Stallapotek

C

Cassie_

Jag hade tänkt köpa ett riktigt stallapotek så jag har om olyckan är framme. Kan nån ge mej tips på vad jag ska köpa och vad man använder allt till?
Tack!

Bomull storpack från apoteket
Kompresser non waven (glatt material, fastnar ej i såret)
Gasbinda elastisk
Co flex bandage (självhäftande) finns på hööks och säkert i andra hästaffärer
Natriumklorid (apoteket finns i 15 ml flaskor, bra när hästen har fått ögon som irriterar, kan även användas till sårtvätt)
jodopax (hästaffär, blandas med vatten, används till sårtvätt)
sax bör alltid finnas med
helosansalva
termometer
aloe-vera spray (helt suveränt på sår, påskyndar läkning)

När hästen fått ett sår..
Tvätta rent, ha på aloe-vera spray, lägg på en kompress, linda runt en gasbinda. Är det ett mindre sår räcker det med att linda lite co-flex bandage runt så att det sitter på plats. Är det ett större kan du lägga bomull runt benet (om såret sitter där förstås) och sedan co-flex.

Kan även vara bra att ha ett elastisk gummiband (en cykelslang funkar) som man kan dra åt om hästen får ett krafigt blödande sår (om det står och pumpar ut blod).

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
300
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Fritid Behöver köpa mig en vettig jacka för nästa års vandringar. Känns så himla onödigt att packa ner både skal och regnjacka, så vill banta...
2
Svar
35
· Visningar
1 468
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar