Stallägare undanhåller extra avgifter

Sv: Stallägare undanhåller extra avgifter

Ja det är ju helt upp till var och en. Personligen så tycker jag att årsbasis är mycket praktiskt och enkelt för alla parter.

Kicki :laugh:

Nä, det är ju vår Herre som ser till att gödningen kommer ut, staketet lagas, elen går fram, vattnet körs ut och allt det där andra som ska till för att betet ska räcka...

Jag hade GÄRNA betalat upp till 800 kr/månad för att få tillgång till bete där någon annan tar hand om allt ovanstående, det är rätt träligt att sköta faktiskt... Och inte är det gratis heller!!

Ja, 800 spänn är mer än gratis, kan hellre ligga och sola och käka en glass i stället! :D Många inser inte hur mycket "osynligt" jobb som utförs för att hålla i gång betet.

Ja, 800 spänn är mer än gratis, kan hellre ligga och sola och käka en glass i stället! :D Många inser inte hur mycket "osynligt" jobb som utförs för att hålla i gång betet.

Men nu var det väl inte det orginalfrågan handlade om eller hur? Utan om att man på uppmaning från ställägaren flyttar sin häst därifrån och betalar för bete någon annanstans. Hade flytten varit på eget initiativ anser jag att en rimlig ersättning för att behålla platsen. När det nu mer eller mindre var beordrat tycker jag att ersättningen för att hålla platsen borde vara blygsam?

Jag har inte alls läst det som en uppmaning att flytta hästen därifrån! Jag har läst det som en upplysning att det inte finns något bete, om ts önskar ha hästen på bete är det annat ställe som gäller. Inte samma sak.

Jag har inte alls läst det som en uppmaning att flytta hästen därifrån! Jag har läst det som en upplysning att det inte finns något bete, om ts önskar ha hästen på bete är det annat ställe som gäller. Inte samma sak.

Inte flytta hästen för gott utan till annat ställe för bete över sommaren, menade jag. :bump:

Förtydligar ytterligare, jag förstår att du får ha hästen kvar om du vill. Men dilemmat gäller ju avgiften för att ha kvar boxplatsen vid bortavaro :)

Kl
Jag anser att kontrakt där man delar upp kostnaderna för kallhyra, fodringar, in o utsläpp o ev. bete är bäst.

jag har stått där man har tagit samma stallkostnad vinter som sommar plus extra för bete- fast inte tjänster ingår. En del har låst sina stallar sommartid o man har ändå fått betala kallhyra för box inkl alla övriga tjänster som då inte har funnits, vilket har resulterat i ett svindyrt béte.

Har även betalat för bete som ej räckt till o då fått betala för stödfodring.

Man bör läsa kontrakten noga o även be att få tillägga saker för att undvika oklarheter som kan ge tvister.

*KL*

Som jag ser det så har stallägaren talat om att det inte finns så mycket bete, så om du vill ha hästen på bete är det bra om du hittar ett bete.

Om du inte vill ha hästen på bete så betala box, grovfoder och skötsel för in/utsläpp då.

Jag har stått i stall med dåligt med bete. Det har talats om, och valen är då endera ha hästen kvar, väl medveten om att det blir en kort, dyr betessäsong. Eller att betala kallhyra och flytta hästen under betet.

Så länge stallägaren inte utlovat att sommarbete SKA erbjudas/ingå, anser jag inte de gjort minsta fel eller på något vis satt sig i en sits där de inte ska ha rätt att ta kallhyra. Ingen TVINGAR väl dig att ha din häst på bete övht?

Jag har stått i stall där det varit full avgift året om. I och för sig har där funnits bete, men man ändå inte haft valet att avstå bete.

Hyran var då (slutet av 90-talet) 2200 kr/månad inkl full skötsel (in/ut, täcke av/på, mockning, fodring) vardagar (rullande schema helger), X kg silage, Y kg kraftfoder och Z balar strö. På sommaren när det var betessläpp försvann servicen. Dvs du betalade fortfarande 2200 kr, och du hade rätt att ha hästen uppstallad och äta X kg silage etc, men däremot fick du då sköta in/ut samt mockning och fodring själv. Och om du hade hästen på bete kostade det ändå 2200 kr/mån.

Anledningen till detta var dels att det skulle bli förbenat dyrt vintertid annars - och faktiskt också för att då visste alla alltid vad det kostade och det blev inget tjafs om ditt eller datt. Utan stallhyran var 2200 kr/månad, 12 månader om året punkt slut. Jag anser den varianten eller som redan nämnt, specifikt tala om vad som är boxhyra, vad som är skötsel, vad som är foder osv, är de enda vettiga varianterna, annars blir det alltid tjafs om att den gör ditt, och den andra datt och varför ska jag betala si när h*n betalar så?

Men nu var det väl inte det orginalfrågan handlade om eller hur? Utan om att man på uppmaning från ställägaren flyttar sin häst därifrån och betalar för bete någon annanstans. Hade flytten varit på eget initiativ anser jag att en rimlig ersättning för att behålla platsen. När det nu mer eller mindre var beordrat tycker jag att ersättningen för att hålla platsen borde vara blygsam?

Vad spelar det för roll vad orginalfrågan handlade om!? Finns inget som säger att ämnet inte får "flyta åt sidorna" i samma genre! Det verkar ju som om många tror att betalar man kallhyra så ska bete ingå samt att det är så mycket billigare att tillhandahålla för stallägaren.

Och som jag tidigare skrivit så är det väldigt vanligt att man har kallhyra på årsbasis, är väl inget konstigt med det. Finns det inte bete till inhyrda hästar så finns det inte och det var ju som jag fattade det ingen hemlighet! Det har ju inget som helst med hur man lägger upp kallhyran över året!

Jag har inte bete till hästarna som är inhyrda här, har 75 mjöljkkor och 125 ungdjur och kalvar som behöver den ytan. Tar kallhyra på årsbasis eftersom det är lättast så istället för att t.ex. lägga upp på 9, 10 eller 11 månader beroende på hur länge folk ska ha hästen på bete. Nu är kallhyran fast och vill man ha kvar hästen i stallet så går det fint, men inga tjänster finns att tillgå samt att man måste köpa hö då vi har ensilage.

Kl
Jag anser att kontrakt där man delar upp kostnaderna för kallhyra, fodringar, in o utsläpp o ev. bete är bäst.

jag har stått där man har tagit samma stallkostnad vinter som sommar plus extra för bete- fast inte tjänster ingår. En del har låst sina stallar sommartid o man har ändå fått betala kallhyra för box inkl alla övriga tjänster som då inte har funnits, vilket har resulterat i ett svindyrt béte.

Har även betalat för bete som ej räckt till o då fått betala för stödfodring.

Man bör läsa kontrakten noga o även be att få tillägga saker för att undvika oklarheter som kan ge tvister.

Vi tyckte också så innan men vi ändrade oss ganska snart.

Det är bökigt att hela tiden hålla reda på olika hästars foderstater och räkna ut individuella hyror månad för månad. Det blir också så att själva kallhyran blir i förskott och mat osv i efterskott.

Det blir alldeles för jobbigt helt enkelt. Det är enklare att alla vet exakt vad de skall betala.

Fast nu menar jag antingen där en viss mängd foder ingår eller om man står för eget.

I Alex fall, var hyran extremt billig.

Fast nu menar jag antingen där en viss mängd foder ingår eller om man står för eget.

I Alex fall, var hyran extremt billig.

Nja, det beror nog på var man bor. Den var näst högst i området även vintertid, fanns ett annat stall som tog 2500 kr/månad vintertid (reduktion sommartid dock), men annars var det dyrast. (men VÄL värt det, inte dyrt så nånstans, superba hagar och fantastiska ridvägar på privat mark, skulle kapa ena handen för att stå lika igen. Enda det saknade var spolspilta, lunchfodring och ridhus)

Sommartid var det med råge dyrast (och inte lika 'värt' det rent så, men jag betalade hellre 2200 kr/månad året om, än klämma fram 4000 kr/mån vintetid och en femhundring sommartid eller liknande)

Håller helt och hållet med!

Jag har en hyra vintertid, en när de går ute dygnet runt samt en kallhyra för de som flyttar sina hästar över sommaren om de vill vara säkra på att ha plats till hösten, många betalar dock inte denna och då kan man inte vara säker på en plats heller.

Är det dock en "bra" inackordering som sköter sig och funkar bra i stallet så brukar jag slå dem en signal när stallet börjar fyllas på så får de fatta ett beslut då om de vill komma tillbaks med en gång, betala kallhyran eller ställa sina hästar någon annanstans.

Prisskillnad: Vintertid- ute dygnet runt = 400 kr
Vintertid- "bokad" plats = 550 kr

Jag har en massa "specialare" så det kan passa den individuella hästägaren och dennes tid o plånbok.

Håller med alla som skrivit att man klart ska betala för kallhyra då hästen går på bete
där eller nån annanstans!
Man håller ju faktiskt boxen till hösten när man stallar in igen,har aldrig ens funderat på det när jag haft min uppstallad på andra stall.
Har egen gård nu men det gäller samma för mina inackorderingar.
Själv tar jag 800/mån på bete och då har jag full koll och ger hö och krafft om det behövs.

I min värld så har man beteshagar med gräs till hästarna på sommaren. Har man inte bete så det räcker så har man för lite mark eller för många hästar.

Allt för många "hästgårdar" har lite eller ingen mark och då blir det så här och jag gillar det inte.

Fast alla släpper ju inte hästarna på bete, vi släpper inga tävlingshästar på bete alls endast unghästar.

Så varför skall man då ha krav på sig att ha bete för att kunna hyra ut box??

svarar flera här:
Jag tar ingen stallhyra av de inackorderade när hästarna är på bete. Det känns inte rätt för mig, men jag vet att det vanliga är att betala kalllhyra även under betesperioden.
Det viktiga är ju att det framgår av kontraktet.
Vi har inte heller stora beteshagar hemma, men hästarna går givetvis på bete i närheten då.
Bara för att man inte har bete betyder inte det att det inte kan vara ett bra ställe att ha häst på. Det finns många som har beten så det är inget problem alls.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 631
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 051
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste... 2
Svar
20
· Visningar
3 386
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka