Ställa hovarna i blöt?

F

Farouk

Min häst har fått ganska så torra hovar på sistone.
Funderar på att ställa ner hovarna i spann med vatten, alternativt att spola hovarna länge med slang.

Har inte nån vidare bra hovolja/hovfett hemma.
Finns det någon ni rekommenderar?

Brukar normalt sett inte smörja hovarna, men skulle vara kul att se vad som fungerar bäst :)

Filtboots som man "dränker" i vatten o sen låter sitta på hovarna är bra. det absolut bästa är om man kan ställa hästen i tex en spolspilta eller ngt som det står vatten i, inte alla har de så bra, men kan man göra det är det absolut bäst! Accepterar hästen att stå med hoven/-arna i en hink med vatten funkar det också ju!

Ett annat knep som vi använde i USA var att dränka in en skumgummi madrass i vatten ( blev som en tvättsvamp) och sen ställa hästarna på den, ockås super bra!!

Matolja! Jobbade i ett dressyrstall i danmark i två år och där smörjde vi in hovarna i matolja efter ridturen. Funkar jättebra och är dessutom billigt!

Vatten är det absolut bästa (fotbad, filtboots, blöta handdukar virade runt hovarna mm mm). Undvik olja på hovarna (gör att vattnet inte kan tränga in på ett naturligt sätt och hovarna blir då uttorkade), däremot så kan man massera kronranden med olja för att stimulera horntillväxten.

Är det någon som vet var man kan köpa filtboots?

Hittade två affärer på nätet men det blir dyra boots när man lägger på frakt.

Säljs det på eko-hallen och andra vanliga hästaffärer?

Prova att ställa hästen i ex. hinkar med vatten och smörj sedan in kronranden med Cornucresine (stimulerar tillväxten och hoven blir av bättre kvalitet)

Blöta handdukar med plastpåse över funkar ju lysande. Visserligen fick jag den rekommendationen för att skynda på en hovböld (som var en fraktur) men hovarna fick ju också en hel massa fukt.
Har hästarna små fötter kan ju filtbootsen vara lite svåra att få att sitta fast.

/// ghost

Torskleverolja!
Efter en vecka märks det stor skillnad på hovarna. Min häst har jättetorra hovar under sommarhalvåret, men smörjer man med torskleverolja blir de fina igen.. Finns att köpa på Granngården.

Min hovlsagare tipsade om olivolja förra sommaren när min häst hade väldigt torra hovar-fungeade utmärkt. han berättadeockså att de flesta hovoljor mm är shellack dvs sådant som man lackerar bl a båtar med ( hoppas jag fick till det rätt så jag inte får ngn seglingsmänniska på mig)- iaf var det ngt lösningsmedel- känns kanske inte så bra att smörja in hästens hovar med...

Jag brukar ställa kusen med fötterna i gummikrubbor (sådan som finns på bl a Granngården, gjorda av gamla bildäck). När hoven är riktigt fuktad (stått i 10 min/hov) penslar jag på fodertran på utsidan för att försegla fukten ett tag.

Har fungerat bra på mina djur som efter väderleken emellanåt fått lite torra fötter (dock inga problemhovar, jag har varit förskonad från det)

Vatten är bra, och hovslagaren har remomenderat vattenbad,, (ett ordentligt) och att sen ha på olja för att hindra vattnet från att avdunsta.. låter vettigt tycker jag

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 217
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 547
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar