Sv: Stallägare undanhåller extra avgifter
*KL*
Som jag ser det så har stallägaren talat om att det inte finns så mycket bete, så om du vill ha hästen på bete är det bra om du hittar ett bete.
Om du inte vill ha hästen på bete så betala box, grovfoder och skötsel för in/utsläpp då.
Jag har stått i stall med dåligt med bete. Det har talats om, och valen är då endera ha hästen kvar, väl medveten om att det blir en kort, dyr betessäsong. Eller att betala kallhyra och flytta hästen under betet.
Så länge stallägaren inte utlovat att sommarbete SKA erbjudas/ingå, anser jag inte de gjort minsta fel eller på något vis satt sig i en sits där de inte ska ha rätt att ta kallhyra. Ingen TVINGAR väl dig att ha din häst på bete övht?
Jag har stått i stall där det varit full avgift året om. I och för sig har där funnits bete, men man ändå inte haft valet att avstå bete.
Hyran var då (slutet av 90-talet) 2200 kr/månad inkl full skötsel (in/ut, täcke av/på, mockning, fodring) vardagar (rullande schema helger), X kg silage, Y kg kraftfoder och Z balar strö. På sommaren när det var betessläpp försvann servicen. Dvs du betalade fortfarande 2200 kr, och du hade rätt att ha hästen uppstallad och äta X kg silage etc, men däremot fick du då sköta in/ut samt mockning och fodring själv. Och om du hade hästen på bete kostade det ändå 2200 kr/mån.
Anledningen till detta var dels att det skulle bli förbenat dyrt vintertid annars - och faktiskt också för att då visste alla alltid vad det kostade och det blev inget tjafs om ditt eller datt. Utan stallhyran var 2200 kr/månad, 12 månader om året punkt slut. Jag anser den varianten eller som redan nämnt, specifikt tala om vad som är boxhyra, vad som är skötsel, vad som är foder osv, är de enda vettiga varianterna, annars blir det alltid tjafs om att den gör ditt, och den andra datt och varför ska jag betala si när h*n betalar så?