Stallapotek

_Runaway_

Trådstartare
Vi håller på att sammanställa ett stallapotek som alla i stallet får använda, meningen är att det nödvändigaste ska finnas, som man kan tänkas behöva vid en första hjälp liksom. Nu har vi:

*Kompresser
*Gasbindor*Mollelast (tätare linda)
*Sprutor+kanyler
*Brems
*Jodopax (ren sådan samt utspädd i små flaskor)
*engångsampuller med natriumklorid
*Lila sårspray
*febertermometer

Det är typ det. Tips på mer som behövs? Bomull vet jag att vi måste ha, ska man köpa en sån där rulle på ett kilo?

Sv: Stallapotek

en riktig sax, pincett och ingivare

"vetflex"-typ av lindor, megabra lindor det..

alsolsprit, 4S hästsalva med tjära, bar för sår och håpller flygfän borta..

och ett inplastat papper med telefonnummer till de 3 närmaste veterinärerna, 3 hovslagare och nödslakt/slakteri, och nummer till någon med jaktlicens om det absolut värsta skulle inträffa och ingen veterinär kan komma..

Lite Helosan är heller aldrig fel att ha.
Plasthandskar=super duper mega jätte bra att ha.
Man slipper bli gul eller lila och fräschare att tvättar sår med sådana på.
Sen är silvertejp heller aldrig fel att ha, att typ tejpa under hoven om du behöver lägga ett bandage där, då går de nämligen inte upp bandaget lika fort utan det sitter lite längre.
Sen något som jag aldrig skulle klara mig utan är co-flex, hur bra som helst!

Lånar

Just det, vi har faktiskt vet-flex också, oumbärliga :bow:
Sax ska fixas, samt någon salva. Vad är zinkaband och var köper man det?
Handskar är bra ja, ska också fixas.
Plåster och andra förbandsgrejer för människor har vi i sadelkammaren på en sån där sjuktavla som finns på arbetsplatser.

Tror zinkbandagen finns på apoteket, men är inte säker...
Var in på en ATG klinik idag och där hade de dem varje fall, finns säkert hos distriktsvet. också.
Men kolla med apoteket i första hand, de brukar vara BOB!

Be vet. om recept på socatylsalva, sulfasalva som lägger sig som ett vitt "förband" över vätskande sår, flugsår osv. Den ska inte missbrukas, är ett läkemedel, men du kanske slipper lymfangit på sommaren... Sen är det bra med klorhexidinsprit, jag tycker det är bättre än att kladda med jodopaxen. en mild tvål till smutsiga sår, stora kompresser el. rena handdukar om det blir stora blödningar, och elastiska lindor.

Viktigaste sakerna i min sjuklåda:
temp, sax, gasbindor, tejp, bomull.
Sen har jag oxå:

Sprit
Dels för att tvätta av saxar och sånt så att allt blir rent, å sen för att tvätta sår med..
(inte alsolsprit utan veterinärsprit.. vet inte om d heter nåt speciellt.. ?)

Väte någonting.. kommer inte ihåg vad det heter! :o
Hursomhelst så "kokar" det ur såret.. funkar bra

Zinksalva också jättebra! Fetare än helosan.. perfekt i mungipor och sånt! :bow:

Powerflex/co-flex/vetflex eller vad man nu vill kalla det!
Hur som helst så är de överlägsna.

Zinkbandage,, inte använt dem ännu men har en låda med dem!
Känns som de är bra att ha..

Streptocillin (stavas?)
Pencillin salva,, man måste egentligen ha recept..
men men det blir ju alltid lite över som man kan använda..:crazy: :o
Asbra är det iaf!
Men tänk på att det är startkarens så inte dagarna innan tävling! ;)

Av någon anledning har jag oxå Äppelcidervinäger.. :crazy:
Inta använt sådär jättemycket,, Men har läst på buke att d ska va bra.. vi får väl se :)

Senast ändrad:

Zinkaband är typ som gips, det stelnar där man lindar och så ger det stöd, blir inte lika stelt som gips dock så det går att rida med det har jag för mig. Eftersom det är zink i så har det såna egenskaper... Kanske nån som kan förklara bättre? :D

Bra tråd, tror ni fått emd det mesta i erat stall apotek. (:

vi har även en termometer i vårat stall apotek!

( med ett snöre på satt längst ut på termometern ifall den skulle åka vidare in i hästen!:crazy: oj jag glömde! koksalt är ganska bra att ha! till sår och ögon):smirk:

Justja,, har några,,, typ sprayflaskor med typ jodopaxliknande, koksaltsgrej och något mer,, tre st är det iallafall..
Inte använt dom så mkt. Dom är iaf. från Scandi Vet det vet jag! ;)

Liknande trådar

Utrustning kan ni säga vad ni har för innehåll i erat stallapotek? jag har: Bomull ACO sårtvätt Febertermometer Kompresser Självhäftande...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska... 2
Svar
33
· Visningar
4 327
E
Hästvård ja vad för saker behöver man i ett stallapotek ?+ steril kompress jodopax sårspray gasbinda termometer rengörings vatten (... 2
Svar
25
· Visningar
2 690
Senast: Egonson
·
Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 114
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka