Ställa, böja, ta stöd på ytter

Marvin

Trådstartare
Nu vill jag ha era bästa tips på hur ni får en häst att ta stöd på yttertygeln och låta bli att hänga i innerhanden!
Jag antar att mina problem beror på att hon inte är ärligt inåtställd/böjd, hur jobbar ni med det?

Jag har provat att minska volten och sen flytta henne utåt för innerskänkeln, och då suger hon faktiskt tag i ytterhanden lite, och lossar inner, men det måste finnas fler övningar!

Sv: Ställa, böja, ta stöd på ytter

Den hänger- för att du håller den där.

Rid med rak häst o led o använd säte o ben istället.
Svag öppna. Led o runda den runt innerskänkel så hamnar den på ytter.

Tack för ditt svar!

Jag tror att det är när jag leder som jag fastnar i innertygeln. Eftersom vi har haft så otroligt svårt med volter har jag senaste månaden tränat henne på att svänga från skänkeln, och upptäckte häromdagen att jag kan göra volter på helt lång tygel, bara med sits-hjälper och ytterskänkel.

Borde jag utgå från det och korta upp endast yttertygeln en aning, så att hon vänjer sid vid att jag håller där? (Och låta innertygeln hänga så länge). Hon vill nämligen väldigt gärna svänga utåt om jag tar i ytter, och det är då jag fastnar i det ledande tygeltaget inåt för att hålla kvar henne på spåret och så blir allt pannkaka. :crazy:

Ha en rak häst- lättare att ingen bog trillar ut o vänd för ytterhjälper, trampa ner inåt o led med den inåt- den ska följa med det ledande tygeltaget o sen upprepar man det. När du har tagit ut handen har det tygeltaget gjort sitt.

Du kanske håller för hårt/för mycket i inner om hon svänger utåt. Hästen ska ju söka stödet, du ska inte ta det. Ha mjuk, mjuk kontakt och vänta tills hon börjar bli mer lösgjord och söka stödet. Det ska vara som att ni håller varandra i handen. För att få henne lösgjord kan du göra övergångar, skänkelvikning, serpentiner, volter, sluta/öppna om hästen kan det. Framdels- och bakdelsvändningar.

Kan du påverka hästens steglängd? För mig är det grunden. Jag börjar mitt "böjarbete" i trav med att i lugn, balanserad trav väldigt mjukt "välta" in hästen över inner bog med ledande tygeltag. Huvudet framför inner bog så att inte balansen kan återfås genom att slänga huvudet utåt och bogen inåt. På så sätt måste hästen länga sina baksteg och kliva längre in under kroppen med inner bak för att få tillbaka balansen. Jag börjar med hörnen, sedan serpentiner med ganska ordentliga svängar men håller från början bara några steg så att inte hästen hinner koppla in något försvar innan svårigheten är över. När hästen har lärt sig tekniken att hålla balansen i lång form kommer den att förekomma balanstappet genom att tidigare/bättre kliva in under sig och formen blir då av sig själv högre, och då börjar jag gå in med sammansatta hjälper och successivt "ta över" böjningen, hela tiden i takt som hästen bjuder till. Jag har så långa tyglar som det går att ha under hela tiden och strävar inte efter nacken utan mer en böjning i kroppen. Nacken kommer längre fram, när formen och styrkan finns där och man kan vara mer aktiv själv.

Brukar gå igenom detta som uppvärmning på en duktigare häst, bara för att jogga igång hela hästen. Annars är det lätt hänt att jag själv fastnar i hästens stelheter.

Idag hann jag med några minuters arbete på volt, på tillbakavägen efter en uteritt. Under uteritten försökte jag ställa henne växelvis åt olika håll, med hjälp av innerskänkel fram mot yttertygel. (och lyckades faktiskt emellanåt)

På volten var jag noga med att inte fastna i innerhanden, men att inte glappa med ytter, utan erbjuda henne yttertyglen.

Jag kan inte få henne på ett voltspår med ledande innertygel, hon fattar inte alls. Däremot kan jag flytta henne runt voltspåret med ytterskänkeln ganska långt fram. Tog det i långsam skritt, och faktiskt så fick vi till lite volter, hon försökte inte ens springa hem! :angel:
Hon sökte sig då framåt nedåt mot ytterhanden, men blir väldigt låg. Ska jag låta henne bli så låg?

Blir väldigt mycket skänkel också, eftersom ytter måste verka för att överhuvudtaget få henne att gå på volten( det krävs väldigt mycket för att jag inte ska behöva "dra henne runt" med innertygeln), och så vill jag rida henne fram mot handen för innerskänkeln.

Äh, förvirrande det blev. (Lite vin till middagen :angel:)

Iaf, så kändes det som att det gick bättre idag!

Senast ändrad:

Jaha, nu har vi provat igen. Och det går skitdåligt! :(:mad:

Om jag håller en mjuk kontakt på yttertygeln, så ställer hon sig utåt och välter in över innerbogen (och om jag skulle blinka så drar hon en repa i full fart, bort från volten. :devil:)

Försöker jag leda med inner så går hon fortfarande utåtställd, välter in över innerbogen (och går emot innerskänkeln) och biter tag i innertygeln (och drar en repa om hon kan).

Jag har ridit många hästar som skjuter ut ytterbogen på volten, och lärt mig korrigera det, men en häst som skjuter fram innerbogen har jag aldrig träffat på. Hur korrigerar man det?

Det här är alltså fortfarande i skritt, ni vill inte ens veta hur det blir i traven. :crazy:

*ARGH* Jag blir så FRUSTRERAD!!!!

Men, hon kan alltså vända ok för sits o ytterskänkel?

Kan hon vända bara för tygeln då?

Du kanske behöver renodla hjälperna mer och se så hon förstår och lyder dem var för sig?

Ja, hon kan vända för bara tygel, (det gjorde jag när jag red in henne) men då blir det liksom att jag "drar" runt henne, det är därför jag har försökt flytta över svängandet till ytterskänkeln och sitsen. Annars fastnar jag så lätt i innertygeln (och då biter hon sig fast).

90 graders svängar för ytterskänkel och ledande innertygel, och sen uträtning med yttertygeln har hjälpt rätt bra.
Har tränat massor på att flytta bakdelen åt olika håll, och det blir lättare och lättare nu.

Nu kan vi (oftast) gå på en volt med lite mer kontakt på yttertygeln utan att hon försöker svänga ut, och då kan jag också börja ställa om henne utåt och ändå hålla kvar henne på volten med ytterskänkeln.

Men som vanligt med Madam Räka så är det så att när hon är med på noterna är allting väldigt mycket lättare. Sen ibland så vill hon inte. Och då gör hon som hon vill. :grin:

Rider på rakt spår längs en väg, jag vill ställa till höger, hon vill titta till vänster... Slutar med att hon går med halsen i en S-kurva (uppifrån sett).

Idag stannade jag henne då och "tog igenom" ställningen. Dvs håller kvar tills hon ger efter. Då vänder hon huvudet hela vägen runt och slickar lite förstrött på mina stövlar... :rofl: *suck*

Du måste få henne lydig för skänklarna, så länge hon inte lyssnar på skänklarna kommer du aldrig att få henne att släppa innertygel.

Du kan ju börja från marken och få henne att förstå att hon ska flytta undan tryck, när hon lyssnar lätt på det så forsätt uppsuttet.
Gör framdelsvändningar så att du förenklar för henne att förstå, när framdelsvändningarna fungerar kan du gå vidare till skänkelvikningar. Tips rid upp på medellinjen och flytta henne ut mot spåret då blir det mer naturligt för henne, dom flesta hästar söker sig till väggen. När detta fungerar då kan du börja med att försöka få henne att skåla ur innersidan.

Detta har fungerat ypperligt på min lilla fyraåring som nu är jätteduktig att dels vända för skänklarna och förstår oxå när jag skålar ur hans innersida. :banana:

Precis så lärde jag min 4-åring oxå när vi började flytta "på riktigt". I hans fall blev det dessutom så att slag i slag med att han fattade första flyttningen så blev han ärligt rund i vändingen upp mot andra flyttningen :)

Förutom framdelsvändningarna då, dem tog vi efteråt. Jag hade helt enkelt glömt bort dem :o skyller på att jag inte ridit en mer utbildad häst än rakt fram ridning på år och dag. Men han tycker dock framdelsvändingarna är krångligare än att flytta mer framåt. Det blir väldigt naturligt ute (som vi började) att flytta över vägen, då förstod han mkt lätt att gå framåt och gå undan. Med framdelsvändingarna har jag svårt att få lagom mkt av allt. Men de blir bättre och ger mer ju mer vi rider undan skänkeln i traven :)

Du måste få henne lydig för skänklarna, så länge hon inte lyssnar på skänklarna kommer du aldrig att få henne att släppa innertygel.

Precis vad jag tror också. Min häst svarar ganska bra för sidförande skänkel i skritt, men i trav tror hon att jag vill driva framåt och faller i galopp :(

Testa att först göra övningen i skritt och sedan göra den i trav, gärna på samma ställe om du rider på bana eller dyl. Det hjälper iaf min kille som har lite svårt att förstå sidförande i trav ibland när han är lite pigg i början på ett pass. Ist för att bråka så visar man bara lugnt och tydligt att ena skänkeln betyder flytta åt sidan i skritt o sedan gör man om det i trav.

Så gör jag även när han ibland blir "lite väl" känslig för skänkeln och bara vill ta dem som framåtdrivande. Han har dock blivit mycket lugnare med det sedan sidförande blev mer befäst :)

En körhäst i Ungern som Marvin ridit in. Och hon (hästen Räkan) verkar ganska speciell ;)

misstänkte att det var en häst som gått med kärra. :)
att dom genar med bogarna och alltid vänder med inner bog först beror just på att dom är vana att göra detta med kärran!!!! det är bara träning, träning och träning som behövs.

Hihi, vi har just haft den diskusitionen på PM. Kul med samma iakttagelser :)

Dessutom har jag förstått det som att hästen är körd mycket (som arbete på gården, det är ju därför hon är där). Men Marvin får berätta mer.

Liknande trådar

Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 375
Senast: Ray
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 590
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama