvärr så att hästfolket är fruktansvärt tradionsbundna och avskyr alla former av nymodigheter såvida det inte är magiska pulver i små vita plastburkar för att få hästen att prestera bättre ;)
Mwoahahaha! :bow: så sant, så sant... Roligt formulerat!

Vet att LRF haft uppe just detta. Hästhanteringen har inte följt med i utvecklingen. Det finns inga andra djur idag i moderna stallar där man mockar var dag, det är inte effektivt och djuren trivs inte heller med det.
De hade gjort en undersökning med hästar och de vilade helst och bäst på bädd inte i en box med bara stö. Även om det var mycket strö i den.
Tror att de planerade för olika projekt och forskning på hur man ska kunna effektivisera hästhållning så att det blir optimalt för både häst och människor.

Detta är en sanning med modifikation, beror på vad man menar med mockar. Vi har en modern kall sluten lösdrift för 75 mjölkkor, 10 sinkor samt 20 kvigor för inkalvning. I denna skrapar vi dagligen för hand liggsängarna till dessa djur och skrapar fram nytt spån över gummimattorna av det som vi bunkrar veckovis längst fram i liggsängarna, i övrigt så går ju automatiska skrapor i gångarna. Likadant är det för kalvar och mindre ungdjur som har liggytor med spån och gummimattor, dessa skrapas och ströas varje dag. Utfodringen görs med fullfoderblandare till korna. Och för kalvarnas del så är detta mycket värdefull hanteringstid då man är där inne och dolar, så på så vis slår man två flugor i en smäll.

I den öppna lösdriften sköts vård av djupströbäddar med lastmaskin samt fodring som ovan.

Att ha mjölkkor på djupströbäddar fungerar sämre än med liggsängar bl.a. på grund av halmåtgången eftersom i deras fall är renhållningen väldigt viktig för att slippa mastiter och andra ovälkomna problem.

Kicki :)

Så länge man bygger mindre stall (under 10 boxar) så kan det ju knappast vara ekonomiskt att lägga för mycket pengar på datoriserad utfodring och automatisk utgödsling?

Så privatstall är ju inte så konstigt att de är omoderna, men däremot större stall håller jag med dig att man måste tänka om. Förändringar tar ju tid och det har ju redan hänt en hel del tex angående balhantering, det är ju mycket större andel storbalar idag än för 20 år sedan. Och jag har också känslan av att lösdriftsystem blivit vanligare, det måste ju också innebära mindre arbete?

Angående utvecklingen på jordbrukssidan så satsar man ju ofta i väldigt stor skala och då är det lättare att få tillbaka de pengar man satsat på ex en blötutfodring. Det är inte lika lätt i hästnäringen ännu tror jag i alla fall.

Så länge man bygger mindre stall (under 10 boxar) så kan det ju knappast vara ekonomiskt att lägga för mycket pengar på datoriserad utfodring och automatisk utgödsling?

Men även redan i ett stall med 4-5 hästar så kan en traktor med frontlastare innebära oerhört mycket besparing i arbete. Vi har ett litet stall men köpte en begagnad traktor med lastare, till den har vi en balklämma och stor skopa. Att köra en enda gång med traktorskopan istället för 10-15 gånger med skottkärra gör stor skillnad! Smidigt och enkelt att fodra med storbal också när man har rätt verktyg.

*Tar mig friheten att försöka svara flera människor på samma gång*

Ju mer man automatiserar och gör det enklare för sig genom att använda tekniska hjälpmedel... ju mer tid och ork har man till att verkligen ägna sig åt hästarna istället för att svära på dom när dom står i vägen för skottkärran när man mockar.

Maskiner leder i slutändan till att man kan ägna mer "kvalitetstid" till hästarna.

Och kostnaden är ganska liten egentligen, en "praktikant" kostar på slavlön i vart fall 30 000 per år (2000 + boende /månad) ofta såpass mycket som det dubbla... på svart slavlön.

En maskin med avskrivningstid på 5 år som gör lika mycket jobb som "praktikanten" och som kostar 200 000 + moms betalar sig med andra ord på bara några år... med "vita" pengar :smirk:.

Att ens komma på tanken att jämföra ett lämmeltåg med småtjejer, på svarta slavlöner, försedda med skottkärror med t.ex. en kompaktlastare är löjligt.

Kompaktlastaren gör jobbet både billigare och snabbare på "vita" pengar.

Gränsen för när det börjar bli lönsamt med maskiner jämfört med människor är egentligen ganska låg, jag skulle kunna tänka mig att redan då man har 8-10 hästar så kan många maskiner betala sig redan under avskrivningstiden jämfört med svart arbetskraft.

Även om man sliter själv hemma i sitt stall och bara har ett fåtal inackorderingar så måste man värdera sin tid... sparar man in tex 4 arbetstimmar per dag vad gäller vanliga slitgörat så kan man göra andra arbeten som tex ha deltidsarbete eller jobba åt någon maskinring så att det på lite sikt (inom en 5-års period) kan vara lönsamt att lägga i storleksordningen 500 000 kronor på att spara in dessa 4 timmar per dag... eftersom man registrerat företag så blir det då 500 000 + moms, dvs 625 000... och så lite skatteplanering etc så kan den siffrna umder gynnsamma omständigheter kanske hamna på 1 000 000 kronor.

Så, vem har egentligen tid och råd att inte försöka automatisera och effektivisera ? Inte jag i vart fall, jag ska ha vartenda hjälpmedel jag kan skrammla ihop till :D.

Så, vem har egentligen tid och råd att inte försöka automatisera och effektivisera ? Inte jag i vart fall, jag ska ha vartenda hjälpmedel jag kan skrammla ihop till :D.

Man ska dock alltid göra en kalkyl på lönsamhet: Vi köpte en betesputs eftersom den använder vi regelbundet för att vårda hagarna. Däremot så anlitar vi entreprenörer för rulla rundbalar och plöjning. Har man sedan litet redskap så börjar byteshandeln med grannarna: om jag får låna den här så kan du låna den där...

Nackdelen med att leja bort hanteringen av vallfoder är att det är svårare att styra "när".

Jag då som föredrar hö i småbal framför plastat foder kan ju då lätt råka ut för att ingen har tid att slå eller bala exakt den dagen som jag vill, vilket kan leda till sämre kvalitet på fodret eller tom att höt måste kasseras.

Då väljer jag ju att skaffa egen slåtterkross och egen press hellre än att riskera skördar i onödan, vända bör man ju kunna göra själv i vilket fall eftersom det bör göras 2 ggr per dygn.

Däremot tex insådd av vall som sker kanske vart 5:e år kan ju vara lönsamt att leja bort, fast å andra sidan så kan man få en gammal såmaskin för en 10 000 vilket man ganska snabbt kan komma upp i om man lejer bort också.

Priser varierar från 150 - 750 kronor per timme då man lejer bort arbete.... och begagnade maskiner kan man ibland hitta billigt och dessa har ofta ett andrahandsvärde som inte sjunker så värst mycket.

Plog,harv, vält och såmaskin kan man hitta för under 20 000 tillsammans om man köper rejält begagnat och inte är rädd för att göra lite begränsade smidesarbeten.
Och vält är ju kanonbra att använda vid tex varje vår eller på gräsbanan med jämna mellanrum och inte bara vid sådd.

I slutändan får man nog mest se till vad man har mest av, tid eller pengar.

Mycket pengar och lite tid - lej bort

Mycket tid och inte lika mycket pengar - gör själv med kraftigt begagnad utrustning.

Köper man däremot nya maskiner så gäller det ju att man får körtimmar på dem, antingen åt sig själv eller åt andra mot ersättning.

Att skaffa egen puts är en strålande idé tycker jag.
Att köpa egen puts lönar sig fort, vet folk som har lejt bort att slå hagar och när fakturan dimper ner så inser dom att dom på två säsonger hade fått "betalt" för både en gammal traktor och en puts eller en slaghack om dom hade kört själva.

Och som sagt var, man kan ofta "bytlåna" med grannen... fast jag kan ju vara lite tjurig ibland med "kan själv" anda :o.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka