Sv: Stakars pållen min bajsar inte när man rider
Jag förstår hur du menar, min shettis har varit likadan!!
Aldrig bajsat under turer, varken med ryttare, framför vagn, på promenad eller som handhäst.
Aldrig när hon varit hanterad, däremot fick hon för sig att hon skulle kissa varje gång vi kom till en nedförsbacke och hade vagnen på ett tag :smirk: .
Men hon har verkligen verkat bajsnödig, pruttat, tryckt in svansen, inte gått framåt ja osv... och de få gångerna hon HAR bajsat så har det "släppt" och hon går på framåt igen! Så ibland har jag tyckt lite synd om henne...
Men nu i år (hon är 8 i år) har hon börjat mer och mer, och jag har faktsiskt gett henne massa beröm när hon gjort det, nu har vi tom kommit så långt att jag driver på henne så att hon inte bara ska bajsa utan att hon kan GÅ och bajsa, och det funkar bättre och bättre, nu har hon tom bajsat när hon haft vagnen på.
Så det är nog bara att ge det till tåls, om din häst skulle bajsa, beröm beröm beröm.
Vet inte varför de gör så, men min är alltid så rädd för att göra fel, och jag vet inte om man nån gång tidigt kanske gjort något, typ drivit på, när hon skulle bajsa och har tagit det som att hon har gjort fel och försöker undvika det... enda förklaringen till varför som jag kommit på...