C

Curtice

Som några läst hade jag ju stalldilemma för ett tag sen. Jag bestämde mig för att flytta och sade upp boxen i GOD tid innan en månad i förväg.

Jag står i kollektivstall och är bortrest vilket betyder att de tar pass åt mig. I kontraktet står det att det är så det gäller till 20 februari, och i december skulle ett schema upprättas. Det står att det är en månads uppsägningstid, men ingenting om ev. kompensation.

Jag erbjöd mig ändå att ta pass efter flytten under helgerna medan jag är hemma. Nu får jag som svar att jag antingen måste ta de 30 pass som de tagit åt mig under de 4 veckorna jag är hemma, eller betala 1500 kronor för deras "besvär".

De kan ju inte göra så juridiskt, men jag vill inte stöta mig med dem heller då det kan bli tråkigt för min lillasyster som är där.
Pappa betalar åt mig säger han för han vill inte heller att vi ska bli tråkade och jag har inte råd att kasta upp de pengarna. (Snäll pappa.) Men blir så ledsen bara. :(

Tur att vi inte ska stå kvar när man märker hur allt egentligen funkar...

Jag kom med ett motförslag att jag kan fixa allt på jul och nyårsafton åt dem. (alla pass och mockning etc). Blir ju inte så kul för mig, men inte så dyrt heller. Förmodligen väljer de pengarna om jag känner dem rätt. Är det dumt av mig att erbjuda det?

De beter sig som om jag gör jättefel, trots att jag följer kontrakt och lite till, känns nästan som om man skulle höra om man fick komma tidigare till andra stallet. Inte för min skull, jag är ju borta, utan för min lillasysters skull. Men bara 4 veckor kvar.

Sv: Stall :(

Jag hade nog gett dem pengarna även om det inte känns rätt, eller är rätt egentligen. För att din syster ska kunna bli väl bemött, hade jag nog gjort det.
Förtår att det inte känns lockande, men är ändå kanske det enda för att undkomma onödiga konflikter som kanske går ut över din syster i slutändan? Tycker ändå inte att det är rätt av dem att begära det, men det blir nog det bästa.

Lycka till, och jag vet hur du känner dig.

Det är precis så jag känner också. Så vi betalar, jag skriver dock i mailet att jag blir besviken på det hela, då jag faktiskt har erbjudit mig att ta pass efter flytt ändå.

Men att det skulle vara millimeterrättvisa.... Jag hade ju hjälpt dem alla gånger om det vore tvärtom, och jag flyttar ju inte på grund av dem.

Måste lära mig att sluta vara så naiv bara.

Men det blir nog lugnast så för oss, och speciellt för syster min.

Tack för svaret och stödet.

Ja, det tycker jag att du ska göra så att det blir medvetna om att det kunde skötas på snyggare vis.
Tycker att du tänker helt rätt, och det är väldigt moget utav di att inte skapa osämja. :bow:

Bra tänkt, bara för att de är såna så ska ju inte du sänka dej till deras nivå. Lycka till i det nya stallet!

Tack!

Jo, jag blev lite ledsen. Men de kanske tror att det var planerat så vilket det inte var.

Som sagt skulle jag kunna vägra, finns ingen som helst punkt av det i vårat avtal, och de nämner "de pass och den fullservice vi gett dig.." De har tagit pass. Men min lillasyster och kompis har ju fixat allt annat runt hästen, o lillasyster har tagit alla söndagar, hon har bara svårt att anpassa när hon är i stallet eftersom hon varken har körkort eller bil, o bussarna inte är de bästa. Blir skönt att komma till ett servicestall (är ju därför vi flyttar) då det är svårt med kollektiv. Speciellt som det ändå känts som om jag inte riktigt är med där.

De har även i efterhand kommit på att vi inte ska dela på höleverans rakt av, då våra hästar äter olika, och min 2 kg mer om dagen (än vilken undrar jag, vet att iaf en till äter lika, av 4) och då ska jag visst betala 240 kr mer för höet nu också.
Ok eg, bara att det känns som om de kommer på allt nu bara för att vi bestämt oss för att flytta, vilket inte var personligt alls, men börjar ju bli. :(

Du ska ju inte behöva betala eller ta pass om tiden för uppsägningen är över, då är det ju deras problem, jag ahde vägrat.
Men jag vet ju att du inte vill göra det trist för din syter om hon står i det stllet, & andra sidan kan de inte blanda ihop din syster med dig , då är de bara omogna.

Nej jag vet och det värsta är ju att jag erbjöd mig frivilligt eftersom jag ville ge ngt tillbaks för den här tiden jag varit borta. Tillbaka får jag en hink iskallt vatten och KRAV.

Syster min står inte med egen häst där, utan hon tar hand om min/vår häst nu när jag är borta, så de kan mycket väl blanda ihop henne med mig... samma häst.

Jag kan vägra, men gör det inte, för att få lugn och slippa massa osämja. Tycker dock fortfarande att det är taskigt av dem och är besviken, vilket jag påpekat för dem. Även påpekat att de eg. inte kan göra så och att jag uppfyllt min del av avtalet.

Hade jag flyttat längre bort vore det en sak, men nu är vi fortf. relativt nära och då blir det en onödig konflikt.

TYPISKT kollektiv säger jag bara.

betala dig ur om inget annat förslag från dig är godtyckligt från deras sida, och försök glömma hela saken.
kan bara säga att samma sak hänt där jag stått uppstallad kollektivt, dvs samma stuk.
min kompis blev i princip tillsag att flytta, då hennes häst ej fungerade i flocken som fanns att tillgå, och ej kunde gå själv som alternativ. hon var därför tvungen att hitta en lösning i form av annan stallplats väldigt snabbt, eftersom de i flocken sa till att hennes hsät inte fick gå med deras (han var helt lugn och gjorde inte en fluga förnär, men deras ston började istället bråka sinsemellan och de var oroliga för skador). När hon hittar en plats och flyttar snabbt efter att de sagt till henne att hästen inte får gå kvar med deras, så har de mage att bli sura för att hon inte tar turer resten av månaden.

mycket märkligt, om du frågar mig.

Ja, jag kommer akta mig väldigt noga för att ställa mig i kollektivstall igen. I vårt kollektiv är det i stort en som bestämmer och de andra hakar på typ.

Alternativet är att ta 30 pass på 4 veckor, men efter det här känner jag inte för att åka upp dit igen efter flytten. Jag ville hålla det vänskapligt, och därför erbjöd jag mig, men då kommer detta tillbaks. Förmodligen hade det väl kommit ändå, men de verkar inte ens se mina försök till att ge ngt tillbaka. Hade tänkt köpa present som tack också, men det känner jag inte för längre. De har förverkat min vänskap och jag kommer inte ge dem goda vitsord längre om de skulle behöva det. Innan hade jag inte tvekat.

Din bekantas fall verkar också underligt. Ber DEM henne flytta så snabbt, får de stå sitt eget kast och ta fler pass. Så svårt är det väl inte.

Nej kollektiv blir det nog inte mer för mig. Isåfall ska det ändå vara någon som har stallet, inte som i detta stall där stallägaren inte är inblandad alls.

Nu har du fel "mackan" det var inte alls så det gick till, för det första så var det ingen som sa åt henne att flytta, men hennes häst fick dock inte gå kvar med stona pga av verkliga skador och inte bara rädsla för skador. Om inte tre brutna griffel ben och en senskada räknas som skador så vet inte jag vad som räknas. Hon verkade helt införstådd med det hela och förelsog själv en flytt. Ingen var heller speciellt sur över att att inte hon tog några turer eftersom hon förvarnat innan om flytt, däremot var alla sura på dig som bara stack därifrån en dag utan förvarning och utan att ta turer. Det är verkligen dålig stil speciellt då en annan person fick ta alla sina turer utan att ha någon häst där vilket du stod på dig om.
Försök hålla dig till sanningen hädanefter, tack!

Nu har du fel "mackan" det var inte alls så det gick till, för det första så var det ingen som sa åt henne att flytta, men hennes häst fick dock inte gå kvar med stona pga av verkliga skador och inte bara rädsla för skador. Om inte tre brutna griffel ben och en senskada räknas som skador så vet inte jag vad som räknas. Hon verkade helt införstådd med det hela och förelsog själv en flytt. Ingen var heller speciellt sur över att att inte hon tog några turer eftersom hon förvarnat innan om flytt, däremot var alla sura på dig som bara stack därifrån en dag utan förvarning och utan att ta turer. Det är verkligen dålig stil speciellt då en annan person fick ta alla sina turer utan att ha någon häst där vilket du stod på dig om.

vad ironiskt att du skriver detta på ett internet forum.
du har pm.

Jotack och det finns helt klartfler sanningar dessutom.
Det jag bryr mig om är att jag hade en tät dialog med stallägaren ang. flytt och att anledningen var gravt skadad häst som ingen ville eller kunde ta särskilt stor hänsyn till i kollektivet. Det har jag förståelse för trots allt, det är svårt i kollektiv. Så när stallägaren konsulterades och flytt var ok så var det ok. Noteras ska även att långt innan detta beslut var tvunget att fattas så hade flera i stallet konsulterats runt problemet och att jag troligtvis var tvungen att drastiskt flytta hästen. Ingen reagerade nämnvärt på detta.
till saken hör väl även att jag själv släppt ut min häst på morgnarna då du själv tyckte han var för vild pga sjukhagen på morgonen, så jag skötte den biten själv tillslut.

synd att du har så svårt att sätta dig in i situationen, du som också haft skadad häst dessutom. om du hade fått ta bort din häst när det såg som mörkast ut, tror du ärligt att någon hade tyckt det skäligt att du då skulle komma och ta turer åt oss andra? Lite hjärta och inlevelse för andra tycker jag nog att man bör ha, och det anser jag mig ha, men tydligen är så inte fallet hos samtliga eftersom det enda som spelade roll för er var om era turer blev tagna eller inte. och då pratar vi inte ens MÅNGA turer utan jag tror det var typ 6 turer på resterande 3 veckor av månaden, delat på en hel hög personer, fortfarande övergångstid från sommarbetet.

sen ser jag inte riktigt skillnaden, då "kompisen" meddelade 2 dagar innan flytt att hon flyttade, och jag flyttade samma dag som klinik besöket gav negativt utslag, och inte hade turer förrän åtskilliga dagar senare.

som sagt så är huvudsaken för mig att jag haft en dialog med stallägaren och denna håller med mig om att omständigheterna var högst befogade, så allt har skett enligt protokoll i den bemärkelsen.

eftersom du valt att utrycka din version av sanningen publikt på internet så känner jag mig tvingad att återge min version.
resten kan vi som sagt ta på pm tycker jag om du känner behov av det.

Senast ändrad:

Omoget att ta sånt på ett internetforum....Har du inte hittat pm-funktionen:cool:

Delvis KL

Det är väl ett problem i ett kollektivstall att det gärna blir anarki när det händer saker utöver det vanliga, som tex att en häst blir skadad och behöver mer. Samt att många hästägare inte är så bra på att hantera hästar som inte bara går rakt fram till hagen, utan kanske blir lite rädda, jagar upp hästen osv, så man blir som ägare väldigt ensam då, och rädd att hästen skadas mer.

I ett inackorderingsstall med van personal är det en helt annan sak och man kan köpa olika tjänster, samt att personalen kanske förhoppningsvis även klarar att hantera lite stallmodiga hästar.

Kollektivstall är verkligen lotteri, anser jag alltså, och om vettiga människor försvinner kan man bli utlämnad till ett gäng mer eller mindre okunniga men viljestarka hästägare som inte fattar ens vad dom beslutar i värsta fall.:crazy: Det kan fungera under vissa omständigheter men oftast blir det nog problem.

Vet inte vem du frågar, men jag har inte stått i Huddinge. :p

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Är lite nyfiken vad ni som står i kollektivstall betalar och vad ni får i det priset. Sen undrar jag vad ni skulle tänka er att...
2
Svar
33
· Visningar
3 797
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar