Stallägare som inte ger hästarna mat?

silverblom

Trådstartare
Vad hade ni gjort med en stallägare som ljuger och säger att den matat hästarna när den inte har det? En kväll matade jag själv hästarna stallägaren blir väldigt sur och tyckte att den kunde matat själv, väldigt skumt då stallägaren är extremt lat och gör så lite som möjligt annars. Hästarna går fortfarande på bete men det är slut...

Jag såg dock att det blir lite "bös" kvar där hästarna ätit. Bara där jag gett dem. hade stallägaren fodrat som hen säger morgon o kväll borde det vara "bös" på fler ställen?
 
Mitt enkla svar är att jag hade flyttat. Om det är så att det är en en lat stallägare som dessutom inte matar hästarna? Har detta hänt förut? För under hösten/vintern/våren är det för mig en ohållbar situation.

Jag har själv stått på att ställe där stallägaren råkade somna på em/kväll, försova sig osv för jämnan. Vilket innebar konstans stress för mig som hästägare. Våra hästar fick mat men på extremt oregelbundna tider, det var inte ovanligt att de kunde få mat vid 02 på natten istället för runt 22 som var tanken. Eller att hästarna var ute först vid 10-10.30 trots att det stod att sista hov skulle vara ute fler timmar tidigare. De fick mat men situationen var ändå ohållbar och jag var så stressad över det. Varje dag. Att flytta är det bästa jag gjort.

Jag hade flyttat. Om inte det är möjligt hade jag frågat stallägaren rakt ut varför hen inte fodrar. Är det brist på foder, ork? Kan ni hjälpas åt istället. Om inte det funkar hade jag fodrat själv.... hästarna måste ju få mat!
 
En människa som inte kan bemöda sig att ge hästarna det mest grundläggande ska inte ha ansvaret för dem. Jag hade försökt prata med människan och få reda på varför hen inte fodrar ordentligt, och inte gett mig förrän jag fick svar. Är det så att det brister i fodertillgång eller att hen t ex inte mår bra så det blir övermäktigt, så nog är det bättre att säga det till alla inackorderade så att de vet hur läget ser ut. Får man inget vettigt svar så finns det nog inte så mycket att göra annat än att ta pick och pack och flytta.

Själv är jag väldigt beroende av struktur så jag hade nog flyttat vilket som, jag skulle aldrig stå ut med att leva i ovisshet vad gäller mina djurs välbefinnande. Hästarna kan ju knappast må toppen om det är sådär de dagliga rutinerna sköts. Fortsätter det att vara dåligt eller blir ännu sämre skulle jag fundera på att tipsa Länsstyrelsen, om inte annat kan det vara en väckarklocka för stallägaren att hen måste skärpa sig.
 
Hade flyttat. Jag står eg på lösdrift men har en konvalescent så stallägaren ger frukost och lunch. Nån enstaka gång (två sen i april) har hen glömt. Och då varit djupt ångerfull. Min har fri halm så ingen egentlig fara ens med att glömma.

Skulle det hända mer än väldigt enstaka gång skulle jag se om man kan ändra så inackorderingarna tar över fodringar. Annars flytta.

Misstag kan alla göra men händer det frekvent är det nåt annat bakom

LJUGER någon om gett mat skulle jag flytta direkt.
 
Jag har varit med om att stallägaren stal foder av sina egna hyresgäster, dvs han tog det som redan var framlagt av hästägarna! Jag betalade dessutom extra och mycket dyrt redan då för höet och fick inte köpa eget foder utan alla var tvingade att köpa av stallägaren, så vi hade ett jättegräl och jag avslöjade honom inför de andra när det hände och inom en månad hade jag ny stallplats och vi flyttade. :rage:
 
Vad hade ni gjort med en stallägare som ljuger och säger att den matat hästarna när den inte har det? En kväll matade jag själv hästarna stallägaren blir väldigt sur och tyckte att den kunde matat själv, väldigt skumt då stallägaren är extremt lat och gör så lite som möjligt annars. Hästarna går fortfarande på bete men det är slut...

Jag såg dock att det blir lite "bös" kvar där hästarna ätit. Bara där jag gett dem. hade stallägaren fodrat som hen säger morgon o kväll borde det vara "bös" på fler ställen?

Om hästarna går kvar på bete, och har lagom hull eller är överviktiga, så skulle jag inte anse att man ska stödfodra dem alls.

Huruvida stallägaren stödfodrat eller inte vet du inte i det här läget. Även om det blev lite rester kvar där du fodrat.
 
Har ni kommit överens om att hästarna ska fodras morgon och kväll så ska dom göra det. Det går inte att ställa fram färdiga påsar? Då blir det svårare för någon att inte fodra utan att det märks.

Annars måste man nog se sig om efter en ny stallplats om man inte kommer överens.
 
Huruvida stallägaren stödfodrat eller inte vet du inte i det här läget. Även om det blev lite rester kvar där du fodrat.
Alltså hur väl en häst än kan dammsuga marken så kan den aldrig få med det där sista lilla böset om man fodrar på marken. Det böset syns om man tittar efter det, enligt mig syns det tydligt. Klart att TS i det läget kan avgöra om det är fodrat framförallt som h*n har möjlighet att jämföra med tillfälle då h*n vet att hästarna fått mat.
 
Sånt hade jag aldrig tolererat. På vardagar får vår frukost vid 6 inne både hö och kraft. Sen hö när de går ut vid sju tiden, sen får de ingen lunch just nu men mat när de kommer in vid 6-7 tiden på kvällen och sen sista fordringen sker vid 22 tiden när Pappa släcker och åker till jobbet. De kommer få lunch också sen när de är slut på gräs. Så min herre äter 4 kg till frukost och 4 kg till kvälls mat delat på två gånger båda gångerna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 400
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 019
Senast: Skye
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 146
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp