Stall stall stall.. och tjafs

G

Gullegrisen

Nu är det som så att jag har börjat tröttna på de stallet där jag står i. Jag tycker om gården och att ha min häst där men det är "stallchefen" jag tröttnar på kanske jag ska säga.
Ibland är det så att hon säger en sak, men gör inte själv så.

Förr när man va mindre å inte hade så mycket vett i huvudet om man gjorde nått fel fick man skit för det ungefär, samma sak om man sa åt henne att "så kan du inte göra" fick man oxå skit för det.

Bad min pappa åka ut och prata med henne för jag va så förbannad att jag va säker på att om jag skulle prata med henne skulle det gått illa.
Hon ringde min mobil men jag svara ej. Hon sa även till min pappa att jag va gammal nog att prata med henne själv så hon ska ringa mig imorgon.
Är lite orolig för vad som kommer sägas.

Har även tankarna i huvudet att kanske byta stall. Jag både vill och inte vill. Känner om jag skulle byta stall kommer jag gå frammåt i utveckligen, för har varit i det nuvarande stallet sen jag va liten. Men ändå vill jag inte byta, för jag gillar ju stallet, det är litet och mysigt. Men jag har inga kompisar där, är enda ungdomen.

Så det blev. Behövde bara skriv av mig lite för tycker det har varit lite jobbigt /:

Sv: Stall stall stall.. och tjafs

Det är inte ovanligt att man i ett stall har olika åsikter om saker. Likväl som att det i ett kök i en studentkorridor, om än hur enkelt och primitivt som hellst, kräver en massa uppgörelser mellan de som är där för att det ska fungera.

Så se det som att du är väl förberedd för att bo i studentkorridor! ;o *skojar*

Att stallägaren väljer att prata med dig och inte genom någon är ju skönt för dig, för det är svårt när någon ska föra ens talan. Däremot om du är minderårig, vilket jag förstått att du är eftersom din pappa har varit inblandad, så kan man ju istället för att prata på telefon bestämma ett möte alla tre.

Då har du ju möjlighet att innan skriva ner de frågor du undrar över och ha det med dig vid mötet.

Vad gäller att stallägaren gör på ett annat sätt än han/hon har sagt att ni ska göra så gör han/hon som han/hon vill så länge det inte bryter mot ditt kontrakt med stallägaren.

Inte helt ovanligt att en stallägare kräver vissa förutsättningar för inackorderade, men det säger ju inte att den behöver göa så, han/hon bestämmer själv över sina rutiner, sina hästar osv.

Ofta handlar det om ansvarsfrågor, nu vet jag inte vad det var i det här fallet, men som stallägare/företagare så har du ansvar att se till vissa saker för försäkringar, miljö o hälsa osv. vilket gör att man ställer krav för inackorderingar, bättre att ha höga krav än ligga i kanten. Vad man själv sen gör, står man för själv.

Mitt råd är således att tänk efter vad du vill fråga om som du känner är oklart, stäm möte med stallägaren tillsammans med en förälder om du är minderårig, är du inte det så ska du självklart inte ta med dig pappa eller någon annan! Hästen och ansvaret är ju ditt isåfall.

Har precis fyllt 18. Jag skickade min pappa för att göra precis som stallägaren gör. Om hon vill prata så går hon genom sin syster eller skriver lappar. Sällan hon pratat 'öga mot öga' så att säga.
Hon va skitförbannad å sa att om det inte passar så får vi flytta. Och det va för jag hade undrat vem som ej plockat bort efter sig på ridbanan.

Hon tål nämligen ingen kritik alls. Hon tycker jag ska vara vuxen nog att prata med henne själv men då borde jag även vara vuxen nog att respekteras, men jag blir nämligen inte respekterad av henne.

Men nu är det bestämmt iallafall och jag ska leta ny stallplats.

Mitt råd: BYT!
Har du dessutom inga kompisar i stallet kommer du definitivt gilla att byta - hoppas att du hittar nåt nytt som passar dig, lycka till!

Det är en konst att kunna ta människor på ett bra sätt när man är upprörd och får ett dåligt bemötande. Men väl värt att öva på. :bow: Jag har aldrig velat att ngn annan ska prata för mig, och det är lättast att ta saker och ting öga mot öga, för en medlare kan sällan föra en vettig diskussion efter som att det inte är hans/hennes åsikt han/hon framför.

Och åldern har ingenting med detta att göra. Jag mötte min stallägare i en ganska stor diskussion när jag var 15 och hon var mycket upprörd och pratade både högt, argt och nyttjade ord som inte var helt rumsrena. Stallägaren var runt 40. I detta fall var det jag som fick lugna ner henne och förklara att vi kunde ta detta som två vuxna människor (trots att jag inte var vuxen än). Det slutade med att hon lugnade sig, jag talade för min sak och hon förstod. Inget ont mellan oss och vi skilljdes åt om vänner. Så som sagt, ålder är ovesentligt.

Arg kan man bli, men försök att behålla en ödmjuk inställning trots allt. :) Och bor du härikring kan du alltid få en plats i våran hage med kusen din. Vi har gott om plats. :D Och vi är som 15-åringar hela bunten.

Håller på att ringa runt lite. Har kanske hittat ett ställe där jag har kompisar till och med. Men det kanske inte blir permanent till hösten. vilet är synd tycker jag. Ska dit å sncka med stallägaren i helgen ;D

Jag behöll lugnet men när jag är arg så grinar jag istället (asdrygt) -.- de va lugnt å skönt när hon va borta ett halvår på ett jobb. men inte nu längre. Vars har du din kuse någonstans? :O

Haha, jag grinar också lätt. Ibland bara av adrenalinet när man blir riktigt jäkla förbannad. :D Det är sånt dom får ta.

PM:ar! :laugh:

Ja men ibland äre inte skoj alla gånger när man börjar grina -.- :P men äh, ibland behövs de :D

Ska bli spännande att byta. Det kan inte bli annat än bättre att få något nytt att komma till. Eftersom jag vart i samma stall cirkus 10 år så kan de säkert va bra för mig att utvecklas också.

Hej.

Både förstår och vet hur du upplever det. Vi ( jag och mina flickor ) har upplevt samma sak själv. En stallägare som sätter upp regler som ska följas till punkt och pricka av alla men inte av sig själv och sina barn. Det tråkiga i det hela var att när jag som vuxen talade om min åsikt om det hela så blev det mina barn som fick ta skiten. Stallägaren visste att jag hade framfört bra argument och hade rätt i mångt och mycket men i stf att ta det med mig så fick det gå ut över mina barn.Till slut blev det så obehagligt för flickorna att vara där och om stallägaren var ute samtidigt så gick dom i bland hem och for tillbaka senare.
Men tack och lov har vi fått nya platser och stormtrivs i vårt nya stall :bump:
Så ta en dialog och ha med dig din pappa och framför vad du tycker och fungerar inte det så se dig om efter ngt nytt :banana: Det är alltid lite gruvsamt att flytta men kan bli jättebra i slutändan :bump:

Mvh Nisse

Nu är det som så att jag har börjat tröttna på de stallet där jag står i. Jag tycker om gården och att ha min häst där men det är "stallchefen" jag tröttnar på kanske jag ska säga.
Ibland är det så att hon säger en sak, men gör inte själv så.

Förr när man va mindre å inte hade så mycket vett i huvudet om man gjorde nått fel fick man skit för det ungefär, samma sak om man sa åt henne att "så kan du inte göra" fick man oxå skit för det.

Bad min pappa åka ut och prata med henne för jag va så förbannad att jag va säker på att om jag skulle prata med henne skulle det gått illa.
Hon ringde min mobil men jag svara ej. Hon sa även till min pappa att jag va gammal nog att prata med henne själv så hon ska ringa mig imorgon.
Är lite orolig för vad som kommer sägas.

Har även tankarna i huvudet att kanske byta stall. Jag både vill och inte vill. Känner om jag skulle byta stall kommer jag gå frammåt i utveckligen, för har varit i det nuvarande stallet sen jag va liten. Men ändå vill jag inte byta, för jag gillar ju stallet, det är litet och mysigt. Men jag har inga kompisar där, är enda ungdomen.

Så det blev. Behövde bara skriv av mig lite för tycker det har varit lite jobbigt /:

sitter i samma sits som dej, men jag har också av erfarenheter bestämt mej att gå vidare, man ska inte behöva gå runt i stallet på sin fritid som är så underbar när man får vara med pollen gå runt och vara arg, sur elr orolig för något. En del hästmänniskor kan rent ut sagt vara helt knäppa (haha) Byt stall, det är nog det bästa.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar