Stall funderingar...

M

moonlightgarden

Har just nu min dam i ett stall med 3 st islanmdshästar (2 på sommaren pågrund av exem), tar betalar jag 300 kr för uppstallning med dom flesta fodringarna inräknade och jag kan om jag vill och inte säljer henne ha henne ute på "lösdrift" under vintern, men doch betyder det att jag betalar för allting annat själv, såsom foder, strö m.m. och kan komma att behöva bo där helt när dom åker bort (eftersom att det är min mamma som äger stallet) och det finns ingen bussförbindelse. Det finns en mindre ridbanna bara över grannen med viss tillgång till en del bommar (gjort själv), sockerkubber och sådanna där röda saker som man kan markera ut eventule rivägar med eller slalombanna.
Det är 5 kilometer ditt med antingen cykel eller eventult bil ibland, men ska jag ha henne inne på vintern så kommer jag inte att hinna med så jätte mycket ridning om jag åker bil eftersom att dom inte behöver mocka.
Finns ett annat stal nu som jag funderar över, är juförsig en bit dit men det finns bussförbindelser, stallet går på 1 800 kr i månaden och hö, betfor, havre, mockning, täcken, ut- och insläpp. Det är 5 kilometer till Älvkarleby Riddklubb, så när jag har tillexemple ridlektioner på torsdagar på Fältis så behöver jag inte bry mig om att försöka fixa någon som kan mocka och fixa mat till hästen, förutsatt att man jobbar den dagen vilket jag antagligen kommer att göra. Man vet att hästen har det bra ändå utan några bekymmer.

Vilket stall skulle ni välja, hon har inga problem med att flytta hon ställer sig direkt i den nya boxen/spiltan och tycker o där får man mat, o nya kompisar, vrkar mest tycka att det är kul. + att den ena av pojkarna hon står med nu, bestiger och har därmed sönder täckena väldigt fort och jagar runt ganska fint vid fodringar, har sett min häst gå omkull vid ett sådant tillfälle.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stall funderingar...

Jag skulle helt klart ta första stallet! Det måste ju vara billigare och 5 km att cykla är inte så mycket, det klarar man på en kvart om man är snabb!

Men sen så beror det ju på vad man gillar oxå, Jag gillar lugna stall med lite folk och mocka och pyssla själv, du kanske hellre vill vara i stort stall med mycket folk?

Frågan är ju om det är billigare, det är kallhyra med ut å insläpp, d.v.s. man betalar allting annat själv, såsom foder och underlag + att dte inte går några bussar, d.v.s. omöjligt att få en medryttare för ingen vill cykla till stallet eftersom att det är svinkallt på vintrarna. Det blir över 500 kr för bara stråfodret eftersom att våra går på hösilage, så reddan där är vi uppe i 800 kr, då ingår inget krafftfoder (å allt som kommer därtil) och inget strö.

Putar upp, ingen som har några tankar om hur dom skulle göra?

Jag skulle ha valt det första om jag kunnat få dit ytterligare en till som man kunde samåka med alt. turas om med. Annars väljer jag nog det andra alternativet för det är roligare med fler med samma intressen och att man kan träna tillsammans, sporra varandra och hjälpa varandra.

Jag har dock tur som fått hyra en gård nu som har stall så äntligen har jag hästarna hemma från i höst :banana:

Det har jag velat i många år...även i norr där jag har mitt andra stall. Stallet är det enda som är färdigt på den gården och jag bodde 2,5 km därifrån...är så himla trött på resorna!!!!! :cool:

Hur gammal är du? Du tar inte körkort snart?

Och du kan jämföra priserna ordentligt? Dvs är båda inklusive moms och vita pengar (behöver inte alltid vara momsat, men kvitto skall du få och inkomsterna skall redovisas av din hyresvärd)?

Om det inte är så, välj det seriösa stallet!

Fiins inte plats för fler hästar, jag kan samåka med en person vissa dagar, men hon rider å gör foder bara så då hinner jag inte med allting som jag måste göra, eftersom att min kanske kommer att stå inne på nätterna eftersom att jag oftast har en annan foderstat än deras hästar.
Jo tar jag å väljer det andra stallet så tar jag nog och flyttar lite närmare, men seddan så finns det iaf bussförbindelser dit bort och tilgång till riddhus i närheten, är ju hästen uppvärmd å klar när man kommer dit liksom...
Jo det skulle vara skojsigt med en del jämgamla, dom i mitt nuvarande stall har islandshästar så dom håller inte till så mycket på bannan och dom hoppar ju verkligen inte med sina hästar, så det är ju lite synd...

Jag har inte råd med bensinen och försäkringen för en bil, däremort ska jag försöka ta körkort nu framemot hösten, bara det att pappa inte har tid att köra med mig för tillfället, han har fult upp å mamma *huga* henne vill man inte köra med...

Det stall jag står i nu har ju inte moms men det beror på att om man bara hyr ut 3 stallplatser så behöver man inte hur det nu var, får ta å fråga om det igen...
Ingår ju bara stall i stallhyran i det stall jag står i nu, alling annat måste jag köpa själv, elelr ja hösilaget köper vi ju ihop... men det är allt.

När jag stog i valet och kvalet mellan det gamla stallet, med långt till paddock och lite sällskap och det nuvarande (som jag flyttade till för någon månad sen) Så var det övervägande med det nya stallet att jag har bättre träningsmöjligheter och att det var mer "aktiva" ridmänniskor där. De var ungefär lika "billiga/dyra" inräknat ökad resväg (det nya stallet ligger ca 2mil längre bort). Sen är det ju klar fördel med de ändrade foderrutinerna i det nya stallet för min häst men fri tillgång på ensilage i hagen.

Fundera över vad du prioriterar. Trivs din häst lika bra på båda ställena och inte ekonomin står i vägen för en flytt så är det ju dina önskemål som får avgöra!

Jag hade nog valt det andra alternativet. Om du nu inte kan få en halvfoder värd som hjäper dig. För då skulle jag ha kvar i första stallet. Sen får du ju tänka över vart DU skulle trivas och vart din HÄST skulle trivas.

Jadu hästen trivs ju överallt å har verkligen inga problem med att flytta, ställer sig normalt i lungn och ro på en gång i ett nytt stall.
Träningsmöjligheterna är svåra att förutsäga, i det gamla stallet har jag en ridbanna precis vid stallet, men det är ju som sagt en ute banna och det nya stallet har ett ridhus 5 kilometer bort. men det är grymt långt till det nya stallet, men ditt går det bussar. så det är ungefär jämlikt med fördelar och nackdelar i dom båda stallen.

Kan bli svårt att få en halvfodervärd någonstans dit det är 5 kilometer att cykla eftersom att det inte går några bussar, det är ingenting direkt som folk brukar uppskata...

Det låter nästen på dig att du vill stå kvar i det första stallet, men vad vet jag. :) Fårgan är ju mycket vad du vil göra med din häst.
och vad du har pengar till. Tänkpå att du måste betala för att rida i ridhuset på det nya stället (tar jag nästan för givet). Det är ju ändå din mamm asom äger det första stället, och 300 är inte mycket pengar om du jämför med nästan 2000 .- :crazy: menmen, du gör du som du själv vill, huvudsaken är ju att du och hästen trivs :)

Om du kan komma på ett sätt att få ditt en medryttare, viklet är ganska så svårt när det gäller en C-ponny, folk brukar liksom inte vilja cykla 5 kilometer till stallet på vintern + ta bussen innan det.
Lite större utgift i månaden spelar ingen roll, men tänk på vad du säger när du skriver 300 kr i månaden i jämförelse med 2 000 kr, tänk på att inget foder ingår inget strå, man får betala allting själv, det kostar ju med ridbannan oxå, jufördig inte alls lika mycket som med ett ridhus, men då får man tänka på att det finns begränsade tillgångar på ridbannan, det finns inga hinderstöd, det finns 4 sockerkuber och några koner i två storlekar, jag har fixat ditt bommar redan, några stycken, men det skulle även behövas flera sådanna.
Så då är frågan om man verkligen går på + med det "billigare" stallet. Hösilaget för i år gick på 500 kr i månaden + 31 kr för havren + att hon går på mineraler, kalk, vitlök och jäst utöver det. + 4*80=320 kr kr i månaden om det inte är jag som mockar alla dagar då går det åt lite mindre torv, så då blir det 300+500+320+100(säger vi för mineralerna å det)=1220, ligger på 500 kr mindre just nu, men då ingår inte mockning och det förutsätter att jag kan behöva bo där ibland 1-2 ggr i månaden och ta hand om hästarna, vilket jag slipper med det andra stället + att nu på sommaren så kan det komma att bli varje helg tilloch med.

okej.. a då är det ju lite annat..
Men flytta hästen till stallet "där borta" och se hur det fungerar. Om det går vill säja. Lycka till i alla fall! :bump:

Vet inte, har hittat ett annat stall nu, som oxå verkar kanon, så jag funderar på det oxå, mycket på G häör nu, där känner jag dfesutom en som har häst, där är det 5 gigantiska boxar med en dotter som mockar om hon har tråkigt för 1 700 kr i månaden, då ingår hö, men dock 2 kilometer att gå.
Alldeles för mycket som händer.

moonlightgarden skrev:
Det stall jag står i nu har ju inte moms men det beror på att om man bara hyr ut 3 stallplatser så behöver man inte hur det nu var, får ta å fråga om det igen...
Ingår ju bara stall i stallhyran i det stall jag står i nu, alling annat måste jag köpa själv, elelr ja hösilaget köper vi ju ihop... men det är allt.

Du har rätt i att man inte måste ta ut moms, men då får stallägaren inte heller dra av moms för foderinköp osv. Oavsett vilket så ska du få kvitton, och att hon/han skall redovisa inkomsten. Har man inte företag så räknas det som hobbyverksamhet och får högst omfatta en liten summa om året, då redovisar man den summan direkt i sin självdeklaration.

Men för din del bör det väl räcka att fråga och att begära att få kvitton (kan vara bra att ha om det någon gång blir dispyt om pengar, en del stallägare blir ovänliga när man säger upp sin plats.)

/Stefan

svarar bara för att lägga till tråden i mina bevakningar..
knappen "lägg till tråden i bevakningar" verkar ha försvunnit *drygt*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka