Stakars pållen min bajsar inte när man rider

N

Nova

Någon mer än jag som har lite problem. I såfall har ni kanske några tips oxå. Mitt 4 åriga sto vågar av någon anledning inte bajsa när jag rider henne. Jag vet om att hon är bajsig, för direkt när jag hoppat av henne och tar in henne i stallgången bajsar hon. Tacksam för tips. :confused: :confused:

Sv: Stakars pållen min bajsar inte när man rider

Jag skulle inte bry mig det minsta! Har ridit många hästar som aldrig bajsar när man rider. Det är knappast ett problem som jag ser det. Om hästen vore alldeles för bajsnödig så SKULLE den stanna och bajsa. Nu är den tydligen inte det och det är väl bara bra det?

Har också en sån häst. Väldigt behändigt när man rider mycket på vägar. Rider vi däremot på en äng så kan han både pinka och bajsa. Ofta så brukar han bajsa på stallgången innan vi rider iväg. Du behöver inte oroa dig över det. Kan vara en fix ide bara att hon bajsar så fort hon kommer in. Stallgångar brukar vara ganska populära att göra det på...

Tydligen ingen som förstår frågan. Hon är verkligen bajsig när jag rider det är ingen fix idé. Men hon vågar inte bajsa.

vänta du bara....om hon bara e 4 år så kommer hon nog förr el senare å inse att hon kan bajsa när du rider

Nova skrev:
Tydligen ingen som förstår frågan. Hon är verkligen bajsig när jag rider det är ingen fix idé. Men hon vågar inte bajsa.
Hur kan du veta det? Jag har svårt att tänka mig att en bajsnödig häst låter sig hindras av ridningen...
Du får väl i så fall helt sonika hoppa av henne när du märker att hon är "bajsig" så att hon får bajsa utan dig på ryggen? :smirk:

Kanske tycker att hon ska hjälpa till med mockningen och lägga högen i stallgången istället! :angel: Kör några uppmuntrande "så duktig" när hon verkar vara på gång och skulle också hoppa av för att underlätta trycket! Obehagligt att göra det med sadeln på kanske? Det är inget ovanligt att dem håller sig tills dem kommer in.
Har inga som helst problem själv med mitt sto. Bajsar, pinkar och dricker när man är ute, när som helst och var som helst. Stod mitt på asfaltsvägen förra sommaren och tömde ett halvt badkar, fattas bara att hon börjar vissla och kolla på fåglarna under tiden! :rofl:

Ser det inte som ett problem.............
Min häst kissar eller bajsar alltid när han ser att jag kommer
till hagen. Han gör sej "klar" så slipper han göra det sen, när
han t.ex. äter. HO HO HO :)

Dom har väl sina rutiner :rofl: :rofl:

Jag hade en häst förut som inte ville bajsa på vägar och stigar. Plötsligt kunde han kuta in i skogen och om man då lät honom göra det så stannade han efter 5 meter och bajsade. Sen ut på vägen/stigen igen. Om du märker att din pålle är nödig, så pröva med att gå in där det är OK att lägga en hög, stanna en liten stund och se om det blir något resultat.

hej!
jag skulle testa sitta av och stå och klappa hästen ett tag.. Min medryttarhäst bajsar när jag är ute (han stannar om vi skrittar) Han är sån att han vill stå still (och då får han det..) Men jag känner att han blir seg och lite ovillig just innan (jag fattar att det inte är speciellt kul att rida om din häst också känns så?...) Men min medryttarhäst kissar däremot aldrig när vi är ute utan gör det alltid senare i boxen (ser inga problem med det eftersom han kan om han vill, vi stannar ju så att han kan bajsa) Testa att göra halter och lite ryggningar växelvis under ridturen (man kan stå i ca 30 sek på samma ställe och bara ta det lugnt..)
lycka till!

Min medryttarpålle gör likadant... Innan bajsade han direkt man tog in honom från hagen, men nu går han och kniper hela ridpasset istället... Det gör ju att han blir jättespänd och inte kan koncentrera sig ordentligt. :crazy: Har man tur kan det komma efter halva ungefär och då går det bättre sen.

Hade med tänkt skriva en tråd om detta faktiskt!!

ha ha vad kul, en till. Mn häst skiter i stort sett alltid när jag ska hämta honom i hagen. Det är verkligen som att han förbereder sig på att han inte kan gå på "toa" på ett tag.

Han brukar försöka hålla sig när han står på gången men när vi rider är det fritt fram.

min häst gör alldrig sinna toa besök under ridning...Förutom på ute ritt då....Framför grannens hus...Varje gång....Hm....

TheHunted1 skrev:
min häst gör alldrig sinna toa besök under ridning...Förutom på ute ritt då....Framför grannens hus...Varje gång....Hm....
Mitt för grinden, eller??

Naomi skrev:
Jag hade en häst förut som inte ville bajsa på vägar och stigar. Plötsligt kunde han kuta in i skogen och om man då lät honom göra det så stannade han efter 5 meter och bajsade. Sen ut på vägen/stigen igen. Om du märker att din pålle är nödig, så pröva med att gå in där det är OK att lägga en hög, stanna en liten stund och se om det blir något resultat.

Ja, han kanske inte vill att alla ska se... :rofl: :rofl: :rofl:

Min medryttehäst kissar inte när han står uppbunden eller när man rider.
Det har hänt att han varit jättejobbig, flamsat runt och inte kunnat stå stilla, såfort man släppt ut honom har han då ställt sig och kissat(vilket han inte brukar göra)

En gång har han slitit sig loss från bindbomen och sprungit ner till paddocken och ställt sig i ett hörn och kissat :D

Jag förstår hur du menar, min shettis har varit likadan!!
Aldrig bajsat under turer, varken med ryttare, framför vagn, på promenad eller som handhäst.
Aldrig när hon varit hanterad, däremot fick hon för sig att hon skulle kissa varje gång vi kom till en nedförsbacke och hade vagnen på ett tag :smirk: .
Men hon har verkligen verkat bajsnödig, pruttat, tryckt in svansen, inte gått framåt ja osv... och de få gångerna hon HAR bajsat så har det "släppt" och hon går på framåt igen! Så ibland har jag tyckt lite synd om henne... :crazy:
Men nu i år (hon är 8 i år) har hon börjat mer och mer, och jag har faktsiskt gett henne massa beröm när hon gjort det, nu har vi tom kommit så långt att jag driver på henne så att hon inte bara ska bajsa utan att hon kan GÅ och bajsa, och det funkar bättre och bättre, nu har hon tom bajsat när hon haft vagnen på.

Så det är nog bara att ge det till tåls, om din häst skulle bajsa, beröm beröm beröm.
Vet inte varför de gör så, men min är alltid så rädd för att göra fel, och jag vet inte om man nån gång tidigt kanske gjort något, typ drivit på, när hon skulle bajsa och har tagit det som att hon har gjort fel och försöker undvika det... enda förklaringen till varför som jag kommit på...

Min häst har alldrig bajsat när jag har ridit ett träningspass utan bara i skogen kan hon få försig att bajsa, tre gånger har jag haft fasa över att hon har varit allvarligt sjuk när jag har ridit dressyr men när man har stält henne i boxen så har hon bajat.
Hon kissar innte heller dom gånngre hon har varit på endagars tävlig utan har hålt sig i många, många timmar vilket gjorde att jag "bara" kunde starta en klass då hon blev för spänd för två.
Kissa kan man bara göra i box eller hage utan sadel eller då man är brunstig och rider förbi pojkanas hage.

Kram

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
5 807
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar