Ställa in växlar på cykel

lizzie

Trådstartare
Behöver lite hjälp. Jag har en 7-växlad cykel där jag inte har växlarna korrekt inställda. Får bara in 4 st. Jag har en liten "justeringsratt" vid växelspaken. Ska jag skruva åt vajern eller ska jag lätta på trycker, för att få in alla 7 växlarna.

Tacksam för tips!

/Lizzie
 
Sv: Ställa in växlar på cykel

liten "justeringsratt" vid växelspaken. Ska jag skruva åt vajern eller ska jag lätta på trycker, för att få in alla 7 växlarna.
Det beror på vilka växlar det är du inte får in... :) Jag antar att cykeln är av hyfsat modern modell så att växelmekanismen är inuti bakhjulsnavet, inte har 7 olika kuggkransar som syns på utsidan.
Häng upp cykeln eller be någon om hjälp att hålla upp bakhjulet så du kan snurra pedaler och hjul fritt.
Du kan börja med att släppa efter på justerskruven så att vajern är så slak som möjligt, och ha spaken i sitt mest "släppta" läge, och trampa något varv. Då skall det ena yttersta växelläget förstås klicka i. Fortsätt snurra pedalerna och spänn vajern - utan att röra spaken - tills nästa växel klickar i, släpp då efter tills växeln går tillbaks till första läget igen. Då bör du ha en hyfsad grundinställning. Fortsätt snurra pedalerna och använd spaken för att bläddra igenom växlarna och kolla att du även får i det motsatta ytterläget. Kommer du inte riktigt hela vägen dit kan du behöva spänna vajern litet ytterligare.
(Skulle det visa sig att det inte går att hitta ett justerläge där du får in båda ytterlägena så behöver cykeln till cykeldoktorn.)
 
Sv: Ställa in växlar på cykel

Tack för en utförlig instruktion :bow:

Jag hr växelmekanismen inuti bakhjulsnavet. Vajern fästes med en bajonettfattning i bakhjulet så jag behöver inte greja något med vajern vid byte av däck osv.

Ska prova och se om jag kan få till det. Tror att jag i nuläget spänt vajern för hårt.

/Lizzie


Det beror på vilka växlar det är du inte får in... :) Jag antar att cykeln är av hyfsat modern modell så att växelmekanismen är inuti bakhjulsnavet, inte har 7 olika kuggkransar som syns på utsidan.
Häng upp cykeln eller be någon om hjälp att hålla upp bakhjulet så du kan snurra pedaler och hjul fritt.
Du kan börja med att släppa efter på justerskruven så att vajern är så slak som möjligt, och ha spaken i sitt mest "släppta" läge, och trampa något varv. Då skall det ena yttersta växelläget förstås klicka i. Fortsätt snurra pedalerna och spänn vajern - utan att röra spaken - tills nästa växel klickar i, släpp då efter tills växeln går tillbaks till första läget igen. Då bör du ha en hyfsad grundinställning. Fortsätt snurra pedalerna och använd spaken för att bläddra igenom växlarna och kolla att du även får i det motsatta ytterläget. Kommer du inte riktigt hela vägen dit kan du behöva spänna vajern litet ytterligare.
(Skulle det visa sig att det inte går att hitta ett justerläge där du får in båda ytterlägena så behöver cykeln till cykeldoktorn.)
 

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 001
Senast: KesoNeso
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 934
Senast: Myrten
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp