Stall apoteket! Vad har ni där?

Aliche

Trådstartare
Jag ska nu äntligen köpa häst och insåg just att det här med stall apotek är ju ganska så viktigt!

Nu till min fråga, vad har ni får något i era och vad anser ni var oumbärligt? :confused:

Skulle vara väldans tacksam för svar :)

Sv: Stall apoteket! Vad har ni där?

Kan skriva vad jag kommer på just nu iaf;
Hovrasp
Bomull
Vet-Flex
Termometer
Gasbindor
Kompress
Sax!
Sårspray
Bakteriedödande tvål/sårtvätt
Första Hjälpen Sprayet

Hm..har glömt massa, återkommer !

undrade detsamma aldrig hört om det förut men annars verkar det som jag fått med allt det andra på lilla lista :cool:

Har varken häst eller stall så jag har inget stallapotek, har bara med mig sårspray, koksaltlösning och sax i ryktlådan som jag knappt använder..

men jag ska juh skaffa mig ett stall i framtiden då ska mitt apotek se ut såhär:

Verktyg:
Pincett, Nål, Sax, Brems, Termometer, Doseringssprutor, Ingivare, Visitertång..

Rengöring/Medikamenter:
Koksaltlösning, Alsolsprit, Radital, Lactacyd, Ren jodopax, Utspädd Jodopax, Penicelinsalva, Idominsalva, Decubalsalva, Lotagen, Desinficeringsgel samt kylgele och filmjölk i kylskåpet..

Rengöring/Bandage:
Tops, Kompresser, Polstringsbomull, Veckad bomull, Fetvadd, Stalllindor, VetFlex/Flexwrap, Gasbinda, Textiltejp, Microporeplåster

Samt telefonlista på insidan av dörren och en mapp med hästarnas sjukjournaler..

btw så är vetflex/flexwrap en självhäftande linda som kommer i klatchiga färger, finns på de flesta hästsportbutiker..

Vad vi har i våran:

Gasbinda, sterila
Kompresser, sterila
Bomull
Tejp
Vass, liten sax
Större sax för "grovklipp"
Elastiska lindor
Plåster
Topz
Sårplast
Blue Spray
Idomin
Helosan
Helosan Sol
Zinkpasta
Aloe Gel
Jodopax
Termometer, snabb digital

Ska handla VetFlex med.

vad har man filmjölken till?

om hästen får i sig något den inte bör äta, t.ex kommer åt en säck kraftfoder, får fång eller får diarre..
hästar tål inmte laktor så proppar man i dom filmjölk går det rakt igenom och tar med sig det mesta som ligger i vägen.. dvs ut med det som hästen inte bör ha i magen..

sedan är det juh gott att ta lite filmjölk och müsli på förmiddagen när man är i stallet oxå.. men så att det alltid finns en extra liter om något skulle hända med nån häst..
men äter man själv inte filmjölk får man se till att ha nära till affärn istället.. :p

HAr aldrig hört det där med filmjölken! Gud va fiffigt men hur får man i dom den då gillar dom att äta den eller? Och det är inte farligt för dom att äta det? :confused:

Denna sommar har jag haft två hästar med sårskador, så mitt apotek är fullt! :crazy:
Sax, brems, termometer, kanyler, sprutor, lotagen, vet-flex, kompresser, gasbinda, gasvävsklädd bomull (flockar inte och fastnar inte i såret, mkt bra!), koksalt, alsolsprit, helosan, lactacyd, jodopax, bomull, radital och stallbandage....

Jag har inte skaffat så mkt till mitt stallapotek än även fast jag köpte häst i november.
Detta har jag:
brems,termometer,gasbinda,bomull,jodopax, kompresser,vet-flex, helosan,vaselin,lactacyd,stallbandage, liniment av olika slag

Aliche skrev:
HAr aldrig hört det där med filmjölken! Gud va fiffigt men hur får man i dom den då gillar dom att äta den eller? Och det är inte farligt för dom att äta det? :confused:
näe det är inte farlogt för dem.. däremot så får dom inte i sig så mycket näring när man ger den.. eftersom att filmjölken tar med sig allt i tarmen.. så man bör inte ge filmjölk varje dag utan bara som utrensning..

en del hästar äter filen bara man blandar i lite krafft eller uppblött betfor.. men andra kan man behöva ha ner filen i en sportflaska med pip och ha in i munnen på hästen.. lite kladd men har hästen kommit lös och mumsar på gräset där mannsprutat ogräsmedel så har man hellre lite kladd än en förgiftad häst..

Helosan bör varje människa ha, det är ungefär some silvertejp, bra till allt!
termometer klarar man sig inte utan, och är du utan blir inte veterinären glad :)
lila sårspray, ja den heter så ;) kan man dessutom blanda med helosan och få annu bättre effekt.
Jodopax,man ser prexis vart man har haft det.
bomull/kompresser/gasbinda är sånt som kan komma till användning.
Brems kan vara bra beroende på häst ;)
det var vad ja kom på från toppen av mitt huvud :D hoppas du blev något klokare

Lactacydtvål- det enda man behöver tvätta ett sår med...
Vätesuperoxid (eller vad det heter)- rengör allt.
Socatylsalva- receptbelagd supersalva som lägger sig som ett plåster på som flugorna inte kommer igenom.
Alternativt genomskinlig blåspray så man slipper alla fläckar...
BOMULL
Flexwrap
Termometer
Vaselin till torra mungipor och hårda skårpor.
Brems
Gasbinda
Plåster till mig själv!

Tror inte jag har mer faktiskt... Använder inte det iaf.

Jag har följande

Kompress i olika storkekar.
bomull
Jodopax
temp
Idominsalva
svart band(att dra åt om de är en pulsåder som gått)
Bandage
Bakteriedödande salva(tar 99,9% av bakterier)

Gud så mycket bra ni har i era :)
Undrar lite om det där med liniment är inte ås hemma på det.. vilka sorter finns och vad används dom till? :comfused:

Som det ser ut nu kommer jag köpa en 6-åring finns det nåt speciellt liniment för unghästar..?

Ni som har sprutor och kanyler vad har ni dom till och vart köper ni dom? Trodde inte man fick använda sprutor med kanyler om man inte var utbildad? :confused:

jag har inga sprutor i min sjuklåda.. de får vet ta hand om =)

låte rbra att jag inte är den enda som inte har det i min låda ;)

Senast ändrad:

Sticker man fel kan hästen dö på sturt.. så jag tycker har amn ingen utbildning i att ge sprutor ska man låta sånt skötas av de som har de=)

Jag har haft tur att ha väldigt friska och hela hästar så mitt apotek blir bara mindre och mindre då salvor, liniment och dyl hinner gå ut innan jag har anledning att använda det.

För tillfället tror jag där finns:
kompresser i olika storlekar
bandage och lindor av olika sort
termometer
sår tape
jod
antiseptisk salva och spray
sax
finadyne
sprutor och kanyler

jag kommer inte på mer, kanske man borde damma av allt och kolla vad det finns egentligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt