Ställa, böja, ta stöd på ytter

Sv: Ställa, böja, ta stöd på ytter

har en gammal travhäst, så jag känner väl igen hur det känns och ser ut!!! :D

Du måste få henne lydig för skänklarna, så länge hon inte lyssnar på skänklarna kommer du aldrig att få henne att släppa innertygel.
Tack för ditt svar!
Det svåra med henne är att när hon inte känner för att lyssna på några skänklar, då gör hon inte det. Det finns INGENTING jag kan göra som får henne att rubba sig om hon inte är med på det. (Jag har inte visserligen inte provat blåslampa i rumpan än, men nästan allting annat.) Det GÅR inte! Däremot så lyssnar hon alldeles utmärkt för både röst, vikt, skänkel och tygelhjälper när vi gör nåt roligt, som att skutta stockar i skogen.

Vi har tyvärr inte heller tillgång till någon ridbana, och nu i höst/vinter/tidig vår har det varit dåligt med nånstans att rida alls eftersom det varit så blött i markerna. Men nu har jag tränat massor med sidförflyttningar från ena sidan av vägen till den andra och tillbaka igen, och det sitter rätt bra nu! Har påbörjat skänkelvikningar längs rakt spår nu, och det går framåt.

Hon är numera väldigt känslig och flyttar lätt undan för tryck från marken (backar när jag lägger fingret mot bringan, och flyttar bakdel om jag lägger fingret mot sidan), väldigt skönt, för hon har haft ångvältstendenser tidigare.

Precis så lärde jag min 4-åring oxå när vi började flytta "på riktigt". I hans fall blev det dessutom så att slag i slag med att han fattade första flyttningen så blev han ärligt rund i vändingen upp mot andra flyttningen

Räkis bjuder också till ärlig eftergift när jag avslutar en sidförflyttning och rätar upp henne med ytterhjälperna.

misstänkte att det var en häst som gått med kärra. :)
att dom genar med bogarna och alltid vänder med inner bog först beror just på att dom är vana att göra detta med kärran!!!! det är bara träning, träning och träning som behövs.

Säger som the_connermara, intressant iaktagelse, jag har som sagt funderat på om det är en av bovarna i dramat.

Annars är det en eh, annorlunda modell av häst. Överbyggd med helt raka bakben och envisare än tre åsnor tillsammans. Steglängd som ett russ ungefär... :D

Så här såg hon ut när jag träffade henne: :o
reszgnov6.jpg

Ett år senare, i höstas, såg hon ut så här:
DSCF0409.jpg

Jobbar på att få med någon ut som kan fota/filma när jag rider!

Vilken skillnad!! Nu har hon ju en överlinje! :bow:

Ja som sagt ju lydigare hon blir för skänklarna desto lättare kommer du få henne loss från innertygeln. :idea:

Lycka till! ;)

Liknande trådar

Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·
Dressyr Hästen jag rider tar fint stöd på yttertygeln i vänster varv, men jag har samma stöd i vänster varv - men då på innertygeln som ni...
Svar
16
· Visningar
3 375
Senast: Ray
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 590
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama