Förstår inte alla saker i dessa stallapotek :/

Sv: Förstår inte alla saker i dessa stallapotek :/

njae...väteperoxid drar inte med sig smutsen ut.
väteperoxid fräter i såret. och kan dessutom göra väldigt ont. på nya färska sår finns ingen anledning att använda det till. och använder man det så måste man sköja noga med natriumklorid efteråt, fast jag såg att du skrev att du brukar använda det tillsammans.:)

Väteperoxid - Vad har man det till och hur använder man den?
rengör sår, absolut smidigaste sättet att rengöra på, bara spruta i såret och sen börjar det skummaoch drar med sig smutsen ut.

Det där såret var riktigt fint mot det min häst fick. Mycket svallkött blev det men lotagenen hjälper ju lyckligtvis. :bow: Du ser dock också ut att haft en knöligt område att sköta om...

Har det mesta sakerna som är uppräknade i massor. Har en olyckshäst :crazy:. Men tänk på att om det är ett sår som skall sys ANDVÄND INTE JODOPAX då det inte går att sy då.

Man ska inte använda något bakteridödande vid sår som måste sys då det är vävnadsretande, dessa sår ska tvättas med koksalt eller tvål och vatten.

*kl*

Koksalt, vilken koncentration ska man använda sig av när man gör eget? Behöver man något speciellt salt?

Det har precis börjat :crazy: Men jag var envis på med lotagenet och nu syns ingenting.

Jag har också hört (av min mamma - sjuksköterska o andra hästägare) att starkare produkter dödar frisk vävnad så i början hade jag koksaltlösning hemma i småförpackningar. När han gjorde illa sig ordentligt köpte jag jodopax också.
Har lite salvor också; 4 ess, helosan o idomin. Helosan är mjukgörande, bra på läkta sår, idomin torkar ut småsår bra, har det till ungarna också. 4 ess bra runt om för flugor, tycker den är bra till läkta sår också.

Oavsett vad du har hemma, viktigast är att du gör rent minst en gång om dagen o ser till att det inte blir infekterat, märker du att du behöver köpa mer grejer så gör det men om inte apoteket ligger i långtbortistan så köp vid behov.

Men idomin är väl mjukgörande, inte uttorkande?
Vad är 4ess bra till som inte helosan och idomin är bra till?
(har helosan och idomin, men har hört att många tycker att 4ess är bra.. vet inte när jag behöver det bara)

4ess håller bort flugor och andra insekter rätt bra, de gillar inte lukten!

jodopax använder jag inte om inte såret e väldigt smutsigt och bara första gången jag gör rent. sen sköljer jag bara med koksaltlösning eller liknande om det behövs, rör helst såren så lite som möjligt.

jag använder eltejp för att det fäster bra,klibbig,används också till allt möjligt i stallet.

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 108
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka