Ställa om skogsmark?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon här som ställt om skogsmark till bete eller åker och vet hur det brukar gå till? Den mark jag mer specifikt är intresserad av har varit åkermark men är återplanterad för herrans massa år sedan med varierande resultat, det finns tydlig gräsmark på stora delar (som vi idag stängslar och betar med hästar) men det växer också igen mer och mer med sly och stora delar håller på att bli mer eller mindre oframkomligt ens till fots utan röjning. Jag skulle på sikt vilja kunna ta hö men eftersom vi är "trottoarbönder" är det inget alternativ att stubb-bryta utan det få isåfall gå via återställande till bete och prio ett är egentligen ändå bete och öppna upp mot sjön/ån som går bortanför. Vi har idag inget EU-bidrag på marken så vi är inte styrda av några sådana begränsningar. Ska ringa Länsstyrelsen och fråga men just nu går det inte att komma fram så jag tänkte fråga här medan jag väntar...
 
Senast ändrad:
Sv: Ställa om skogsmark?

Vi har fixat ordning på mark som varit åkermark och sedan blivit igenplanterad. Nu har vi det som bete. Man får helt enkelt såga ner allt som man inte vill spara (kan vara bra att spara lite fina träd för skugga). Vår skog tog ett skogsbolag ner och vi fick tillbaka mycket mer pengar för virket än vad de tog för jobbet. Sedan bröt vi stubbarna, även dessa fick vi betalt för. Efter det slätade vi marken (hyrde traktor) och sådde gräs.

Om ni inte vill bryta stubb så blir det ju svårare att putsa betena sen. Det är helt klart värt att göra det jobbet och sälja stubbarna. Har ni inga bönder i närheten som ni kan få hjälp av? Det finns firmor som tar åt sig stubbrytning och samtidigt köper stubbarna, men kolla runt. Vi fick väldigt olika bud, en del skulle inte betalt för stubbarna utan vi skulle bara betala firman för deras arbete + att de skulle få stubbarna till flis.

Tillägg om att få tillstånd: Har för mig att det beror på hur stor areal det handlar om. Dvs, om det är lite mark som det handlar om så är det bara att köra på. Men det får du kolla upp först :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ställa om skogsmark?

Ja, det är ju tillståndsfrågan som är stötestenen på något sätt. Ett skogsbete går ju inte heller att putsa, så jag har mer eller mindre räknat med att det antingen inte alls kommer att gå att slå det, eller också att det kommer att ta 20 år eller så, dock kan vi ta hö på våra andra marker så om vi kan få ett större bete av detta markstycke så har vi tjänat på det redan där, och vi kan låna in getter för slyn medan hästarna betar gräset men det får nog bli ett skogsbolag för de större träden... Tror detta rör sig om 1,5-2,5 ha, det kanske räknas som litet i tillståndssammanhanget? Jag har i dagsläget bara små ponnyer så jag är inte beroende av höga värden i grovfodret, snarare är det en fördel om det är tvärtom, därför är jag inte superintresserad av att kunna så in det än på några år. Tänkte stubbarna går att ta längre fram om jag skulle ändra mig?
 
Sv: Ställa om skogsmark?

Arealen för krav på avverkningsanmälan till Skogstyrelsen är 0,5 hektar.

På denna skriver man att man ska återställa till jordbruksmark, bete och/eller åker. Detta kommer att gå bra.

Efter några veckors väntetid är det "bara" att avverka.

Som tidigare sagts: om det finns lite vettigt virke på marken, så kan det bli en plusaffär, med några kronor in.

Fundera på om det ska bli bete eller åker, och om eventuell stubbbrytning känns nödvändig.

Det går ju faktiskt att börja med avverkning av lagom mycket träd, några grupper av träd för skydd till djuren är bra att ha, för att året efter bestämma sig för om man vill ha det mer som åker och därför låta ta bort stubbarna.

Om ni har en del bete, så fundera även på att söka stöd för betesmarken. Når ni upp till minst 4 hektar, så kan ni även få gårdsstöd.

Fördelen med att INTE söka stöd, är att då är det ingen myndighet som "räknar träd" på marken...
 
Sv: Ställa om skogsmark?

Tack för era svar! Det låter som om det ska gå bra då att göra lite i taget, som jag tänkt mig. Hade gårdsstöd men efter regeln om minimiareal hann jag inte vare sig sälja eller utöka så de drogs in och jag antar att jag måste köpa nya stödrätter om jag vill utnyttja gårdsstöd igen..? Var å andra sidan mest bara besvär tycker jag - förra året kunde jag inte släppa någon häst på bete eftersom en hade fång och då var det skönt att inte stå med ett betesåtagande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp