Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?Jag gissar att du ändå inte skulle polisanmäla stalläagaren. Så jag skulle släppa tabkarnq på ev brott och skälla ut stallägaren och, om jag ville stå kvar, få inskrivet i kontaktret att hästen inte får användas utan din vetskap.
Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?
Det brukar bara vara slöseri med energi att bli förbannad på korkade personer.
Jag tycker aldrig att man ska anmäla för att hämnas på någon, utan bara när man faktiskt tror att ett brott blivit begånget. Tvivlar på att polis/åklagare skulle anse detta tillräckligt allvarligt för att ens fullfölja förundersökningen, det skulle läggas ner. Polisresurser ska användas där de behövs.Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?
Jag hade flyttat min häst omgående och gjort en anmälan.
Egenmäktigt förfarande är min gissning.
https://www.minilex.se/a/egenmäktigt-förfarande-och-andra-tillgreppsbrott
Utklipp från länkad sida:
Egenmäktigt förfarande
Även att olovligen ta och använda andra saker än just motorfordon kan utgöra ett brott, trots att det sker utan tillägnelseuppsåt. Exempelvis att ta en cykel som står på en viss plats och använda den för att transportera sig till en annan plats, för att därefter överge cykeln på en plats som är okänd för dess ägare, eller att utan lov använda grannens gräsklippare för att klippa gräset kan bedömas utgöra brottet egenmäktigt förfarande. Även att till exempel parkera sin bil på ett sådant sätt att en annan bil hindras från att kunna köra iväg från sin parkeringsplats eller att låsa fast ett hänglås på någon annans klädskåp, och på så sätt hindra personen från att kunna hämta de saker som förvaras där, kan komma att anses som egenmäktigt förfarande. Detsamma gäller om man gör intrång i en persons besittning av fastighet, genom att utan lov sätta upp eller plocka ner staket eller andra stängsel, bygga något eller gräva hål utan lov och andra liknande saker.
Under vissa omständigheter kan slutligen gärningsmannen också anses begå egenmäktigt förfarande ifall denne försöker förhindra att en person rättmätigt försöker ta tillbaka något exempelvis ifall en person kommer hem och upptäcker att det pågår ett inbrott och då försöker ta tillbaka stöldgodset från gärningsmannen, vilken med visst våld eller hot om våld förhindrar tillbakatagandet. Det handlar alltså framförallt om situationer där gärningsmannen olovligen tar och använder något, eller på något annat sätt olovligen rubbar annans besittning (typiskt sett förhindrar en rättmätig ägare från att fullt ut kunna utnyttja den rätt som denne har till en sak, eller vad det nu rör sig om). Egenmäktigt förfarande kan resultera i böter eller fängelse i upp till sex månader, alternativt fängelse i upp till två år om brottet anses grovt.
Att du ska stå svar säger jag inte, jag säger att OM du vill stå svar, få inskrivet i kontraktet vem som har rätt att använda hästen.
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?