stall-box-bygge...

PrittePuff

Trådstartare
jo, nu var det så att min sambo och jag ska bygga in tre boxar i vår gaml ladugård. vi ska väl troligen bara ha shettisar där till en början men kanske även nån häst :) (ca 150-160 mkh).
Vi hade tänkt att mura box väggarna med tegelstenar, och inte ha galler över väggen. så min fråga är hur hög måste väggen vara om man ska ha en häst i boxen? dom flesta boxväggar är ju 130-140 cm, men jag vill att min shettis ska kunna se över utan att kämpa. ;)

finns det någon regel eller lag om hur höga boxväggar man måste ha??

jag vill gärna ha tips från folk som bygger stall/bygger om ladugård till stall och vad man ska tänka på och så... :bump:

Sv: stall-box-bygge...

Det fins regler om hur stor en shettis box skall vara, fin nog att hitta på Jordbruksvärkets sida.

ja, hur stor... men inte hur höga väggarna ska va....! eller så har jag inte hittat det bara.....

hmm jag skulle nog inte mura med tegel, det är bra på att dra åt sig fukt och kan spricka ganska lätt om hästen sparkar i väggen eller liknande och då blir det svårt at byta ut till skillnad om man har trä plank i fåror

okej, men vi har redan bestämt oss för tegel, det är priset som styr oss lite där.

men självklart så ska tegelväggarna förstärkas med några järn som går genom hela väggen... (kommer inte ihåg vad dom heter..)

tegelväggar är ju snyggt också. och jag har sett många stall som har haft det utan några stora problem med ex. fukt eller sprickor.

Har hittat lite text här: "En tumregel när man bygger boxar
till hästar är att sidorna på en kvadratisk box ska vara 2 x hästens
mankhöjd. Eller 1.30m och ovan detta ett galler"

jag kan tyvärr inte svra på din fråga men jag har en fråga till dig som du kanske kan svara på? :)

du sa att priset styr så är tegel billigare att bygga med än plankor? Jag trodde att det var tvärt om. Finns det andra stenmaterial att bygga med? Vilken är bäst och finast osv?

MVH WesternQueen

westernqueen skrev:
jag kan tyvärr inte svra på din fråga men jag har en fråga till dig som du kanske kan svara på? :)

du sa att priset styr så är tegel billigare att bygga med än plankor? Jag trodde att det var tvärt om. Finns det andra stenmaterial att bygga med? Vilken är bäst och finast osv?

MVH WesternQueen

vi ska försöka få tag på rivningstegel, så gott som gratis eller väldigt billigt. det finns många som skänker bort. men då är det begagnat, men det är inte något problem hos oss.
när man har begagnat får man knacka bort lite gammal cement, så det är ju lite jobb då. det finns ju cementsten och hålsten(?)
men det är svårare att få tag på begagnat.
Det blir snyggare med färgat tegel än cement tycker jag.

Snagget skrev:
Har hittat lite text här: "En tumregel när man bygger boxar
till hästar är att sidorna på en kvadratisk box ska vara 2 x hästens
mankhöjd. Eller 1.30m och ovan detta ett galler"

nu förstod jag inte vad du menade.. det ena är väl hur stor boxen är på sidorna och det andra är väl väggarnas höjd?

Är det någon annan som har själv eller vet någon som har boxar utan galler? hur höga är dom väggarna då isf???? :confused:

Jag har inga boxar utan galler men när vi skulle bygga boxdörrar tänkte jag så här. Mät från golvet till mitt på halsen. Detta för att min starka nordsvensk ej skulle kunna lägga bogarna direkt mot dörren och trycka. Nu kan han stå med halsen över men ändå inte få kraft att tränga ut dörren. Han kan titta ut men huvudet kan han inte "hänga" över dörren. Oj, vad snurrigt och svårt att beskriva :crazy: :confused: ! Hoppas du förstod något, det borde funka mellan boxar också för på det viset kan de nosa men inte tugga på varann. Kanske bör du bygga ena delen av väggen något högre, sluttande kanske så att hästen kan känna sig mer ifred där.

Senast ändrad av en moderator:

Okey tack vad bra! Stenstall /boxar ser mycket finare ut tycker jag.

MVH WesternQueen

Spontant hade jag nog ändå valt att bygga i trä om jag vore du eftersmo det skulle ge dig den flexibilitet som du är ute efter. Bygg väggarna med plank som du "släpper" ner mellan två U-balkar så är höjden på väggen helt flexibel, samt att man enkelt kan byta ut en eventuellt skadad planka (välj dimension som de ej kan sparka sönder). Samma system kan du använda för både framsida och väggar mellan boxarna.

efter mycket funderande ska vi strunta i tegelväggarna och köra på träväggar, precis som du beskriver här...

nu funderar jag på dimensionen... 2ochenhalv tum är det lagom?
kan man ha mindre?
räcker det med u-balk uppe och nere...? ska man skruva fast plankorna i u-baken eller sitter dom bra fast ändå?
behöver man limma mellan plankorna?

2,5 tum bli säkert jättebra. Planken kan ligga lösa i U-balkarna och behöver inte fästas alls.
U-balkarna ska stå vertikalt på var ända om väggen så att plankorna förs ned uppifrån - inte från sidan som jag tror du menar.
Normalt ska du sedan inte behöva göra annat än att lägga t ex en aluminiumprofil på översta plankan så att hästarna inte går på och gnager (antar att du inte ska ha galler över om du har ett litet stall).
Tänka på att trä sväller och torkar om vartannat så att du ger marginal för det när du kapar längderna!
Väljer du att ha ytterligare en U-balk längs med golvet som understa plankan kan läggas i så förlänger du lite av den plankans livslängd (det blöta i bädde fräter ju).

Ett alternativ är att göra boxväggarna i storhäst höjd och sedan boxdörren i shettishöjd. På så sätt kan man ju bara byta dörr sedan när man får stor häst. Och bli det lyxigt för shettisen, 9kvm eller uppåt att bo på :D

Saxat ur boken Att bygga häststall utgiven av SLU (vilken jag starkt rekommenderar, man får många bra idéer att spinna vidare på):
Mellanväggarnas minsta höjd är 0,8 á 0,9 x mankhöjden..........

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga nya boxar till mina shetlandsponnyer och funderar på vad jag ska använda för material till boxväggarna för att det ska bli...
Svar
10
· Visningar
1 129
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat