Ställa ut Labrador med måttligt överbett?

Nu vet jag inte hur det är med whippet, men med saluki kan jag nästan veta vilka hundar som placerar sig på utställning bara genom att kolla vad det är för domare samt läsa katalogen, utan att alls se hundarna i ringen alltså :p Det slår sällan fel. (Då har jag dock ett hum om hur hundarna ser ut, jag har väldigt bra koll på rasen)

På lure coursing får du ju se hundarna göra det de älskar mest av allt, det som de är skapta för att göra. Själv tycker jag att det är underbart och fascinerande att se hundar (oavsett ras) arbeta "på rätt sätt" så som det är meningen att de ska göra :) Det är ibland svårt att veta hur domarna dömer och vissa hundar ligger alltid på topp-placeringar samtidigt som andra har väldigt varierande resultat. Men, oavsett om hunden vinner eller kommer sist så åker den hem och är överlycklig för att den fått göra något den älskar. Riktigt lika glada brukar de inte vara efter utställningarna.

Att testa LC brukar inte vara så svårt, lite olika beroende på var i landet du bor iofs. Hojta till om du vill ha tips på hur du kan göra :)

Ja det måste kännas skönt när man har bra koll på det hela! Jag är fortfarande så pass ny inom utställning och har mycket att lära.

Låter roligt! Absolut det gör jag! :up: Ska kolla upp vilka möjligheter som finns där jag bor.

Har läst i ett annat forum där en person hade ställt ut en Labrador med överbett som valp som i princip blev utdömd men nu senare har fått flera CERT..

Fast en valp med överbett kan rätta till bettet tills den är vuxen och framförallt bytt ut valptänder mot vuxentänderna (om det inte är för grovt överbett). Underkäken växer oftast under längre tid än överkäken :)

Alla domare är olika och lägger olika stor vikt vid fel. Ena dagen kan hunden få ett VG och nästa placera sig i bästa hane/tik med cert. Testa du :)

Tusen tack för ditt svar! Ja precis, just det som gör det hela spännande! Ser att du också har Whippet. :) Har du möjligtvis något bra tips på hur jag ska få min Labbe att stå i ringen? Han vill gärna sätta sig ner och förstår inte riktigt att han ska stå. Han blir även överambitiös ibland och vill göra rätt så då tappar han lätt fokus. Du kanske vet någon bra kontaktövning?

Fast en valp med överbett kan rätta till bettet tills den är vuxen och framförallt bytt ut valptänder mot vuxentänderna (om det inte är för grovt överbett). Underkäken växer oftast under längre tid än överkäken :)

Tack för ditt svar! Hans överbett kommer dessvärre inte rätta till sig. :( Han fyller 3 år i oktober.

Precis, men stora överbett på valpar brukar inte räta till sig. Små överbett/tångbett kan man chansa på om man vill. Det gjorde jag en gång och det blev ett suveränt saxbett när tänder var bytta och hunden färdigvuxen.

Tusen tack för ditt svar! Ja precis, just det som gör det hela spännande! Ser att du också har Whippet. :) Har du möjligtvis något bra tips på hur jag ska få min Labbe att stå i ringen? Han vill gärna sätta sig ner och förstår inte riktigt att han ska stå. Han blir även överambitiös ibland och vill göra rätt så då tappar han lätt fokus. Du kanske vet någon bra kontaktövning?

Locka med godis, så fort han står säger du "stå" och belönar. Utöka till att du flyttar bort godisen en bit, säger stå, och belönar när han står kvar! Så har jag gjort med mina sedan de var valpar :)

Locka med godis, så fort han står säger du "stå" och belönar. Utöka till att du flyttar bort godisen en bit, säger stå, och belönar när han står kvar! Så har jag gjort med mina sedan de var valpar :)

Okej tack så mycket ska testa det! :)

Inte med ett överbett på 1 cm på en ras som ska ha ett korrekt saxbett. I såna fall är domaren gåvolös och ska inte vara domare.

Som jag skrev tidigare så dömer domare olika och lägger olika vikt vid olika saker. Jag tycker inte man ska säga till ts att det är kört för att hunden har ett överbett, jag hade iallafall testat!

Som jag skrev tidigare så dömer domare olika och lägger olika vikt vid olika saker. Jag tycker inte man ska säga till ts att det är kört för att hunden har ett överbett, jag hade iallafall testat!

Såklart ts ska testa, något annat har jag inte skrivit men att skriva att en hund med 1 cm överbett inom en ras som ska ha saxbett kan bli BIR/BIM med CERT är ju inte realistiskt nånstans.

Såklart ts ska testa, något annat har jag inte skrivit men att skriva att en hund med 1 cm överbett inom en ras som ska ha saxbett kan bli BIR/BIM med CERT är ju inte realistiskt nånstans.

Jag skrev inte bir/bim. Det är väl lika realistiskt som att frallor som inte kan andas går och placerar sig.

Jag skrev inte bir/bim. Det är väl lika realistiskt som att frallor som inte kan andas går och placerar sig.

Jag ska mäta hans bett ikväll för att få ett exakt mått, kan möjligtvis vara under 1 cm. :) Hoppet är ju det sista som lämnar människan och som du skriver borde jag testa. :)

Har man en rakt igenom korrekt hund exteriört, så skiljer sig olika domares bedömningar inte speciellt mycket åt, det är när det finns brister i exteriören som resultaten differentierar mellan olika domare beroende på hur hårt var och en bedömer den brist som finns.

Say what? :D

Sett hur olika schäfrar kan se ut och hur olika domare kan bedöma beroende på tycke och smak?

Jämför tex @Voff 's valp som blev BIS (?) jämfört mot de flesta schäfrar som premieras på utställning.

Sett hur olika schäfrar kan se ut och hur olika domare kan bedöma beroende på tycke och smak?

Jämför tex @Voff 's valp som blev BIS (?) jämfört mot de flesta schäfrar som premieras på utställning.
Haha, ja vår valp och tvåan var som två olika raser :D

Har också den erfarenheten att det är väldigt olika från domare till domare. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka