Stall i skåne...

Hippocampus

Trådstartare
Glad i hågen flyttade jag till hästmeckat Skåne! Jaja, skåne är stort :D Jag hamnade i den nordvästra delen av regionen och jag tappade hakan.

Hur föder man upp hästar här nere? Det finns ju inga vettiga unghäst-stall. Jag har kontaktat x antal stall och INGEN, inte ens de som föder upp hästar har vettiga hagar eller utegångstider. Varför? Har jag missat något? :D

Små hagar, hagar där hästarna går en och en, finns det normala hagar går de in vid kl 13.00 osv.

Funkar det så här nere? Enda alternativet som finns nu är att hitta ett eget stall att hyra med mark.

det verkar vara viktigare att ha ridhus på alla gårdar än hagar?

Min lilla häst exploderar av energi så henne åker jag iväg med till småland så hon får gå och leka av sig ett år till i stora hagar med kompisar.

det var inte det jag trodde när jag flyttade hit och tog med hästen..
 
Sv: Stall i skåne...

här i skåne så har alla ömtåliga tävlingshästar som blir trötta av att gå ute mer än 8 till 12, och går dom tillsammans med en annan häst så skadar dom sig :p visste du inte det?
 
Sv: Stall i skåne...

Att hästarna i Skåne skulle vara ute mindre stämmer inte, men alla stall har ju olika ruttiner. Därimot har gårdarna här nere oftast inte lika mycket mark som i övriga Sverige tyvärr. Men självklart finns här många gårdar med stora hagar där hästarna går ute från morgon till kväll, du har nog bara inte hittat dem.
 
Sv: Stall i skåne...

Precis! För att inte tala om det riktiga meckat Flyinge...

Jag trodde dock inte det var så illa där uppe? Bara man åker lite inåt landet härifrån sett (Genarp, Dalby, Blentarp, Sjöbo mm) så blir det genast bättre från vägen sett iaf. Landskapet är ju helt annorlunda där gentemot närmre Lund/Malmö.
 
Sv: Stall i skåne...

En sak du kanske missat dock är markpriserna?

Även om jag personligen inte fattar hur man löser det problemet genom att behålla/skaffa samma antal hästar som om man haft råd med mer mark....
 
Sv: Stall i skåne...

Tja, vi har våra ungdjur på lösdrift och stora beten och det är i NV-Skåne så visst finns det :)
 
Sv: Stall i skåne...

jag vet att mark är dyrt här och att de vill odla. Men då kanske man ska anpassa hästantalet till plättarna :D

KL

Klart jag förstår att det finns stall som har mark och mycket utevistelse men jag har inte hittat något här ännu som faller mig i smaken, dvs en flock med ungston o ledarston, en hage där de kan springa o leka i alla gångarter, ett fint sommarbete och utevistelse tills mörkret infaller.

Kollar mer mot Åstorp osv, kanske lättare ditåt?
 
Sv: Stall i skåne...

Är det lösdrift eller stall där hästarna ska stå på box på nätterna du letar efter?
Finns väl rätt många såna stall med box här i NV Skåne.
 
Sv: Stall i skåne...

Hehe, beror nog på var man letar.
Markpriserna är höga i skåne, och många hästgårdar är avstyckade. Sen väljer väl stallägarna att utnyttja marken till ett ridhus hellre än hagar..

Har själv våra 7 hektar till hagar, och det duger bra till två hästar. Många runt omkring här har stora fina hagar. Bor utanför Sjöbo och tror det är bättre här än om man kör närmare Malmö/Lund. Där bygger de ju så jädra mycket...
 
Sv: Stall i skåne...

Tja en annan har ju ca 60 ha med våra arrenden till våra hästar och jag tror minsta vinterhagen är på 2 ha. Det är den vi använder som "sjukhage" ;)
Dessutom går merparten av våra hästar på lösdrift så de får vara ute så mycket det vill året runt.
 
Sv: Stall i skåne...

Problemet med Skåne är ju då markpriserna. Många köper gårdar utan någon mark, typ stall med 10-15 boxar och 2 hektar mark, det går ju inte ihop...

Men det är även inställningen, märkte jag när jag flyttade ännu längre söderut till att bli inackorderad. Där jag står nu tar vi själva in hästarna för att de ska slippa komma in kl 15, men annars är det en normal tid. Jag som gått från lösdrift till detta tycker det är på tok för lite utevistelse... Dessutom går hästarna i lerpölar, det hade jag aldrig accepterat i mitt eget stall.
 
Sv: Stall i skåne...

Där det finns mycket hus och dyr attraktiv mark så finns det oftast inte så mycket stall med stora hagar och lösdrifter. Om man nu väljer Höganäs så finns det några större ställen med stora hagar där hästarna går på lösdrift eller där de finns boxar så är de ute under de ljusa timmarna av dygnet, men antingen så tar de inte in inackorderingar eller så är det rätt så dyrt att stå på dessa ställen vad jag hört. Som flera skriver så är det lättare att hitta en sådan stallplats längre från tätbebyggelser.
Nu tror jag dock inte att detta är specifikt för Skåne att det inte finns så mycket stora hagmarker i närheten av populära bostadsområden eller större städer.
 
Sv: Stall i skåne...

Va! Vart bor du? :D

Här (Höganäs) har jag inte sett en stor hage alls! :D
Jag bor på andra sidan på gränsen till Österlen. Här finns till och med en går till salu med mark som ingen ens varit och titta på under det halvår den legat ute. Så det lär inte vara det värsta priset på den heller nu.
 
Sv: Stall i skåne...

Va! Jag har flyttat till fel sida skåne hör jag :D

KL

Ja, där hästen står nu är helt ok hagar (och jag betalar dyrt!) men de tar in kl 13, oavsett dag, väder och ålder på hästarna. Har frågat om jag kan ta in senare, hela flocken då, men nej, det går inte. De kommer in så tidigt för att det är kallt säger ägaren.
Synd, för annars ett bra ställe med ok hagar, sommarbete och bra stallägare!

Jag ska alltså titta på ställen inåt landet, mot Helsingborg, Ängelholm och Åstorp?

Nu ska ju hästen åka på kollo till småland ett år så jag har tid att studera byar runtomkring :D
 
Sv: Stall i skåne...

Jag flyttade till ängelholm för några år seför att plugga ca ett år, tog med mej hästen och såg fram emot det jätte mycket, skåne skulle ju vara så bra hästmässigt. Visst det var billigare än här hemma i sthlm men svårt att hitta stallplats som var vettig, hade först hästen i båstad kommun(förslöv) inget fel på hagar eller tiden ute men en bit att åka.
Hade turen att få en boxplats på en liten privat gård där två st shettisar redan bodde, med cykelavstånd från stan, jag fick själv bestämma utetider osv, hagen dög.

Men nu det som är kasst med att ha häst i dom trakterna, det finns ju inte några ridvägar, asfalt och åkrar samt små skogar med ridförbud var vad som fanns så jag förstår varför alla har ridhus på sina gårdar. I förslöv fanns hallandsåsen att rida på, jätte fin, men super hala asfalts backar att ta sej upp och ner för varje gång.
Nej här i sthlm är det mycket lättare/bättre att hålla häst än i dom trakterna jag var i i skåne.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 516
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp