Stallägare undanhåller extra avgifter

Sv: Stallägare undanhåller extra avgifter

Hemma och på bete vid stallet är väl ändå två skilda saker? Att BETET inte räcker till betyder väl inte automatiskt att stallet inte fungerar? Alla släpper ju faktiskt inte på bete...

Hemma och på bete vid stallet är väl ändå två skilda saker? Att BETET inte räcker till betyder väl inte automatiskt att stallet inte fungerar? Alla släpper ju faktiskt inte på bete...

Håller helt med, sålänge det finns hagar att erbjuda (precis som resten av året) så tycker jag att man tar betalt även på sommaren. Det är skillnad om vinterhagarna stängs av så man inte får nyttja dem sommartid, men sålänge man får nyttja de vanliga hagarna så är det såklart man ska betala. Betet är ju något som tillkommer utöver det!

I min värld så har man beteshagar med gräs till hästarna på sommaren. Har man inte bete så det räcker så har man för lite mark eller för många hästar.

Allt för många "hästgårdar" har lite eller ingen mark och då blir det så här och jag gillar det inte.

Om ngn säger till mig att jag inte kan ha min häst på plats under sommaren vill jag inte betala.

Men så stallar jag heller inte upp där det inte finns nog med hagar för ett schysst sommarbete.

Har råkat ut för liknande dilemma. Betalar 700kr i månaden för plats i LÖSDRIFT alltså ingen boxplats alls. Bete finns inte så det räcker utan man får ge hö i samma utsträckning sommar som vinter. Endast ett mindre vindskydd finns där hästarna konkurrerar om utrymmet, då endast en häst i taget får plats.
Har nu själv fixat sommarbete på annat håll för tre månader. Där står jag själv för inhängnadskostnader. Stallägaren vill ha 500kr/mån (jun, jul, aug) som kallhyra för att jag ska ha min plats säkrad inför hösten. Tycker detta är oskäligt, då hennes hästar får mer bete i befintliga hagar, så att dom troligen slipper ge så mkt hö. Har själv föreslagit 200-300kr/ mån, vad tycker ni är rimligt?

Observera att det inte finns ngn box här som står tom under frånvaron.
I normalhyran ingår givande av hö(som jag själv köper in) morgon och kväll, samt plats i hagen.

Kl

Om jag står i ett stall där det står att det ingår hösilage och hyran är det samma året om, kan man då förvänta sig att man får hösilage på sommaren (ex om man vill att sin häst ska stå inne).?

(jag står alltså inte i detta stall, men funderar på det. Visst kommer jag fråga om det blir aktuellt, men ville bara kolla vad ni tycker)

*kl*

Du blev ju upplyst om att du ev fick betala extra för bete under sommaren.

Det kan ju vara så att de valt att ha samma avgift året runt och då hålla den något högre än den borde på sommaren, men lägre på vinterna, än om de hade varit olika på sommar och vinter.

Jag förstår om dom tar en kallhyra för att hålla boxen till hösten...

Du / ni i stallet kanske kan prata med dom om att kanske dela upp betalningen på betesmåndaerna om det är en stor summa.

Dock tycker jag att dom skulle ha förvarna lite tidigare....

//Domino_s

Nej men hyresvärden brukar inte heller be att man letar efter en annan lägenhet på sommaren eftersom den man har inte fungerar så bra då.

Nu handlar det om att inte bete till hästarna finns ?
Och eftersom det inte finns är man hänvisad och leta eget bete men blir hästen sjuk eller om jag väljer att ha hästen kvar i mitt stall så har jag kvar min box och om jag betalar kallhyra för den över sommaren så kan jag ta dit min häst precis när jag vill och behöver .

Mvh Mia

Kl

Om jag står i ett stall där det står att det ingår hösilage och hyran är det samma året om, kan man då förvänta sig att man får hösilage på sommaren (ex om man vill att sin häst ska stå inne).?

(jag står alltså inte i detta stall, men funderar på det. Visst kommer jag fråga om det blir aktuellt, men ville bara kolla vad ni tycker)

Nej det kan du inte förutsätta. Det här bör regleras i kontraktet. Om stallägarna har tillräckligt med bete till alla hästar så blir det ju en extra kostnad om någon vill ge annat grovfoder. Dessutom fungerar det inte att öppna ensilagebalar till ett fåtal hästar på sommaren. Då måste man ha hö.

Många, inkl. jag själv har kallhyra uträknat på årsbasis. Vilket är betydligt enklare än att plottra med olika stallhyror beroende på hur länge folk har sina hästar borta på bete.

Kicki :laugh:

Markdiskussionen tycker jag egentligen inte hör hemma här. Nära storstäderna finns det ju sällan bete i direkt anslutning till stallet, och det är förutsättningar som man ser när man tittar på boxplatsen.

Jag har stått på flera ställen där det framgått att det inte finns bete för hästarna, även om det finns gräshagar. Gräset räcker inte som enda föda s a s. Då har jag själv fått bestämma om jag vill lämna bort hästen på bete på annat ställe, eller ha kvar den och stödfodra. Dessa ställen har främst varit med kallhyra, vilket gör att min stallhyra är samma alla årets månader, vare sig jag har hästen där eller på annat ställe.

Om ngn säger till mig att jag inte kan ha min häst på plats under sommaren vill jag inte betala.

Men så stallar jag heller inte upp där det inte finns nog med hagar för ett schysst sommarbete.

Men det är det ju inte frågan om här! Det finns inte BETE så det räcker. För mig hade den informationen inneburit att jag sökt bete på annat håll om hästen skulle släppas, alternativt hade jag hört mig för hur lösningen ser ut om jag håller hästen på stall under den aktuella tiden.

Vi har t ex inte våra hästar på 24/7 bete under sommaren. De går på gräs 12-14 timmar/dygn och kommer in på stall på nätterna.

Hur man vill ha hästar tycker jag är upp till varje hästindivid vad som passar dem, och frågan var ju inte hur vi föredrar att ha häst på sommaren...

Jag antar att du får betala för ditt bete, det hade du säkerligen fått göra hos din stallägare också om de hade haft tillräckligt. Det är inte gratis att ha hästar på sommarbete även om många verkar tro det!

:bow: Något som många tycks tro, iom. att hästarna äter gräs så är det gratis, som stallägare behöver man ju då inte "göra någonting". :crazy:

Markdiskussionen tycker jag egentligen inte hör hemma här. Nära storstäderna finns det ju sällan bete i direkt anslutning till stallet, och det är förutsättningar som man ser när man tittar på boxplatsen.

Jag har stått på flera ställen där det framgått att det inte finns bete för hästarna, även om det finns gräshagar. Gräset räcker inte som enda föda s a s. Då har jag själv fått bestämma om jag vill lämna bort hästen på bete på annat ställe, eller ha kvar den och stödfodra. Dessa ställen har främst varit med kallhyra, vilket gör att min stallhyra är samma alla årets månader, vare sig jag har hästen där eller på annat ställe.

:bow: Håller med i det du skriver.

Nä, det är ju vår Herre som ser till att gödningen kommer ut, staketet lagas, elen går fram, vattnet körs ut och allt det där andra som ska till för att betet ska räcka...

Jag hade GÄRNA betalat upp till 800 kr/månad för att få tillgång till bete där någon annan tar hand om allt ovanstående, det är rätt träligt att sköta faktiskt... Och inte är det gratis heller!!

Egentligen är ju vårt tyckande ganska ointressant. Det här skall regleras i kontraktet helt enkelt. Vet båda parter bara vad som gäller så är det inga problem.

Exakt. Tänker på alla trådar "behöver vi verkligen kontrakt?".

Svaret måste alltid bli ja, vare sig det gäller fodervärd, stallplats eller bete. Eller för den delen andra överenskommelser....

Många, inkl. jag själv har kallhyra uträknat på årsbasis. Vilket är betydligt enklare än att plottra med olika stallhyror beroende på hur länge folk har sina hästar borta på bete.

Där gör man ju som man vill.

Vi har valt att ha lägre stallhyra 3 månader på sommaren. Vi dividerar inte om några datum heller. Vi har alltså en hyra i 9 månader och en annan hyra i 3 månader.

Anledningen till att vi väljer lägre hyra på sommaren är inte för att bete är gratis eller billigare än ensilage egentligen. Anledningen är att vi helte enkelt inte har alls lika mycket jobb med hästarna när de är ute dygnet runt.

Men som sagt man gör som man vill här.

Men

Egentligen är ju vårt tyckande ganska ointressant. Det här skall regleras i kontraktet helt enkelt. Vet båda parter bara vad som gäller så är det inga problem.

Med ledning av vad TS själv skriver så visste TS om situationen på förhand, men valde ändå att skriva kontrakt.

När jag flyttade in mina hästar till ett nytt stall så fick jag reda på innan jag flyttade in dem och innan jag hade skrivit under kontraktet att det ej fanns betermarker så det räckte. Så kunde jag hitta ett annat ställe att ha mina hästar på bete så vore det bra, annars så skulle de se vad de kunde göra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 631
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 051
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste... 2
Svar
20
· Visningar
3 386
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka