Stadig hand.

A

Argydja

Jag har svårt för att sitta still med mina händer. I skritten är det inga problem. Men i traven är mina händer inte stilla alls. Detta stör ju min häst...
Så jag undrar om det är någon som har något bra tips på hur man får en stilla, stadig hand. :)

Heh, jag brukar åxå ha så ibland.
Fast om jag koncentrerar mej på att
inte "flaxa" med dom så brukar dom stanna
på plats.. int vet ja om d funkar för dej :idea:

Hoppa studs utan att hålla i tyglarna
Kan även testa att höja handen aningens.

ju bättre balans du har utan att ta i tyglarna desto lättare har du för att sitta still med handen.

Lycka till

Min tränare hadde en förklaring på en punkt där man ska placera händerna så att de är helt stilla. Jag kan försöka förklara så får vi se om du förstår... Ja e inte bra på o förklara...

När hästen står still med frambenen rakt ner, tänk dig en linje/skiva från framhovarnas bakkant och lodrätt upp genom manke. Om man lyckas placera händerna rakt ovanför den här linjen/planet så är de helt stilla av sig själva... Det fungerar faktiskt men ja vet inte om ja lyckades förklara...

/Linda

Och hur gör man det? :D
Jag brukar tänkte så att det är armbågarna som ska "ta gunget". Lite svårt att förklara, men då blir det nog att man slappnar av.

Du kan springa med ett vattenfyllt glas i vardera handen och övar då på att hålla händerna stilla. Du bör vara försiktig med att springa allt för fort, annars lär det väl bli helblött! :rofl: :D

Det kan också vara så, tror jag, att du spänner dig i axlarna. Du kan ju pröva att bli longerad och inte hålla i tyglarna och bara slappna av och när du slappnar av tillräckligt så kan du hålla händerna som om du höll i tyglarna men fortfarande ska du känna dig lika avslappnad som när du lät händerna hänga.

Lycka till! :bump: :)

egentligen kan man nästan tänka sig att själva gunget tas om hand nånstans mitt emellan handled & armbåge :). Tänk dig att du har små fästen nånstans just där och att de är fästa i gummitrådar uppåt som underarmarna kan hänga & vila i.

Jag kom på en övning vi gjorde på ridskolan för flera år sen, kommer inte ihåg om den var vidare bra.. men vi fick hålla i ett spö, som låg vågrätt under tummarna.... eller ja hur man ska förklara det...det gjorde ju att händerna iaf var på lika höjd! :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Linnkorner
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama