Sv: ställa ut! hur gör jag?
Nu är ju jag också väldigt färsk inom detta område, men jag kan ju försöka så gott jag kan att svara på dina frågor
Jag har ställt min hund fyra gånger hittills, och förra gången kändes det som att vi äntligen fått kläm på det hela. Det är jättekul på utställning!
Här kommer lite om vad jag har lärt mig om utställning på mina fyra gånger.....
hur ska jag veta vart jag ska stå bland alla hundar, får man ett
nummer lr nåt sånt?
När du anmält dig till utställningen får du vänta tills tidigast två veckor innan utställningen är, då får du hem ett brev på posten. Ett såkallat PM. I detta brev ligger det bl.a. vägbeskrivning till utställningen och din
nummerlapp. Denna nummerlapp är - tillsammans med vaccinationsintyget- din och din hunds biljett in på uställningsområdet. Och även ditt nummer som du ska ha i ringen.
Denna nummerlapp ska man fästa på kroppen (på vänstersida så den syns när man springer) innan man ska in i ringen för att domaren ska veta vilken hund som är vilken.
Hur fungerar det inne i ringen? vad händer där inne?
I varje ring finns det två ringsekreterare och en domare. En ringsekreterare har som uppgift att skriva ner allt domaren säger och den andra har hand om upprop.
Ringsekreterare nummer två ropar alltså upp ditt nummer, och om du har spanat in de andra som ska springa samma "omgång" som dej, så vet du vilket nummer som är före och vilket som är efter. Alla har ju nummerlapparna på sej, så det är ganska lätt att hitta åtminstonde den man ska springa efter.
Ett litet tips är dock att köpa katalogen, där alla hundar och nummer står.
Så springer man in i ringen ( i nummerordning) och ställer upp sej på ett led. Sen talar domaren om för er vad ni ska göra. Vanligtvis får man springa allihopa i en cirkel, efter varandra, för att sedan ställa upp sej på rad igen och visa sin hund en och en.
Alla utställningar jag har varit på har dom varit väldigt tydliga med att säga vad man ska göra, så du behöver inte vara orolig.
Det är lite olika vilken ordning dom vill att man ska göra saker på, men man ska iaf visa sin hund från alla sidor i trav (man springer antingen i en cirkel eller i en triangel och sen "snett igenom" och tillbaka ifrån domaren sett), domaren ska känna igenom hunden och titta på tänderna, och man ska ställa upp hunden framför domaren så att hon/han kan bedöma exteriören.
Hur du ställer din hund är olika från ras till ras, och det är något man får övaövaöva hemma, för att det ska se så snyggt ut så möjligt.
vad ska jag ha med mig dit? vad ska jag ha för koppel?
Det viktigaste är nog:
Hunden
Vaccinationsintyg
Nummerlapp
Vatten till hunden
Pengar
Hundbur
Stol
Godis till hunden
Ev. borstar/trimsaker till sin hund (återigen beroende på vad för ras man har)
Bajspåsar (såklart)
Och så eventuellt fika till sej själv. Det kan lätt bli låååång väntan på en utställning, och då är det alltid trevligt med lite kaffe. Men sånt finns ju att köpa på plats om man inte orkar släpa med sej hela picknick-korgen.
Koppel är ju väldigt olika också beroende på ras. Min hund väger ca tretton kg, och jag har ett svart nylonkoppel med "stryp"funktion. Alltså ett som stryper när han drar men släpper efter när han inte gör det. Fungerar utmärkt på honom. Det finns många olika tjocklekar och kvalité på utställningskoppel, men till min första utställning köpte jag ett jättebilligt nylonkoppel och det fungerade alldeles utmärkt- kostade väl ca 15 kronor eller nåt liknande.
vad ska jag ha på mej?
Beroende på vad din hund är för färg ska du väl välja en så neutral färg som möjligt. Om din hund är svart kanske det inte är så smart att välja svarta kläder. Eller om den är brun kanske inte rött är det snyggaste. Men välj bekväma kläder, som inte är för stora eller "färgglada". Det är ju inte du som ska synas, utan hunden
Dessutom kan fladdriga kläder förstöra för domaren när den ska titta på hunden, du kanske skymmer sikten, såattsäga.
Vad är det för ras du har?
Du kan säkert få många tips ifrån din uppfödare eller söka på internet!
Lycka till