Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

malumbub

Trådstartare
Så här i flyttetider kollar man ju upp olika alternativ, valmöjligheter och tillgångar.
Dit jag ska flytta, Örebro, finns det ju ett stadsnät, som sägs vara bra. Man ska kunna välja olika hastigheter och så.
Det låter ju verkligen bra, MEN ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag.
T ex står det att det ingår en avgift i hyran och sen står det nästan tvärtom...typ...
Dessutom hittar jag ingenstans vad man har för kostnadsalternativ för de olika hastigheterna...

Någon som kan förklara lite mer för mig vad stadsnät mer exakt är, hur det funkar, vad det innebär och så?
Dit jag förhoppningsvis ska flytta kan jag även välja Com Hem, som jag har just nu. Som jag förstått det är det Com Hem som jag har som TV-alternativ också. Vore det då mer värt att välja Com Hem både bredband (som funkar ibland, i a f här) och TV, eller välja olika?

Här är det som står på hyresvärdens hemsida + länk
Internetanslutning
Stadsnät: Ja
Bredbandsbolaget: -
Comhem: Ja
ADSL: Ja

TV-anslutning
comhem: Ja
Kabelvision -
Parabol TV 1, 2, 3, 4 o 5 -
Parabol TV 1, 2, 3, 4, 5, TV4 + Discovery -
TV 1, 2 och 4 -

http://www.stadsnat.se/


MYCKET tacksam för hjälp o förklaringar.
 
Sv: Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

Lite saxat från hyresvärdens hemsida:
"Våra hyresgäster i Brickebacken, Baronbackarna, Oxhagen, Rosta samt ÖBOs studentbostäder kan nu ansluta sig till Stadsnät. Stadsnätsoperatör är Thalamus. Stadsnätsanslutningen ingår i hyran. (Den som bodde i området när Stadsnätet installerades fick ett avdrag på hyran så länge man inte ansluter sig och avdraget tas bort när dessa hyresgäster väljer att ansluta sig.)

Kostnaden för Stadsnätet är 174 kr/mån i nätavgift. Till detta kommer en avgift till den tjänsteleverantör du väljer. (Avgiften varierar från 25 kr/mån och uppåt.) Mer information hittar du på Stadsnat.se

Du ansluter dig enkelt genom att koppla in din dator till datauttaget. Därefter kan du med datorns hjälp teckna ett avtal."

Ingår kostnaden eller betalar jag den?!?!?!?!?!?
 
Sv: Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

Svårt att säga faktist vilket som är bäst eller så
Har läst att den del är väldigt nöjda med ComHem både som bredband och telefoni.

Du kan räkna på vad det blir i månaden förhållande till ComHem och ett ADSL abbon mot ditt statsnät.
 
Sv: Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

Vill du ha snabbt internet så välj stadsnät, det skulle jag gjort. Ingen annan uppkoppling brukar kunna tävla i pris mot fibernät. Com Hem har ju bra erbjudanden om man vill ha fler av deras tjänster.

Vad gäller stadsnätet så kostar det ju att dra in kablar i huset. Bor man i lägenhet är det alltså fastighetsägaren som bestämmer vad och om det ska kosta för en person som väljer att utnyttja de kablar de dragit in. Alltså tar din hyresvärd ut 174 kr per månad som går till dem. Om den avgiften ingår i hyran vet jag dock inte utan det får du höra med hyresvärden. Utöver detta så betalar du till en leverantör för att få själva internettjänsten och där skiljer sig priserna. Kolla upp dem här och välj den som passar dig bäst:
http://www.stadsnat.se/new/user/products.asp?MrID=40&viewpage=2&viewtype=1&ProductGroupID=10

/Erica
 
Sv: Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

Jag har Stadsnät och Thalamus nu, via ADSL, tyvärr måste jag säga upp det då det inte finns i nya bostaden inne i Örebro som jag flyttar till snart.
Jag betalar tror det är 299:- direkt till Thalamus.

Det smartaste är nog att ringa Öbo och kolla.
 
Sv: Stadsnät - vad det innebär o hur de fungerar...?

TACK för era svar! Har hjälpt mig med att få lite mer klarhet!
Självklart kollar jag med hyresvärden lite mer...men jag vill vara lite mer förberedd bara.

Som jag bor idag har jag länge bara haft ett alternativ vad gäller bredband och vi får ju många bra tv-kanaler tack vare kabeltv, så det har inte funnits behov för val av sånt. Men jag ska läsa vidare på allt det där.

Skönt att kunna bolla lite med er! :bow:
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 353
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 416
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 102
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp