Stall apoteket! Vad har ni där?

Sv: Stall apoteket! Vad har ni där?

Ibland har man inte så mycket val. Förra sommaren när jag jobbade hos en hoppryttare så hade 6 unghästar blivit skrämda av en skogsmaskin och brakat genom staketet. Alla hade diverse sårskador som skulle göras rent och alla skulle dessutom ha spruta i halsen i 5 dagar. Då har man inte så mycket val..... tyvärr :crazy:

Apoteksskåpet utökas ständigt känns det som, men just nu finns:
steril koksaltlösning, helosan, zinkpasta, blå spray (för desinfektion), jod, termometer (med tempschema där normaltemp är kollad på hästarna), superbra hästsalva grön, bandage, bomull, fetvadd, kompresser osv.

Har dessutom en första förbandslåda för människor och de plåstren går åt än mera. För hovar har vi en enklare men tämligen komplett hovslagarutrustning inklusive städ. Extra skor + söm finns alltid hemma även om vi normalt sett inte skor själva.

Vi har ju dessutom stallet hemma och nära huset, så där finns ju också saker att tillgå.

Sist men inte minst har vi en uppdaterad telefonlista med vet, jour-vet i närliggande städer, vet för telefonkonsultation, nödslakt/ hästambulans (samma ställe), hovisar samt brandkår, sjukvårdsrådgivningen för människor osv. Kan rekommenderas, den gången vi behövde listan var den guld värd.

Morotsbiten: Det där med att ge sprutor - det är ju en väldig skillnad på VART man ger, i muskel eller i blodet osv.

Ibland har man inget val, utan man måste spruta sin häst själv.

Sprutor och kanyler har jag fått av vetrinär, och jag har sparat de som blivit över... i fall att......

Själva sprutan tycker jag är superbra att ha om man ska trycka i hästen nått som den inte vill äta, bara att lösa upp det i lite vatten å spruta rätt ner i halsen ;)

Ibland har man inget val, utan man måste spruta sin häst själv.

Sprutor och kanyler har jag fått av vetrinär, och jag har sparat de som blivit över... i fall att......

Själva sprutan tycker jag är superbra att ha om man ska trycka i hästen nått som den inte vill äta, bara att lösa upp det i lite vatten å spruta rätt ner i halsen

ibland har man inge val??
har man inge val(i de situvationerna så är de akut) och vid akuta fall har du iaf inge du kan spruta i som hjälper du kan ju inte veta vad du behöver spruta i i förväg!

Då får man iaf ringa vet som kommer ut och de har sprutan
och man har alltid val att ringa vet som kommer på en gång och ger spruta eller att amn själv som outbildad ger sprutan och sprutar fel och hästen dör på sturt!

Att ha själva sprutan är kalas. kan man köpa på apoteket som du säger.. spruta i om hästen inte vill äta.. dock funkar inte ens de på alla(host harkel min)
Jag får vackert lägga allt i maten de hon inte vill ätaa så som avmaskningsmedel!
kan även va bra och spruta på öppna sår med koksaltlösning med en spruta

Vacc kommer ju vet ut och gör

så vad är de du säger att amn inge val har?? vilke medel syftar du på?? nyfiken

Det finns läkemedel som skall injiceras flera dagar i följd, och det är faktiskt inte ovanligt att du får instruktioner av vet för att själv utföra kommande injektioner. Det är inte alla ställen i detta land där vet ens kan komma ut för upprepade behandlingar, det finns de som har över 10 mil enkel resa - och en distriktare som täcker ett stoooort distrikt.

Sen så har säkert kostnadsdelen en viss inverkan av valet att göra det själv också.

men då har ju en vet redan varit ut och givit en instruktioner..Ber man så kan vet rita på hästen vart man får sätta sprutan utan att det är någon fara(triangeln)
Så kan amn tvätta bort färgen sen när amn inte behöver spruta mer.

Men är man osäker så tar jag hellre ut vet varje dag under dessa 5 dagar än att behöva säga..OJ sprutade fel.. hästen dog.. de blir ju dyrare än att ta ut vet 5 dagar för en sprutning :smirk:
Sen inte bara de att de är dyrare.. man förlorar sin kamrat :cry:

Du, det är inte alla medel som du FÅR injicera själv - tror inte heller en vet är intresserad av att ta den risken. Men visst, penicillinchock t ex kan hästar få ändå, oavsett vem som håller i sprutan.

Sen finns det säkert hästägare som faktiskt är vana att ge sprutor om än på sig själva eller inom sjukvården. Eller så är dom vet till yrket.

Du, det är inte alla medel som du FÅR injicera själv - tror inte heller en vet är intresserad av att ta den risken. Men visst, penicillinchock t ex kan hästar få ändå, oavsett vem som håller i sprutan.

Va detta svar till mig eller?? för de är presis de du säger jag menar..

Sen finns det säkert hästägare som faktiskt är vana att ge sprutor om än på sig själva eller inom sjukvården. Eller så är dom vet till yrket.

Men dom som är vet till yrket räknas ju knapast.. jag sa DE som har utbildning och de rabblade upp just har de=)
Sen att ge en spruta på sig själv och på en häst är inte samma sak!

Men nu börjar vi ju prata om nått helt annat än vad man har i sin sjuklåda :smirk:

Folk får göra precis som de vill med sina häsatr.. Väljer amn att spruta själv utan att man ridktrigt vet vad amn gör får amn ta att man kan göra fel och att hästen dör..Men då vet amn risken iaf

Jag kan bara prata för mig själv och jag ger inte sprutor på djur, för jag har ingen utbildning i de å vågar då inte
utan behöver min häst spruta så ringer jag vet. och behöver hästen de 5 dagar i rad går jag över till vet i grannstallet så får dom ge :smirk:

Bomull
Sterila kompresser
Gasbindor
Bandage
Lindor
Vet-flex
Sårtejp
Tops
Helosan
Silon
Idomin
Hästsalva/Hundsalva
Koksaltlösning
Jodopax
Tvål
Blue spray
Cavilon
- svindyr sårspray som används på sjukhus/ålderdomshem. Finns fördelar med familjemedlemmar i läkarbranshen. :cool:
Sax
Pincett
Febertermometer
Medicinsprutor

Har även ett självhäftande typ "bandage". Eller snarare plåster av tyg kanske. Vet ej vad det heter. Finns på rulle, man klipper bit efter behag och klistrar på hästen. Använde de på skav på bogen under vintern - det hindrade täcket från att skava.
Sen har jag såklart lite plåster till mig också. :D

Morotsbiten skrev:
ibland har man inge val??

så vad är de du säger att amn inge val har?? vilke medel syftar du på?? nyfiken

Jag menar när vetrinären har varit ute och skrivit ut penicillin. Och sen ger en sprutor och flaskor, och säger, "här, gör det själv! Byt halssida varje dag och tänk på trianglen" Poff, sen e dom borta....
Ja, då e det bara att ta sig i kragen och spruta hästen!
Nu har vi visserligen lite vana, då jag har haft penicillinkur till mina hästar minst 12 ggr.... Men jag tycker ändå det är obehagligt varje gång!

Jag syftar på alla möjliga medel som man sprutar in i halsmuskulaturen...

Låter som Fixomull du menar, de tygliknande klistriga...... precis inhandlat ett gäng! Mycket bra o ha...

Ja, vi har fått spruta både penicillin och vitaminer, håller med att det är obehagligt att spruta, fär nålarna är ju inte små precis.....

Jaha jag har alltid trott att man inte får spruta själv men som ni säger är det en flerdagars kur kan ju såklart inte vet komma ut varje dag....*ryser vid tanken på kostnaden* :eek:

har själv sprutfobi så ja vet inte hur ja ska klara av det om den dan kommer uss uss... men man har ju inte så mycket val man får sätta sig över det :)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt